Badania naukowców z Uniwersytetu Emory w Atlancie, pod kierunkiem prof. G. Bernsa, udowodniły, że podczas czytania pobudzane są te same fragmenty mózgu, które odpowiadają za bodźce dotykowe czy zapachowe. Przeczytana historia działa na czytelnika tak samo, jak gdyby przeżył on ją w rzeczywistości. Dlatego też sytuacje, przygody i emocje, z którymi stykają się dzieci w książkach, sprawiają, że są one pewniejsze siebie i bogatsze w przeżyte podczas lektury doświadczenia. Śledząc losy bohaterów, młody czytelnik poznaje nowe wzorce zachowań oraz przygotowuje się na różne scenariusze zdarzeń.
Źródłem pomysłu akcji jest program wydawniczy Edukacyjnego Egmontu „Czytam sobie” wspierający dzieci w nauce samodzielnego czytania. Dotychczas wydano 54 tytuły na 3 różnych poziomach zaawansowania czytelniczego, autorstwa czołowych współczesnych polskich autorów i ilustratorów. Szczegóły tegorocznej akcji na stronie www.czytamsobie.pl.
W tegorocznej Akcji Czytam sobie wzięli udział m.in. Olga Bołądź, Mateusz Kusznierewicz, Wojciech Malajkat, Karolina Malinowska, Jakub Wons i Borys Szyc. Spot promujący samodzielne czytanie z ambasadorami programu do obejrzenia tutaj: