odjazd Piła – 5:00
przyjazd Poznań – 8:00
przyjazd Leszno – 9:30
przyjazd Wrocław – 13:00 -15 00 – Dworzec Główny – możliwość zwiedzania przy peronie w ramach otwarcie rzeźby miejskiej Wrocławia „Pociąg do nieba"
przyjazd Jaworzyna Śląska – 16:00 – 19:00 bocznica Muzeum – możliwość zwiedzenia parowozu
Serdecznie zapraszamy do udziału w uroczystości.
* wszelkie godziny odjazdów i przyjazdów podane są orientacyjnie
Parowóz Tkt 48-18 z 1957 roku – tzw. tendrzak, wyprodukowane przez Zakłady HCP w Poznaniu, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Prędkość maksymalna 80 km/h, całkowity ciężar 98 ton, moc parowozu – 1060KM
Masa napędna „tekatki" była nieduża, co w połączeniu z czterema parami kół napędowych dawało doskonałe przyspieszenie rozruchu. Cecha ta sprawiała, iż zdecydowana część tendrzaków prowadziła składy osobowe, szczególnie z dużą liczbą przystanków. Często prowadziły składy w terenach podgórskich z uwagi na dobre wpisywanie się w łuki i tę samą prędkość konstrukcyjną w obie strony (częsta zmiana kierunku trakcji). Popularne „tekatki" były (za swe cechy trakcyjne) ogólnie lubiane przez załogi.
Tkt 48-18 od 1993 roku była na stanie Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej pod parą, następnie służyła jako eksponat, w 2005 r. została wydzierżawiona Stowarzyszeniu "The Wolsztyn Experience" .
W 2006 roku -powrót do służby po naprawie głównej, używana do organizacji pociągów specjalnych w całej Polsce.
W 2010 roku przewieziona do Zakładów Naprawczych "Interlok" w Pile i październiku ponownie zawita do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku na stałe.
Więcej informacji:
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa ul. Towarowa 4, 58-140 Jaworzyna Śląska
www.muzeumtechniki.pl, tel.: 74 637 43 30,kom.: 692 407 401
19 października 2010 r.