„Tramwaje” to zabawna opowieść o samodzielności i przełamywaniu lęków. Jej głównym bohaterem jest nowy tramwaj, który wyrusza w podróż, żeby pokonać strach i jak inne tramwaje zasłużyć na imię. W poszukiwaniu strachu Tebi, czyli Tramwaj bez Imienia nieraz gubi swoje tory i spotyka innych bohaterów, z których każdy lęka się czegoś innego – Osiedlowe Bloki miejskich arterii, Kutry orkanu Barbara, a uliczna Lampa ciemności.
– Jak będzie wyglądała konfrontacja Tebiego z jego własnym strachem, widzowie przekonają się na premierze – opowiada autor scenariusza, dyrektor Miniatury Romuald Wicza-Pokojski, który do tej pory zrealizował tu już bardzo dobrze przyjęte spektakle „Baltic. Pies na krze”, „Brzydkie kaczątko” i „Bajki robotów”.
– Gdańskie tramwaje rzeczywiście są wyjątkowe. Niby „tylko” wożą pasażerów, a tu proszę – okazuje się, że miewają też magiczne i bajkowe przygody. My, dorośli, nie zawsze mamy czas, by to zauważyć, na szczęście najmłodsi gdańszczanie nie tylko dostrzegli, ale również opisali te niezwykłe historie – komentuje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
– Bardzo się cieszę, że powstał spektakl inspirowany naszym bajkowym konkursem dla dzieci. Fantastycznie czytało się opowiadania małych gdańszczan. Byłem zachwycony ich pomysłowością i wyobraźnią. Mam nadzieję, że teraz oni, z równie wielkim zaciekawieniem, wybiorą się na przedstawienie „Tramwaje”. Przygodę ze spektaklem polecam rozpocząć od wycieczki tramwajem – przystanek końcowy „Teatr Miniatura” – mówi prezes GAiT Maciej Lisicki.
Spektakl reżyseruje Michał Derlatka, który zapowiada, że będzie prawdziwą zabawą magią teatru: „W teatrze lalek postaciami mogą być nie tylko psy i koty, ale też kwarki, snopowiązałki, żetony, lody, mgła, dziurka od nosa, pasy na jezdni, znaki drogowe czy nawet tramwaje”. Derlatka jest absolwentem reżyserii teatru lalek PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W Miniaturze zrealizował „Fahrenheita” łączącego teatr i laboratorium chemiczne oraz „Siedmiu krasnoludków”. Swojej oryginalnej kreski użyczyła Anna Dobrowodzka, opracowując graficznie scenografię, a muzykę do spektaklu stworzyli stale współpracująca z Derlatką Sówka Sowińska i pochodzący z Gorzowa muzyk Wojciech Brożek z zespołu Żółte Kalendarze.
Bilety na spektakl w cenie 24 zł normalny, 20 zł ulgowy, 30 zł bilety na premierę do nabycia w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu. Na spektakle weekendowe bilety można nabyć online na www.interticket.pl
Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl
www.teatrminiatura.pl
Tramwaje
scenariusz: Romuald Wicza-Pokojski
reżyseria: Michał Derlatka
opracowanie graficzne: Anna Dobrowodzka
muzyka: Sówka Sowińska i Wojciech Brożek
obsada: Jakub Ehrlich, Wioleta Karpowicz, Hanna Miśkiewicz, Piotr Srebrowski, Wojciech Stachura
Prapremiera: 26 lutego 2017, godz. 17.00
Duża Scena Teatru Miniatura
Dla widzów od 5 lat
Partnerem premiery są Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
„Tramwaje” to zabawna opowieść o samodzielności i przełamywaniu lęków. Jej głównym bohaterem jest nowy tramwaj, który wyrusza w podróż, żeby pokonać strach i jak inne tramwaje zasłużyć na imię. W poszukiwaniu strachu Tebi, czyli Tramwaj bez Imienia nieraz gubi swoje tory i spotyka innych bohaterów, z których każdy boi się czegoś innego – Osiedlowe Bloki miejskich arterii, Kutry orkanu Barbara, a uliczna Lampa ciemności. Zobaczcie, jak będzie wyglądała konfrontacja Tebiego z jego własnym strachem.
O artystach
Romuald Wicza-Pokojski – scenariusz
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności”.
Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W Miejskim Teatrze Miniatura zrealizował bardzo dobrze przyjęty spektakl dokumentalny dla dzieci „Baltic. Pies na krze” oraz „Brzydkie kaczątko” w technice teatru cieni uznane za najlepsze przedstawienie teatru lalkowego sezonu 2013/2014 przez Jacka Kopcińskiego, redaktora miesięcznika „Teatr” oraz nagrodzone podczas Harmony World Puppet Carnival 2014 w Bangkoku.
Michał Derlatka – reżyseria
Reżyser. Posiada dyplomy Aktorstwa Dramatycznego (Wrocław) oraz Reżyserii Dramatu PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Specjalizował się w reżyserii teatru lalek. Jako aktor występował na deskach wrocławskich teatrów Polskiego i Capitolu, ma za sobą dwuletni epizod telewizyjny. Jako reżyser ma na koncie realizację ponad 40 różnorodnych projektów teatralnych, od lektur udramatyzowanych poprzez spektakle niezależne i offowe, a kończąc na repertuarowych spektaklach, głównie młodego widza, na deskach teatrów w Polsce i za granicą. Wspiera i animuje kulturę głęboko offową: od 2012 roku prowadzi Fundację Sopot Centralny, gdzie zorganizował ponad 80 wydarzeń muzycznych, performatywnych i teatralnych. Jest autorem projektu Lekcje Niegrzeczności w Teatrze Wybrzeże, gdzie od trzech lat prezentuje młodym mieszkańcom trójmiasta literaturę niepokorną w dalece uteatralizowanej formie.
Jako reżyser i asystent reżysera współpracował z teatrami: Miniatura i Wybrzeże w Gdańsku, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrem Lalek, TLiA w Łomży, ZTA w Jeleniej Górze, Teatrem PWST we Wrocławiu, Sopocką Sceną OffdeBicz i Teatrem na Plaży, Fundacją Teatru BOTO, Filharmonią Wrocławską, Festiwalem Literacki Sopot, LEO Festiwalem Wrocław, Muzeum Historii Polski w Warszawie,Teatrem DAMU w Pradze, VŠMU w Bratysławie, Narodowym Teatrem Katalonii w Barcelonie, Teatrem Ovidi Montllor w Barcelonie, Teatrem de Ponent w Granollers, Teatrem en Crudo w Kordobie i in. Dwukrotny stypendysta miasta Sopotu (stypendium dla osób zajmujących się działalnością kulturalną), jego spektakle brały udział w licznych festiwalach (Rzeszów, Gdańsk, Olecko, Olsztyn i in.) zyskiwały uznanie widzów i krytyki; niektóre doczekały się ponad 300 wystawień.
Anna Dobrowodzka – opracowanie graficzne
Graficzka i montażystka filmowa. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studentka V roku reżyserii filmowej, specjalność montaż filmowy. Zajmuje się szeroko pojętymi sztukami wizualnymi. Tworzy oprawę graficzną filmów oraz spektakli teatralnych, realizuje wideoklipy i krótkie formy filmowe. Jako montażystka stale współpracuje z Wydziałem Filmu i Telewizji Uniwersytetu w Nowym Orleanie. W wyniku tej współpracy powstał m.in. film „Call Me Cappy” w reżyserii Mai Holzinger, prezentowany na festiwalu w Cannes. Montowany przez nią film „Matka ziemia” w reżyserii Piotra Złotorowicza zdobył ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym MENZIONE SPECIALE na Festiwalu w Locarno.
Sówka Sowińska – muzyka
Architektka, projektantka przestrzeni dźwiękowych, animatorka kultury. Absolwentka Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Autorka dźwięku do ponad 20 spektakli teatralnych, etiud ulicznych i czytań udramatyzowanych, m.in. do wyreżyserowanych przez Michała Derlatkę spektakli: „Sznycel Górski”, „Przygody Koziołka Matołka”, „Siedmiu krasnoludków”, „Tesla vs Edison”, „Coś na ząb” oraz spektakli „Juri” i „Wielkie ciasto” w reżyserii Piotra Srebrowskiego.