Wykład
Wydawało się, że pójście dzieci sześcioletnich do szkół jest już przesądzone. Tymczasem, nieprzekonani rodzice dostali możliwość odroczenia obowiązku szkolnego jeszcze o rok. Obecnie przeprowadza się szereg testów sprawdzających przygotowanie dzieci. Zasięga się opinii psychologów i pedagogów. Rodzice mają coraz więcej wątpliwości, nie wiedzą gdzie szukać odpowiedzi.
Prof. Marta Bogdanowicz skupi się na przedstawieniu różnic między dojrzałością a gotowością szkolną. Przedstawi możliwości diagnozy w oparciu o podstawę programową przedszkoli. Skupimy się również na zagrożeniach w przypadku braku gotowości szkolnej. Pod względem dysleksji spróbujemy odpowiedzieć na pytania co oznaczają zaburzenia pisania i czytania naszych dzieci. Spróbujemy podpowiedzieć jak niwelować ryzyko dysleksji w domu, przedszkolu i szkole. Zaprezentowane zostaną techniki i metody prostych ćwiczeń i zasad.
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz – psycholog kliniczny dziecięcy, profesor na Uniwersytecie SWPS. Wieloletnia wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, dyrektorka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz założycielka i honorowa przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Autorka kilkudziesięciu narzędzi diagnostycznych i pomocy terapeutycznych oraz ponad 400 publikacji. Twórczyni Metody Dobrego Startu, inicjatorka pracy Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w Polsce. Wyróżnienia m.in. Odznaka Honorowa Rzecznika Praw Dziecka; honorowe członkostwo Międzynarodowego Świeckiego Zakonu Rycerskiego Św. Jerzego oraz Order Uśmiechu – przyznany przez dzieci i Międzynarodową Kapitułę. Pracę naukową łączy z pasją pomagania dzieciom zmagającym się z dysleksją oraz ich rodzicom i nauczycielom.
Debata
Kiedy dziecko przekracza po raz pierwszy progi szkoły, chcielibyśmy mieć pewność, że lata, które w niej spędzi, będą tak samo szczęśliwe i radosne, jak te wcześniejsze, gdy opiekowaliśmy się nim w domu lub gdy chodziło do przedszkola. Czy dzisiejsza szkoła jest zatem gotowa na przyjecie sześciolatków? Co z dziećmi, które zdecydują się zostać po raz drugi w tej samej klasie? Czy nauczyciele przedszkolni mogą pomóc rodzicom rozwiać wątpliwości? Jak w tej sytuacji powinni reagować nauczyciele wczesnoszkolni? Pytań w tej dyskusji zdaje się być więcej niż odpowiedzi. Dlatego na spotkanie zaprosiliśmy przedstawicieli wielu środowisk, aby każdy mógł przedstawić swoją opinię i mógł podzielić się swoim doświadczeniem.
Joanna Stroemich – psycholog, od 18 lat pracuje w szkole, dyrektorka Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Uniwersytetu SWPS
Obecnie jest psychologiem szkolnym w Zespole Szkół Da Vinci, w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży, szkoleniami rad pedagogicznych oraz rodziców. Ma doświadczenie w prowadzeniu terapii, diagnozy psychologicznej, interwencji kryzysowej, grupowych zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych z uczniami, studentami, rodzicami i nauczycielami. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki i psychoprofilaktyki oraz szereg szkoleń terapeutycznych w tym szkolenie z Treningu Zastępowania Agresji, Racjonalnej Terapii Zachowania i Krótkoterminowej Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu wraz z programem modyfikacji zachowań trudnych „Dam Radę”. Posiada certyfikat terapeuty metodą EEG biofeedbackI stopnia. Uzyskała kwalifikacje Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (SORE).Obecnie w trakcie czteroletnich studiów podyplomowych z psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
Iwona Kruszona – pedagożka, nauczycielka wychowania przedszkolnego z 28-letnim stażem, od 13 lat Dyrektorka Przedszkola nr 93 w Poznaniu im. Hanny Zdzitowieckiej. Laureata nagród Prezydenta Miasta Poznania.
Agnieszka Lewicka – mama 7-letniego Kacpra