☰ menu

wakacyjne festiwale

sob.-niedz.
07.08-08.08.2010
III LETNI FESTIWAL NOWEGO MIASTA
WARSZAWA, 31 LIPCA – 15 SIERPNIA 2010 R.

(drugi tydzień festiwalu 7-8 sierpnia)

W najbliższą sobotę 7 sierpnia br. o godz. 13:00 na scenie letniej przy kościele
pw. św. Jacka oo. dominikanów przy ul. Freta 10, wystąpi warszawski kwartet smyczkowy Merlo. Koncert ten będzie szczególnie dedykowany najmłodszej publiczności i z pewnością wszystkim słuchaczom uprzyjemni sobotni wypad na Starówkę.

Tego samego dnia po koncercie o godz. 13:40 warszawski przewodnik Andrzej Kochanowski zabierze publiczność na drugi festiwalowy spacer, tym razem śladami Marii Skłodowskiej. Opowieść tym bardziej niezwykła, że będzie można poznać polską noblistkę jako młodą osobę i posłuchać o jej ówczesnej warszawskiej codzienności.

W niedzielę 8 sierpnia o godzinie 14:00 w kościele pw. św. Franciszka Serafickiego
przy ul. Zakroczymskiej 1, zespół Ars Nova pod kierownictwem Jacka Urbaniaka i soliści: Weronika Grozdew-Kołacińska Robert Pożarski oraz Rafał Grozdew zabiorą w muzyczną podróż w czasy bitwy pod Grunwaldem.
Trzeba posłuchać tego koncertu, bo w programie znajdą się między innymi: archaiczne pieśni litewskie, muzyka, którą ofiarowali Witoldowi Krzyżacy, czyli pieśń o maju meistersingera Oswalada Wolkensteina, który był gościem zakonu krzyżackiego, a także muzyka, którą rozbrzmiewał Kraków za czasów Władysława Jagiełły oraz muzyka rycerska, która mogła rozbrzmiewać na grunwaldzkich polach.

Historię zabytkowego kościoła pw. św. Franciszka Serafickiego opowie ulubieniec publiczności – przewodnik Andrzej Kochanowski.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Festiwal odbywa się po raz trzeci dzięki dotacji Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny Małgorzata Kołcz – tel. 790 395 228.

Organizator:
Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna
Prezes Richard Berkeley
Kierownik artystyczny: Paweł Kos-Nowicki
Koordynator artystyczny: Małgorzata Kołcz
Współpraca: Art Deco Group, Grupa Strategia
Patroni medialni: TVP Warszawa, Polska Wita, Nasze Miasto, Wawcity, Miasto Dzieci
www.fnok.pl

HARMONOGRAM:

07 sierpnia 2010 r.

godz. 13:00 – Scena Letnia przed kościołem oo. dominikanów
ul. Freta 10 [Warszawa / Nowe Miasto]

Wstęp wolny!

wykonawcy:
Kwartet smyczkowy MERLO:
Dominika Romicka – skrzypce
Monika Kos-Nowicka – skrzypce
Ewa Rybarczyk – altówka
Katarzyna Oczkowska – wiolonczela

godz. 13:40
– spacer śladami Marii Skłodowskiej-Curie
prowadzenie: Andrzej Kochanowski

08 sierpnia 2010 r.
godz. 14:00 – Kościół oo. franciszkanów pw. św. Franciszka Serafickiego,
ul. Zakroczymska 1 [Warszawa / Nowe Miasto]

wykonawcy:
Zespół muzyki dawnej ARS NOVA
Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew archaiczny
Robert Pożarski – tenor
Rafał Grozdew – tenor
Jacek Urbaniak – kierownik zespołu

W programie:

Muzyka Grunwaldu
słowo o historii: Andrzej Kochanowski

wykonawcy:

Andrzej Kochanowski
Warszawiak z urodzenia i z powołania. Od zawsze interesujący się historią i zabytkami Stolicy. Ukończył studia w Szkole Głównej Planowania i Statystyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa).
Jest specjalistą w swojej dziedzinie i jednym z najbardziej cenionych warszawskich przewodników. Prowadzi kursy szkoleniowe dla przewodników. Organizuje również wycieczki dla dzieci, młodzieży i dorosłych, które zawsze cieszą się wielką popularnością i uznaniem.
Pod jego kierownictwem powstała merytoryczna część III LFNM dotycząca historii zabytków i tras spacerów. Odkrywanie z nim Stolicy jest wspaniałym spotkaniem z historią i niezwykłą osobowością.

Kwartet MERLO

Powstał w 2003 r. z inicjatywy instrumentalistek, na co dzień współpracujących z Nową Orkiestrą Kameralną. Zespół tworzą absolwentki AM im. F. Chopina w Warszawie: Dominika Romicka – I skrzypce, Monika Kos – Nowicka – II skrzypce, Ewa Rybarczyk – altówka, Katarzyna Oczkowska – wiolonczela. Repertuar kwartetu obejmuje zarówno utwory z klasycznego repertuaru kwartetowego (kwartety smyczkowe i divertimenta W. A. Mozarta, J. Haydna), jak również najpopularniejsze utwory – przeboje muzyki klasycznej, takie jak: Humoreska A. Dvoøaka, walce J. Straussa, pieśni St. Moniuszki i M. Karłowicza, zaadaptowane na czteroosobowy skład.
Szczególne miejsce zajmuje, ciesząca się ogromnym powodzeniem wśród słuchaczy muzyka rozrywkowa, filmowa i musicalowa w interesujących aranżacjach, m.in.: wiele ragtime′ów S. Joplina, piosenki C. Portera i G. Gershwina, piosenki z repertuaru F. Sinatry i tanga.

Ars Nova

Zespół instrumentów dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego istnieje od 1981 r., kieruje nim Jacek Urbaniak. Ars Nova specjalizuje się w muzyce europejskiej XIII – XVI w. i należy do czołowych grup tego rodzaju w Polsce. Zespół występował w najważniejszych salach koncertowych w kraju i za granicą. Ars Nova nagrała swój repertuar dla Polskiego Radia, do TV i na płyty. Do najważniejszych osiągnięć fonograficznych zespołu należą premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Zespół otrzymał dziewięciokrotnie nominacje oraz prestiżową polską nagrodę fonograficzną Fryderyk ′96 za płytę z muzyką polskiego renesansu. Ars Nova wykonuje również muzykę współczesną skomponowaną na instrumenty dawne. W ciągu dwudziestu dziewięciu lat działalności Ars Nova zagrała 660 koncertów w kraju i za granicą oraz nagrała 24 płyty. Brała też udział w spektaklach Opery Narodowej i Warszawskiej Opery Kameralnej (Cantigas de Santa Maria). Zespół ma odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Weronika Grozdew-Kołacińska – śpiew archaiczny
Wokalistka o bułgarskich korzeniach, dr etnomuzykologii. Absolwentka Liceum Muzycznego w Białymstoku (fortepian, śpiew solowy) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Muzykologii). Od kilkunastu lat współtworzy projekty muzyczne na pograniczu stylów i kultur. (Sarakina, Swoją Drogą, Sine Nomine, Village Kollektiv, Maria Pomianowska, Piotr Salaber, Jacek Urbaniak, Krzysztof Majchrzak, Lao Che, Masala, Mosaic, Transglobal Underground, Teatr La M.ort, Karolina Kolendowicz). Jest wielokrotną laureatką konkursu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” oraz Folkowego Fonogramu Roku. W dorobku fonograficznym także 2 nominacje do nagrody „Fryderyk”. Oprócz działalności artystycznej zajmuje się pracą naukowo-dydaktyczną. Wykłada na Uniwersytecie Warszawskim (ISZiP, IMuz.), wcześniej na KUL-u (IMuz.). Uczestniczy w międzynarodowych konferencjach naukowych. Jest członkiem International Council for Traditional Music (UNESCO) oraz jurorem na przeglądach folklorystycznych w Polsce. Współpracuje z Instytutem Sztuki PAN (Zb. Fonogr.), Radiowym Centrum Kultury Ludowej oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Prowadzi warsztaty śpiewu etnicznego (dla aktorów, nauczycieli szkół muzycznych, pasjonatów muzyki ludowej). Jest autorką publikacji dotyczących muzycznych kultur tradycyjnych. 

Robert Pożarski – tenor
Uzyskał w 1992 roku dyplom solisty-śpiewaka w klasie prof. Edwarda Pawlaka w PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie; wielokrotny student Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie; studiował interpretację chorału średniowiecznego m.in. u Marcela Pérèsa w Paryżu; należy do grona założycieli Lektorskiej Schola Cantorum, powstałej w 1989 roku przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym. Jako kantor tej scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych oficjów monastycznych dedykowanych św. Stanisławowi i św. Wojciechowi. Od 1995 roku jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, z którym nagrał cztery płyty; od 1996 roku jest także kierownikiem muzycznym Scholi Teatru Wiejskiego Węgajty. Był jednym z sześciu solistów w międzynarodowym projekcie Codex Calixtinus w ramach festiwalu Kraków 2000. Od 2000 roku jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, z którą nagrał w 2004 roku płytę In agenda defunctorum – Missa Requiem Johannesa Ockeghema. Od roku 2002 prowadzi we Wrocławiu żeńską Schola Mulierum Silesiensis, z którą w 2008 r. nagrał płytę Fulget in orbe dies – Oficjum rymowane o św. Jadwidze Śląskiej. W dorobku płytowym ma także nagranie dzieł Heinricha Schütza. Jako specjalista w dziedzinie chorału jest zapraszany do prowadzenia kursów i seminariów gregoriańskich (m.in. w Łomży, Gdańsku, Jarosławiu, Krakowie, Szczecinie). Wykonuje również repertuar barokowy i współczesny (m.in. wszystkie utwory wokalne Arvo Pärta).

Rafał Grozdew – tenor liryczny

Studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku ukończył pod kierunkiem prof. Wiesławy Maliszewskiej. W 2002 r. uczestniczył w pierwszym konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Warszawie, którego został laureatem.
Na scenie zadebiutował rolą Gherarda w operze G. Pucciniego – Gianni Schicki. Wykreował także postać Ozia – głównego bohatera opery „Betulia Liberata” W. A. Mozarta. W ramach współpracy z Gdańską Operą Kameralną grał rolę Bastiena w „Bastien und Bastienne”
W. A. Mozarta oraz Xerxesa w operze G. F. Haendla „Xerxes”. Wykonawał „Magnificat”
M. J. Żebrowskiego podczas obchodów Roku Polskiego we Francji – „Nova Polska”. Wspólnie
z Państwową Operą Bałtycką i Alber Concert Teater odbył europejską trasę koncertową
z „Kawalerem Srebrnej Róży" R. Straussa. W spektaklu W. Bogusławskiego „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” wciela się w rolę Stacha.
Obecnie, prócz aktywnej działalności koncertowej, artysta wspólnie z Kapelą do Szymanowskiego tworzy projekt łączący brzmienia folkowe i klasyczne.

Exit mobile version