Złożona formuła warsztatów nie tylko przyczynia się do zwiększania samodzielnej aktywności twórczej, ale także dzięki rozbudowanej części merytorycznej dzieci zapoznają się z terminologią języka plastycznego.
Stałym elementem zajęć jest prezentacja aktualnej wystawy wraz z prelekcją, dzięki czemu dzieci poznają różnorodne zjawiska artystyczne i uczą się własnego sposobu interpretacji dzieł sztuki. Staramy się przełamać stereotyp, według którego sztuka współczesna jest niezrozumiała i trudna w interpretacji.
Dążymy do tego, by dzieci – odrzucając głęboką analizę i kierując się własnymi wrażeniami i odczuciami- potrafiły znaleźć własną metodę odczytywania dzieł i umiały dać obraz swym doznaniom werbalnie i plastycznie.
W świecie, w którym coraz częściej zapomina się o pięknie i estetyce, stworzyliśmy miejsce, w którym dziecięca wrażliwość i ekspresja znajdują sposobność do przybrania realnego kształtu w trakcie działań twórczych.
Warsztaty odbywają się od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem środy) w godzinach od 10.00 do 12.00 i od 12.00 do 14.00.
Wymagana jest rezerwacja terminu
Dział Edukacji Artystycznej:
tel. 032 259 90 40 lub Aneta Zasucha 510 853 090
e-mail: edukacja@bwa.katowice.pl
W maju odbywają się następujące warsztaty:
"POJĘCIOKSZTAŁTY- Figlarnia typograficzna”
7 maja rozpoczyna się wystawa Stanisława Dróżdża – jednego z najwybitniejszych artystów zajmujących się sztuką konceptualną. Prezentacja wystawy wraz z prelekcją przybliży uczestnikom warsztatów niezwykłą twórczość artysty. Swoje prace Dróżdż określa mianem „pojęciokształtów”; nazwa ta wywodzi się od kształtów pojęć, które realizują się w momencie ich przestrzennego uformowania, pojęciokształty są zarówno obrazem i tekstem. Zajęcia ukażą dzieciom jaki potencjał posiadają litery- jako tworzywo dające możliwości nieskrępowanego twórczego eksperymentowania.
Dzieci podejmą próbę tworzenia pojęciokształtów na płaszczyźnie i w przestrzeni.
„Pojęciokształty są merytoryczno- formalnymi, samoanalizującymi kodyfikatorami rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę”. (Stanisław Dróżdż)
”Poezja obrazem pisana”
Stanisław Dróżdż był jednym z głównych animatorów poezji konkretnej w Polsce. Poezja konkretna powstała jako kierunek artystyczny w 1953 roku. Polega na tworzeniu wizualnych kompozycji- poematów, które są zbudowane z układów literniczych i znaków typograficznych nie podlegających żadnym związkom semantycznym czy syntaktycznym. Uczestnicy zajęć, na bazie fragmentów poezji, będą tworzyć działa o wyraźnej, lirycznej ekspresji, wykorzystując i modyfikując układy literniczo- typograficzne.
”…poezja konkretna polega na wyizolowaniu, zautonomizowaniu słowa. Wyizolowaniu go z kontekstu językowego, wyizolowaniu go także z kontekstu rzeczywistości pozajęzykowej, żeby słowo jak gdyby samo w sobie i dla siebie znaczyło. W poezji konkretnej forma jest zdeterminowana treścią, a treść formą. Poezja tradycyjna opisuje obraz. Poezja konkretna pisze obrazem”. (Stanisław Dróżdż)
{{moduly ntltresc}}