☰ menu

Tajemnice Reklamy w Bibliotece

pon.
18.01.2016

REKLAMA I STEREOTYPY PŁCIOWE – CZY TO IDZIE W PARZE?
14.03.2016

(poniedziałek) godz. 17:00-18:00
Aleksandra Musielak-Dobrowolska

JAK REKLAMA MÓWI DO DZIECKA?
16.05.2016 (poniedziałek) godz. 17:00-18:00
Paulina Ryterska

BAJKA JAKO CENTRUM SPRZEDAŻOWE – POSZERZANIE MARKI PRODUKTU

Spotkanie ma na celu pokazanie, czym jest bajka dla dorosłych, a czym dla dzieci? Przedstawię przykłady reklam wykorzystywanych w znanych i lubianych filmach oraz serialach skierowanych do dzieci. W trakcie spotkania zostaną przedstawione fragmenty filmów i to jaki mogą one mieć wpływ (gdy są często przez dzieci oglądane) na żądania zakupwe dzieci. Ponadto omówione zostaną alternatywne formy spędzania czasu. Powiemy również na co należy zwracać uwagę, gdy dziecko ogląda telewizję.

Prowadząca:

Iwona van Buuren – psycholog – ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej oraz Psychologię Kliniczną (Studia Podyplomowe na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym), intensywny trening Nonviolent Communication, terapeuta nurtu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach – Solution Focused Brief Therapy. Pracuje jako psycholog w przedszkolu. Założycielka Pozytywki, członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, vice prezes Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy. Swoje doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyła dzięki m. in. współtworzeniu i prowadzeniu warsztatów psychorozwojowych oraz szkoleń dla rodziców. Prowadzi szkolenia warsztatowe w zakresie umiejętności komunikacyjnych, wychowawczych oraz rozwiązywania konfliktów; jest pomysłodawczynią i organizatorką Klubu Pozytywnego Rodzica. Jej córki: Pola (11) i Sara (9) nieustannie inspirują ją do działania..

REKLAMA I STEREOTYPY PŁCIOWE – CZY TO IDZIE W PARZE?

W procesie socjalizacji dzieci i młodzieży bardzo ważną rolę odgrywają media, a przede wszystkim reklamy. Media są dla nich źródłem „wiedzy" o świecie i życiu, o tym, co to znaczy być chłopcem/mężczyzną i dziewczynką/kobietą. Warunkują ich poglądy na siebie i innych, środowisko, kulturę, w tym na przemoc. Reklamy w dużym stopniu kształtują trendy, postawy, przekonania, wzmacniając uprzedzenia i stereotypy, zachęcając do opartych na nich zachowań. Niepokojąca jest bardzo niska świadomość ich konsekwencji dla życia naszego i naszych dzieci.

Podczas wykładu prowadząca zachęci do krytycznej refleksji nad otaczającymi nas przekazami reklamowywmi i zachęci do przyjęcia aktywnej roli w przeciwdziałaniu ich negatywnym skutkom.

Prowadząca:

Aleksandra Musielak – psycholog – ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej oraz Psychologię Kliniczną (Studia Podyplomowe na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym), intensywny trening Nonviolent Communication, terapeuta nurtu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach – Solution Focused Brief Therapy, dogoterapeuta, trener, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Zarządu Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy. Pracuje jako psycholog szkolny. Przewodnik Mellona i Anora – psów-terapeutów rasy Labrador Retriver. Jako psycholog skupia się na mocnych stronach dzieci i rodziców i pozwala im dostrzec zasoby, które mogą pomóc im poradzić sobie z trudną sytuacją. Prowadziła szkolenia dla nauczycieli w województwie pomorskim m.in. w ramach projektu Europejskiego Funduszu Społecznego „Pomorskie – dobry kurs na edukację".

Prowadzi autorskie zajęcia dogoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia z zakresu psychoedukacji. W swojej pracy wykorzystuje dramę jako innowacyjną metodę pracy. Współpracuje z Europejskim Centrum Solidarności prowadząc autorskie warsztaty dramowe skierowane do uczniów szkół podstawowych. Jest autorką scenariuszy zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.

JAK REKLAMA MÓWI DO DZIECKA

W moim wykładzie spróbuję się odnieść do następujących zagadnień: język reklamy, w jaki sposób reklama przemawia do dziecka, język używany w reklamie skierowanej do dzieci, etyka przekazu reklamowego, semiotyka.

Prowadząca:

Paulina Ryterska – doktorantka Uniwersytety Gdańskiego, nauczycielka, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu resocjalizacji i profilaktyki społecznej (Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański).

O Stowarzyszeniu Dziecko bez Reklamy

Bezpośrednią inspiracją do powstania stowarzyszenia było spotkanie psychologów Uniwersytetu Gdańskiego i zaprzyjaźnionych organizacji (między innymi Akademii Rozwoju Rodziny POZYTYWKA i Gdańskiej Fundacji Terapii i Rozwoju) z prof. Timem Kasserem z Knox College University, USA, który wspiera działania amerykańskiej organizacji Campaign for a Commercial-Free Childhood. Nawiązana została wówczas współpraca z organizacją Campaign for a Commercial-Free Childhood, która aktywnie działa w Stanach Zjednoczonych.

Naszym wspólnym celem jest promowanie świadomej konsumpcji, mówienie o szkodliwym wpływie reklam na dzieci oraz proponowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Nasze działania są skierowane do osób, które chcą aby społeczeństwo było zdrowe i szczęśliwe: do rodziców, wychowawców i nauczycieli, młodzieży, ludzi mediów i do pozostałych osób zainteresowanych tą tematyką.

W skład stowarzyszenia wchodzą psychologowie z Instytutu Psychologii UG, niezależne organizacje oraz studenci, którym bliska jest tematyka korzyści i kosztów rozwijającej się kultury konsumpcji.

Cele Stowarzyszenia Dziecko bez Reklamy

1. Zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa wynikające z działań marketingowych.

2. Budowanie sieci współpracy z organizacjami, grupami rodziców, pedagogami, naukowcami, którym bliska jest idea ochrony dzieci przed nadmierną komercjalizacją.

3. Wspieranie działań, które będą alternatywą dla powszechnie panującej kultury konsumpcji (np. alternatywne formy spędzania czasu wolnego w rodzinie).

4. Stanowienie źródła wiedzy dla rodziców, dziennikarzy, badaczy, prawników i innych osób zainteresowanych tematem marketingu kierowanego do dzieci.

Exit mobile version