Katalog dotyczyć będzie szerokiego obszaru tematycznego, który określić można mianem „etnografii dzieciństwa”. Zagadnienie to jest szczególnie ciekawe, gdyż w wyniku przemian społeczno-kulturowych zmieniła się pozycja dziecka, zarówno w obszarze społecznym, jak i rodzinnym.
„Zmiana statusu dziecka i stosunkowo krótki czas, w jakim się ona dokonała jest przedmiotem zainteresowania przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych – psychologów, socjologów, pedagogów, etnologów i antropologów kultury. Coraz częściej staje się też tematem debaty społecznej.” – mówi Agnieszka Grabowska, autorka projektu, kustoszka w PME.
Przedstawienie zebranych w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci zabytków tradycyjnej kultury, wyjątkowo dobitnie obrazuje tę przemianę i wynikającą z niej redefinicję dzieciństwa. Zaprezentowane w katalogu przedmioty i fotografie uzmysłowią współczesnemu odbiorcy skalę tej zmiany. Publikacja jest odpowiedzią na potrzebę spopularyzowania i utrwalenia wiedzy o funkcjonowaniu dziecka w polskiej kulturze tradycyjnej poprzez udokumentowanie i skatalogowanie dziedzictwa materialnego – XIX i XX-wiecznych zabytków pochodzących z różnych regionów Polski. Jest to pierwsze wydawnictwo, które w taki sposób prezentuje zbiory muzealne. Katalog zostanie wydany jesienią tego roku.
Natomiast już 2 września Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie zaprasza na pierwszą debatę w ramach projektu pt. „Między oślą ławką a dziennikiem elektronicznym. Różne odcienie szkolnej rzeczywistości”.
Debata będzie dotyczyć edukacji i relacji szkolnych. Szkoła, na przestrzeni lat, zmieniła się na wielu poziomach, ale czy na wszystkich? Nie ma już w szkole przysłowiowej oślej ławki, stania w kącie czy bicia linijką po „łapach”, nie ma dzienniczka ucznia, nie ma odznak wzorowego ucznia, pojawiły się oceny opisowe i rzeczywistość edukacji w dobie pandemii… O zmianie jaka zaszła w obszarze edukacji, o nowej rzeczywistości w jakiej funkcjonują dzieci i roli jaka leży przed współczesną szkołą, o instytucji wychowawcy i o wielu innych tematach szkolnych, będziemy rozmawiać z Natalią Boszczyk nauczycielką, autorką książki „Dobre relacje w szkole” oraz Justyną Suchecką, dziennikarką prasową i telewizyjną specjalizującą się w tematyce edukacyjnej.
Debata odbędzie się 2 września (czwartek), w godz. 19:00 – 20:30 w muzeum, ul. Kredytowa 1 oraz dodatkowo debata będzie streamingowana live na kanale FB PME. Udział w debacie jest bezpłatny.
Obowiązują zapisy: rezerwacje@ethnomsuem.pl
Kolejne debaty i warsztaty odbędą się w listopadzie i grudniu tego roku. Podczas spotkań poruszane będą tematy dotykające kondycji współczesnych mieszkańców Polski – dorosłych i dzieci. To, jak przez wieki zmieniało się doświadczenie dzieciństwa, świadczy przecież o zmianie jaka zaszła w jego postrzeganiu przez opiekunów i starsze pokolenia.
W przyszłym roku PME planuje zorganizować wystawę poświęconą tematyce dzieciństwa, która będzie kontynuacją tegorocznych prac i działań. Wystawa powstałaby w oparciu o zaprezentowane w katalogu zbiory PME uzupełnione obiektami z innych muzeów. Podobnie jak katalog, wystawa koncentrowałaby się na przemianach jakie zaszły i zachodzą w sferze dzieciństwa.
Więcej o projekcie: https://ethnomuseum.pl/projekty/dziecinstwo-2/
Do obejrzenia Debata online: https://bit.ly/Debata_Od_waty_cukrowej_do_smartfona
Do wysłuchania Podcast: https://bit.ly/Podcast_Janek_vs_Janek
Projekt „Dzieciństwo” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.