☰ menu

Tryptyk Barokowy

śr.-pt.
12.08-14.08.2015

Cykl koncertów Capelli Cracoviensis

, które pokażą bogactwo rewolucji. Czasu, który odmienił muzykę – początku XVII wieku. Jak pisze Marcin Świątkiewicz: "Słowo i gest dramatyczny, wirtuozeria i retoryka niewerbalna. Afekt – słowo klucz. […] Nowe perspektywy, nowe horyzonty, eksperyment. Nieznane wcześniej bogactwo ekspresji; w poszukiwaniu efektów specjalnych."

Tryptyk Barokowy
10.08.2015 poniedziałek 20:00 kościół Niepokalanego Poczęcia NMP ul. Kopernika 19
Scherzi musicali
Claudio MONTEVERDI Et è pur dunque (con sinfonia) Girolamo FRESCOBALDI Sonata Seconda a 2 canti a basso Bartolomeo de Selma y SALAVERDE X Fantasia per fagotto solo Claudio MONTEVERDI Eri già tutta mia Girolamo FRESCOBALDI Sonata terza a canto solo Claudio MONTEVERDI Quel sguardo sdegnosetto Giovanni Battista FONTANA Sonata seconda a violino solo Claudio MONTEVERDI Lamento d′Arianna Giovanni Paolo CIMA Capriccio a 2 Claudio MONTEVERDI Zefiro Torna
Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach Zofia Wojniakiewicz skrzypce Marian Magiera cynk Szymon Józefowski dulcjan Marcin Świątkiewicz organy, klawesyn
bilety 10 zł

12.08.2015 środa 20:00 kościół Niepokalanego Poczęcia NMP ul. Kopernika 19
Per non lasciar voto l′istromento recital klawesynowy
Girolamo FRESCOBALDI Toccata prima in g Emanuell SONCINO Cromatica John BULL Chromatic Pavan John BULL Chromatic Galliard Johann Jakob FROBERGER Toccata II Tarquinio MERULA Capriccio cromatico Louis COUPERIN Suite in f ANONIM Tabulatura przemyska: Toccata cromatica Jan Pieterszoon SWEELINCK Fantasia chromatica
Marcin Świątkiewicz klawesyn
bilety 10 zł

14.08.2015 piątek 20:00 kościół św. Marcin ul. Grodzka 58
Tehillim | Psałterz
Giovanni GABRIELI Intonazione Mikołaj GOMÓŁKA W troskach głębokich ponurzony / Psalm 130 John DOWLAND Lord to Thee I Make My Moan / Psalm 130 Alessandro STRADELLA Sinfonia per violino e cello Salamone ROSSI Mizmor le′Asaf / Elohim nitsav / Psalm 82 Salamone ROSSI Elohim Hashivenu / Psalm 80 Salamone ROSSI Sinfonia decima Claudio MONTEVERDI Confitebor / Psalm 111 Heinrich SCHÜTZ Lobt Gott mit Schall / Psalm 117 Heinrich SCHÜTZ In te, Domine, speravi / Psalm 30 Salamone ROSSI Sinfonia quinta Biagio MARINI De Profundis / Psalm 130 Biagio MARINI Lauda Jerusalem / Psalm 147 Marcin MIELCZEWSKI Canzona terza Isabella LEONARDA Dixit Dominus / Psalm 110
Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran Bartosz Rajpold alt Karol Kusz tenor Piotr Zawistowski bas CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce Agnieszka Oszańca wiolonczela Adam Nowakowski teorba Marcin Świątkiewicz organy, prowadzenie
wstęp wolny

Barok, czyli rewolucja. Początek siedemnastego wieku to narodziny opery i niezwykły rozwój muzyki instrumentalnej. Słowo i gest dramatyczny, wirtuozeria i retoryka niewerbalna. Afekt – słowo klucz. Kartezjusz i Monteverdi, Kircher i Caravaggio, Schütz, Dowland, Frescobaldi, Zieleński. Nowe perspektywy, nowe horyzonty, eksperyment. Nieznane wcześniej bogactwo ekspresji; w poszukiwaniu efektów specjalnych.
10 sierpnia zagramy program skonstruowany wokół Scherzi musicali Monteverdiego, muzycznych gierek, piosenek pisanych dla rozrywki dilettanti poprzeplatanych utworami instrumentalnymi. Kulminacją wieczoru będzie jednak wspaniały Lament Ariadny. Chiaroscuro.
Recital klawesynowy 12 sierpnia, to grand voyage przez wczesno siedemnastowieczną Europę mistrzów muzyki klawiszowej. Per non lasciar voto l′istromento – postulat, czy też instrukcja wykonawcza ze słynnej przedmowy Frescobaldiego do Pierwszej Księgi Toccat, aby instrument nigdy nie zamilkł, nigdy nie przestał śpiewać drewnianym rezonansem. 12, 14, a czasem i więcej klawiszy w oktawie staje się materią muzyki w każdym kraju komponowanej trochę inaczej, w inny sposób retorycznej.
Tehillim czyli Psałterz, 14 sierpnia. Poezja psalmów inspirowała także twórców wczesnego baroku, tych z kręgów religii chrześcijańskich i tych z okolic judaizmu. Kompozytorzy w służbie reformacji i kontrreformacji byli pragmatykami. Muzyka sakralna nie mogła pozostać obojętna wobec opery, a jednocześnie nie chciała wyrzec się wspaniałej tradycji polifonii. Barokowy kontrast na poziomie formy, warsztatu i emocji. Theatrum musicum.
[Marcin Świątkiewicz]

Koncerty są częścią festiwalu Theatrum Musicum – wspólnego przedsięwzięcia krakowskich instytucji muzycznych.

Exit mobile version