☰ menu

Teatr Miniatura – repertuar na październik

wt.-czw.
01.10-31.10.2013

Baltic. Pies na krze

Duża Scena, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
22 października 2013 (wtorek), godz. 10.00
22 października 2013 (wtorek), godz. 12.00

Brzydkie kaczątko | premiera
Duża Scena, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
13 października 2013 (niedziela), godz. 17.00 – premiera!
15 października 2013 (wtorek), godz. 10.00
15 października 2013 (wtorek), godz. 12.00
16 października 2013 (środa), godz. 10.00
16 października 2013 (środa), godz. 12.00
17 października 2013 (czwartek), godz. 10.00
17 października 2013 (czwartek), godz. 12.00
18 października 2013 (piątek), godz. 10.00
19 października 2013 (sobota), godz. 12.00
20 października 2013 (niedziela), godz. 17.00

Czerwony Kapturek
Duża Scena, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
4 października 2013 (piątek), godz. 10.00
5 października 2013 (sobota), godz. 12.00
6 października 2013 (niedziela), godz. 17.00

Fahrenheit
Duża Scena, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
1 października 2013 (wtorek), godz. 10.00
1 października 2013 (wtorek), godz. 12.00
2 października 2013 (środa), godz. 10.00
2 października 2013 (środa), godz. 12.00
3 października 2013 (czwartek), godz. 10.00
3 października 2013 (czwartek), godz. 12.00
23 października 2013 (środa), godz. 10.00
24 października 2013 (czwartek), godz. 10.00
25 października 2013 (piątek), godz. 10.00
26 października 2013 (sobota), godz. 12.00
27 października 2013 (niedziela), godz. 17.00

Piotruś Pan
Duża Scena, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
29 października 2013 (wtorek), godz. 10.00
30 października 2013 (środa), godz. 10.00
31 października 2013 (czwartek), godz. 10.00

Poobiednie igraszki
Sala Prób, bilety: 25 zł normalny, 22 zł ulgowy, promocja grupowa „Piąty za 5": 4 x 20 zł + wejściówka dla organizatora grupy 5 zł
18 października 2013 (piątek), godz. 19.00
25 października 2013 (piątek), godz. 12.00

Tajemnica kina
Sala Prób, bilety: 20 zł normalny, 18 zł rodzinny (od 4 osób)
8 października 2013 (wtorek), 10.00
9 października 2013 (środa), 10.00
23 października 2013 (środa), 12.00
30 października 2013 (środa), 10.00
31 października 2013 (czwartek), 12.00


Emocje od Z do A: O smutku | warsztaty rodzinne

Wstęp na bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie teatru
27 października 2013 (niedziela), godz. 12.00


Tuwim or not Tuwim – premiera w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej ZBLIŻENIA

Sala Prób, wstęp bezpłatny, ilość miejsc ograniczona, rezerwacje od 23 września 2013 pod adresem zblizeniadsa@gmail.com

6 października 2013 (niedziela), godz. 19.00

reżyseria: Marek Brand
scenografia: Anna Molga
muzyka: Ignacy Jan Wiśniewski
obsada: Aleksandra Lis, Magdalena Żulińska, Marek Brand, Jacek Majok, Tomasz Kobiela, Florian Staniewski

„Tuwim or not Tuwim" to program muzyczno-kabaretowy, złożony z tekstów i kompozycji polskich artystów pochodzenia żydowskiego, tworzących przede wszystkim w okresie 20-lecia międzywojennego. To właśnie wtedy debiutowali m.in. Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Jan Brzechwa, Marian Hemar, Andrzej Włast, Emanuel Schlechter, Henryk Wars, Jerzy Jurandot, Artur Gold czy Konrad Tom – polscy Żydzi, autorzy utworów, które stawały się szlagierami, wykonywanymi przez największe ówczesne gwiazdy: Hankę Ordonównę, Zulę Pogorzelską, Jadwigę Smosarską, Mirę Zimińską, Eugeniusza Bodo, Adolfa Dymszę, Tadeusza Olszę, Aleksandra Żabczyńskiego, Adama Astona i wielu innych.

Na tych piosenkach wychowały się pokolenia polskich artystów. Śpiewali je Ewa Demarczyk, Hanna Skarżanka, Krystyna Janda, Bogdan Łazuka, Piotr Fronczewski. Wyjątkową ich interpretatorką była także polska pieśniarka żydowskiego pochodzenia Wiera Gran. Naszym muzyczno-kabaretowym programem chcemy przypomnieć, jak istotny wpływ na rozwój kultury polskiej mieli artyści żydowscy. „Tuwim or not Tuwim" to też dowód na to, że w sztuce nie istnieją podziały rasowe, narodowościowe czy wyznaniowe. Sztuka łączy!

Ten spektakl to także hołd dla artystów, którzy stracili życie tylko dlatego, że byli Żydami. Andrzej Włast i Emanuel Schlechter zginęli 70 lat temu w gettach. Wspomnijmy ich, słuchając tych radosnych i smutnych, żartobliwych i melancholijnych utworów.

Teatralne Spięcie | warsztaty dla nauczycieli gimnazjalnych
Warsztaty są bezpłatne. Liczba miejsc ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy: a.grewling-stolc@teatrminiatura.pl

19 i 20 października 2013, 10.00-16.00

Teatralne Spięcie to projekt łączący teatry i szkoły. Nauczyciele biorą udział w cyklu warsztatów organizowanych przez członków Stowarzyszenia Pedagogów Teatru przy wsparciu pracowników Teatru Miniatura. Prowadzący wykorzystują narzędzia teatralne oraz pokazują, jak zastosować je w praktyce. Uczestnicy poznają ideę pedagogiki teatralnej, a przede wszystkim zdobędą narzędzia do budowy warsztatu do spektaklu.

Stowarzyszenie Pedagogów Teatru/SPT powstało w kwietniu 2010 roku.
Jest wynikiem spotkania artystów i animatorów teatralnych z całej Polski, zajmujących się praktyczną edukacją teatralną na różnych obszarach – w szkołach, teatrach, szkołach specjalnych, uczelniach wyższych, domach kultury oraz w przestrzeniach niezależnych.

W każdy weekend we foyer będzie można znaleźć stoisko Wydawnictwa Ene Due Rabe z książkami polskich wydawnictw specjalizujących się w literaturze dla dzieci.

O nowej premierze
Brzydkie kaczątko

na motywach bajki Hansa Christiana Andersena

scenariusz: Romuald Wicza-Pokojski, Agnieszka Kochanowska
reżyseria i inscenizacja: Romuald Wicza-Pokojski
projekty lalek cieniowych: Monika i Adam Świerżewscy, bobom.pl
opracowanie dźwięku: Henryk Zastróżny
współpraca kompozytorska: Rafał Kłoczko
muzyka na żywo (harfa): Ludmiła Sirowajska
obsada: Jolanta Darewicz, Jakub Ehrlich, Edyta Janusz-Ehrlich, Wioleta Karpowicz, Hanna Miśkiewicz, Jakub Zalewski (gościnnie), Magdalena Żulińska

„Kiedy kultura zbyt ściśle definiuje, co ma stanowić o powodzeniu lub pożądanej doskonałości w jakiejkolwiek sferze – czy chodzi o wygląd, wzrost, siłę, maniery, zdolności, gospodarność, bycie męskim, bycie kobiecą, bycie dobrym dzieckiem, dobre wychowanie czy przekonania religijne – wówczas w psychikę wszystkich członków społeczeństwa zostaje wszczepiony wynikający z tego przymus, by oceniać siebie wedle narzuconych kryteriów."
Clarissa Pincola Estes „Biegnąca z wilkami"

„Nieważne, że urodziłem się na kaczym podwórku, ważne, że wyklułem się z łabędziego jajka."
H. Ch. Andersen

Problem odmieńców jest jednym z najstarszych i najczęstszych motywów w mitach, baśniach i bajkach na całym świecie. Temat odmienności, niedopasowania, poszukiwania tożsamości, a jednocześnie miejsca przynależności to temat uniwersalny, powtarzający się w nieskończonej liczbie wariacji w literaturze, teatrze, kinie. „Brzydkie kaczątko" Hansa Christiana Andersena jest jedną z najbardziej znanych i popularnych interpretacji tego tematu. Prosta historia kaczątka, które okazuje się łabędziem zawiera wiele tropów odnoszących się do głębokich psychologicznych i socjologicznych treści.

Hans Christian Andersen – wywodzący się z biednego domu, zaniedbywany przez rodziców, pozbawiony dostępu do odpowiedniej edukacji – przez całe życie zmagał się z poczuciem nieprzystosowania, kompleksami, różnymi formami odrzucenia. Nic dziwnego, że postaci osieroconych, porzuconych, zaniedbywanych dzieci są tak częstym motywem w jego twórczości począwszy od baśni przez powieści po sztuki teatralne. Jednak również Andersen jest znakomitym przykładem, że mimo trudnych początków można odnaleźć swoje miejsce w świecie i duchową rodzinę, która umożliwi rozwój i zrealizowanie swojego potencjału.

„Brzydkie kaczątko" w Miniaturze ma przypomnieć przede wszystkim, że inne nie znaczy brzydkie. W czasach globalizacji spotkania z innym są nieuniknione. W naszej opowieści odmienność kaczątka wywołuje różne reakcje: złośliwość i odrzucenie, ale też obojętność i fałszywą dobroczynność rzucającą ochłapy, żeby uspokoić sumienie. Hasło „brzydkie kaczątko" nie bez powodu tak rozgościło się w naszym języku i sposobie myślenia. Treści, które wywołuje są dziś równie aktualne, jak w czasach, kiedy Andersen walczył, żeby na kaczym podwórku zaakceptowali to, że jest łabędziem.

Eksperymentalna forma przedstawienia nawiązująca do chińskiego teatru cieni ma zapoznać dzieci z nowoczesnym myśleniem o formie teatralnej. Tworzenie spektaklu w warstwie wizualnej i dźwiękowej będzie się odbywało na oczach widza. Wykorzystane zostaną rzutniki pisma, sprzęt, który można znaleźć w każdej szkole, a który stwarza możliwości poszerzenia klasycznej formy teatru cieni o zastosowanie nietypowych dla niego elementów jak woda, ziarna, barwniki czy piasek. Codzienne składniki naszej rzeczywistości w spotkaniu z technologią zastosowaną w przedstawieniu zaskakują, nabierają ciekawej wartości estetycznej. Ta forma wymaga od aktorów stworzenia i opanowania nowych technik animacji oraz ogromnego skupienia i precyzji ze względu na małe wymiary scenografii i rekwizytów.

 

Exit mobile version