Program
CZĘŚĆ PIERWSZA
ZIELONA GĄSIENICA I SPÓŁKA
02.10.2013, godz. 10.00 – 10.45
Cele:
-
skierowanie uwagi dziecka na kolor zielony, poznawanie kolorów,
-
zachęcenie do aktywności plastycznych,
-
uwrażliwienie dzieci na faktury i konsystencje przedmiotów,
-
wsparcie rozwoju małej motoryki i sensoryki dziecka,
-
zainspirowanie uczestników do rozwijających, kreatywnych zabaw na co dzień,
-
wsparcie ogólnego rozwoju małego dziecka,
-
promowanie idei re- i up-cyklingu oraz technik pedagogiki zabawy,
-
integracja opiekunów uczestniczących w zajęciach,
Przebieg zajęć:
-
Powitanie uczestników piosenką i zabawą ruchową.
-
Wspólna zabawa – opowieść o kolorze zielonym, historia o Bardzo Głodnej Gąsienicy. Pierwsze próby skoków po zielonych dywanikach. Wspólne ułożenie dywaników w rząd na kształt gąsienicy. Zabawa w sortowanie – nauka kolorów.
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Ciastolina – badanie konsystencji zielonej ciastoliny: toczenie kulek, rolowanie wałeczków, próby wyciskania kształtów foremkami.
-
Zielone rączki – oswojenie z farbą paluszkową o żelowej konsystencji, odbijanie dłoni na kartkach papieru.
-
Kółeczkowe origami – naklejanie zielonych kółek, próby utworzenia z nich gąsienicy.
-
Zaproszenie uczestników do wspólnej zabawy piosenką.
-
Wspólna zabawa – przechodzenie przez zielony tunel. Zabawa ruchowa zapoznająca z kolorami sygnalizacji świetlnej.
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Masa solna – lepienie z przygotowanej wcześniej ciastoliny. Mieszanie jej z zielonymi przyprawami.
-
Szepczące gąsienice – swobodna eksploracja elastycznych rur oraz pomalowanych na zielono rolek po papierze toaletowym (nawlekanie, mówienie i słuchanie przez rury)
-
Wspólna zabawa – wielkie malowanie farbami paluszkowymi – kolorowanie konturu ogromnej gąsienicy.
-
Zakończenie zajęć piosenką i zabawą ruchową lub/ oraz ćwiczeniem wyciszającym (bujanie w chuście animacyjnej, masażyki, etiuda).
CZĘŚĆ DRUGA
SŁONECZNY ŻÓŁTY
16.10.2013, godz. 10.00 – 10.45
Cele:
-
zapoznanie z kolorem żółtym, tworzenie skojarzeń z barwą
-
ćwiczenie koordynacji ruchowej, równowagi i umiejętności samodzielnego poruszania się,
-
uwrażliwienie dzieci na faktury i konsystencje przedmiotów,
-
wsparcie rozwoju małej motoryki i sensoryki dziecka,
-
rozwijanie kompetencji społecznych w trakcie wspólnej zabawy,
-
ćwiczenie precyzji ruchów,
-
zainspirowanie uczestników do kreatywnych i rozwijających dziecko zabaw na co dzień.
Przebieg zajęć:
-
Powitanie uczestników piosenką i zabawą ruchową.
-
Wspólna zabawa z chustą animacyjną (machanie góra – dół, podrzucanie żółtych baloników, szybkie machanie, wbieganie pod chustę, falowanie, chowanie się)
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Nawlekanki – próby samodzielnego nawlekania różnej wielkości koralików i makaronów na żółte filofany
-
Słoneczka cz.1 – tworzenie słoneczek z papierowego talerza – kolorowanie na żółto
-
Żółte piaski – przesypywanie piasków, mąki kukurydzianej i płatków.
-
Zaproszenie uczestników do wspólnej zabawy piosenką ilustrowaną ruchem.
-
Wspólna zabawa – sortowanie przedmiotów z wyróżnieniem koloru żółtego
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Żółte piłeczki – wrzucanie, turlanie, podrzucanie żółtych piłeczek.
-
Słoneczka cz.2 – tworzenie słoneczek z papierowego talerza – pierwsze próby cięcia, nacinanie talerzyków
-
Żółte piaski – swobodna eksploracja rozsypanych na tacach i talerzykach żółtego piasku oraz kaszy i płatków kukurydzianych: rysowanie placem, usypywanie górek, przesypywanie z ręki do ręki itd.
-
Wspólna zabawa ruchowa w kole. Skakanie, przechodzenie przez, wchodzenie w obręcze hula hop.
-
Zakończenie zajęć ćwiczeniem wyciszającym.
CZĘŚĆ TRZECIA
MORSKI NIEBIESKI
30.10.2013, godz. 10.00 – 10.45
Cele:
-
zapoznanie z kolorem niebieskim, tworzenie skojarzeń z barwą,
-
zwrócenie uwagi na właściwości wody,
-
poznanie zjawiska mieszania barw,
-
ćwiczenie koordynacji ruchowej, równowagi i umiejętności samodzielnego poruszania się,
-
uwrażliwienie dzieci na faktury i konsystencje przedmiotów,
-
wsparcie rozwoju małej motoryki i sensoryki dziecka,
-
rozwijanie kompetencji społecznych w trakcie wspólnej zabawy,
-
ćwiczenie precyzji ruchów,
-
zainspirowanie uczestników do kreatywnych i rozwijających dziecko zabaw na co dzień.
Przebieg zajęć:
-
Powitanie uczestników piosenką i zabawą ruchową.
-
Wspólna zabawa – „odczarowywanie" niebieskich łódeczek z papieru, wrzucenie ich na chustę i imitowanie morskiej przygody.
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Muszle – zapoznanie z morskimi skarbami: oglądanie, słuchanie, wkładanie do, wyjmowanie ze skrzynek i woreczków.
-
Przelewanie – zabawa z wodą przy użyciu lejków, miseczek, kubków, itp.
-
Rybki – łowienie pluszowych rybek na wędki z magnesem. Wrzucanie złowionych maskotek do wiaderek.
-
Zaproszenie uczestników do wspólnej zabawy piosenką.
-
Wspólna zabawa – przechodzeni pod i nad niebieską liną, przeciąganie, układanie kształtu, chodzenie po.
-
Swobodne uczestnictwo w kącikach z zabawami i ćwiczeniami:
-
Co tonie? – wrzucanie przedmiotów do miski z wodą, sprawdzanie, które z nich toną, a które utrzymują się na powierzchni.
-
Kolorowe eksperymenty – mieszanie pędzlem na kartce farby niebieskiej i żółtej, pierwsze zapoznanie z łączeniem kolorów.
-
CD ryby – tworzenie rybek ze starych płyt CD.
-
Wspólna zabawa – sortowanie przedmiotów ze wskazaniem na kolor niebieski.
-
Zakończenie zajęć relaksem przy dźwiękach szumiącego morza.
Warsztaty zostały objęte patronatem portali i blogów o tematyce parentingowej – My Mamy, Wamusie i Brzuchatki oraz magazynu DaDa. Partnerami akcji są również klubokawiarnie Figa z makiem, Formy Kolory, Peekaboo oraz marki Color Stories i Lamala, które ufundowały uczestnikom warsztatów atrakcyjne upominki.