☰ menu

Telefon Zaufania dla dzieci i Młodzieży

pt.-pon.
13.11-30.11.2015

Pierwszy raz telefon 116 111 zadzwonił na początku listopada 2008 roku. Już kilka chwil po jego uroczystej inauguracji dzieci uzyskały wsparcie, pomoc i ochronę. 116 111 uzupełnił lukę w polskim systemie pomocy dzieciom – dał im miejsce, w którym mogą liczyć na anonimowe wsparcie w każdej sytuacji.

Telefon 116 111 przez te 7 lat bardzo się zmienił. Powiększyliśmy zespół, liczbę stanowisk konsultanckich, poszerzyliśmy zakres działania. Pojawiają się też nowe problemy i zagrożenia, przede wszystkim te związane z technologiami: seksting, grooming, uzależnienie od komputera, komórki czy tabletu. – mówi Lucyna Kicińska z Fundacji Dzieci Niczyje.

Najczęściej ze 116 111 kontaktują się młodzi ludzie potrzebujący wsparcia w rozwiązaniu problemów w relacjach z najbliższymi czy rówieśnikami. Z jednej strony są to rozmowy o nieszczęśliwych miłościach, kłótniach z przyjaciółmi, czy trudnościach w znalezieniu wspólnego języka z rodzicami. Z drugiej strony w relacje często wkrada się przemoc: odrzucenie czy upokorzenie ze strony rówieśników, doświadczenie przemocy w rodzinie, czy uwikłanie w konflikt miedzy rodzicami.

Co 7. młody człowiek kontaktujący się z Telefonem Zaufania 116 111 zgłasza problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Często tylko z konsultantami mają odwagę rozmawiać o depresji, myślach i próbach samobójczych, zaburzeniach odżywiania czy samookaleczeniach.

Dzwoniący szukają także odpowiedzi na pytania związane z seksualnością i dojrzewaniem, pytają o zmiany, które zachodzą w ciele, po czym poznać, że to już czas na pierwszy raz, a także o to co zrobić, gdy ktoś zachowuje się w stosunku do nich niestosownie lub namawia do zrobienia czegoś, na co nie mają ochoty.

Co dziesiąta osoba kontaktująca się ze 116 111 szuka pomocy w związku z doświadczaniem krzywdzenia: przemocy fizycznej, emocjonalnej, zaniedbania czy wykorzystywania seksualnego.

– Młodzi ludzie nie zawsze mają gotowość, żeby zwierzać się ze swoich kłopotów rodzicom czy rówieśnikom, a z problemami naprawdę trudno jest im radzić sobie w pojedynkę – mówi Kicińska. – Dlatego tak ważne jest, żeby dzieci i młodzież wiedziały, że jest miejsce, do którego mogą zwrócić się o pomoc i porozmawiać o swoich problemach – bezpłatnie i anonimowo.

Uzupełnieniem oferty pomocy telefonicznej Fundacja Dzieci Niczyje jest strona internetowa www.116111.pl, poprzez którą młode osoby mogą wysłać do konsultantów 116 111 wiadomość oraz skorzystać z bogatej bazy wiedzy.

Od jesieni 2015 roku Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 działa dzięki wsparciu nowego partnera technologicznego – firmy Orange Polska.

Exit mobile version