☰ menu

warsztaty dla dzieci w Gdańskiej Galerii Miejskiej

pt.
13.01.2012

13 stycznia godzina 18:00 (piątek)

Sekret odkryty!


miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15

prowadzenie i zapisy: Aleksandra Tatarczuk, atatarczuk@ggm.gda.pl

(rezerwacje dla szkół od wtorku do piątku: atatarczuk@ggm.gda.pl)

wstęp: 5 zł

Czy malarstwo Norberta Schwontkowskiego skrywa w sobie tajemnice? Zaglądając za niedomknięte drzwi, wsłuchując się w szepty dwóch artystów, zastanawiając się nad milczeniem kamieni doszukamy się informacji. Wpatrując się w dwuwymiarowe kompozycje spróbujemy odnaleźć głębie ich przekazu.

Uczestnicy warsztatów Sekret odkryty! zamienią się w detektywów szukających rozwikłania zagadki. Przyglądając się poszczególnym obrazom Schwontkowskiego zebranym na wystawanie w Gdańskiej Galerii Miejskiej poszukają odniesień, podobieństw, porównań, by język malarski przetłumaczyć na pisany. Dokonają analizy dzieł i ich interpretacji, tak by pod koniec zajęć sekret został odkryty!

 I KNOW ALL SECRETS OF THE WORLD | NORBERT SCHWONTKOWSKI
(malarstwo)

WERNISAŻ: piątek 02 grudnia 2011, godz. 19.30
WYSTAWA: 03 grudnia 2011 – 29 stycznia 2012
KURATORKA: Iwona Bigos

 
MIEJSCE: Gdańska Galeria Miejska 2, ul. Powroźnicza 13/15,16/17
GODZINY OTWARCIA GALERII: wt-śr 11-17, czw-nie 11-19
WSTĘP WOLNY

Malarstwo Norberta Schwontkowskiego zaskakuje pozorną prostotą i nagle odkrytą głębią. Jest jak senna sekwencja schwytana w obraz. Artysta często sprowadza go do jednej postaci, jednego przedmiotu czy jednej sceny. Jednocześnie rozpoczynając, kontynuując albo zakańczając narracje. To tak jakby otwierał drzwi do przeszłości pomieszanej z teraźniejszością i przyszłością. Czasoprzestrzeń tych ‘opowieści′ jest niedookreślona, a one same są niedopowiedziane czy raczej nieopowiedziane.
Czasami tytuły prac sugerują pewien kierunek interpretacji, dookreślają widziane. Tak na przykład ‘The call′, który bezpośrednio nawiązuje do najbardziej znanego dzieła Edvarda Muncha. Czy jednak krzyk młodego żeglarza wyraża radość płynącą z walki z wiatrem, czy raczej strach? Sposób skomponowania obrazu, jego kolorystyka i struktura wskazują bardziej na ucieczkę przed czymś, czego odbiorca nie może zobaczyć. Być może przed zbliżającą się burzą. Ale równie dobrze, scena ta może być próbą oddania nastroju mary nocnej. Możliwe, że jest to krzyk budzącego się z koszmaru. Jak we wszystkich pracach Schwontkowskiego pole interpretacji jest bardzo szerokie. Kontemplując jego obrazy, odbiorca wsiąka w filozoficzne, często zabarwione ironią komentarze na temat ogólnoludzkiej kondycji. Tak jak w „2 artystów rozmawia o…" Dwóch artystów w tytule, a na obrazie dwa bałwany: klasyczny biały i mniej klasyczny czarny. Pierwsze skojarzenie to jednak spotkanie dwóch postaci, a raczej jednej i jej cienia. Spotkanie a może próba przygarnięcia, wchłonięcia swojego drugiego ja. Wracając do tytułu, to chyba nie dwóch artystów rozmawia ‘o′, tylko jeden dyskutuje ze sobą. A o czym? To już Schwontkowski pozostawia niedopowiedziane. Po prostu ‘o′. A co by było gdyby oni rozmawiali o nieśmiertelności?
Wychodzący albo wchodzący ‘Człowiek z bagażem′ otwiera kolejne drzwi interpretacji. Obraz zredukowany do minimum, a jednak potrafiący otworzyć pokłady skojarzeń lub wspomnień, takich przychodzących – nagle gdy poczujemy znajomy, dawno zapomniany zapach czy usłyszymy fragment utworu muzycznego, bardzo skutecznie zagrzebany przez rutynę naszej codzienności.

Rzadko sztuka współczesna potrafi zadziałać tak mocno i zmysłowo, bez zbędnego komentarza.

 

Exit mobile version