☰ menu

Premiera książki

sob.
16.05.2015

Premiera książki jest jednym z wydarzeń towarzyszących wystawie "All we are".

Patrycja Orzechowska
KINDERTURNEN
ALTERNATYWNA GIMNASTYKA DZIECIĘCA
ZBIÓR ĆWICZEŃ W 101 ODSŁONACH I 19 ROZDZIAŁACH

KINDERTURNEN to seria kolaży autorstwa Patrycji Orzechowskiej bazujących na materiałach pochodzących ze znalezionego podręcznika „Gimnastyka dziecięca. Zbiór ćwiczeń w fotografiach, ilustrujący zastosowanie przyrządów i przyborów gimnastycznych w przedszkolu", wydanego w 1955 roku we wschodnich Niemczech, następnie przetłumaczonego na język polski a noszącego w oryginale tytuł – KINDERTURNEN. Autorkami tej publikacji są Margot i Urszula Kriesel. Książka-pierwowzór jest bogato ilustrowana fotografiami przedstawiającymi przykłady ćwiczeń dla przedszkolaków. Na zdjęciach widzimy niewinne scenki przedstawiające zwinne dziecięce ciała wykonujące kolejne ćwiczenia na wzmacnianie stopy, tułowia, a także zwinność, zręczność, odwagę i równowagę; ćwiczenia mające na celu, jak wspominają we wstępie autorki książki, wychowanie dzieci na ludzi wszechstronnie rozwiniętych, zdrowych, odważnych i odpowiedzialnych. Instrukcje ćwiczeń z użyciem przyborów oraz zabawy ruchowe zostały zestawione na sąsiadujących ze sobą ilustracjach. Przedstawiają prawidłowe i wadliwe wykonanie zadania. Właśnie te zadania z błędem zainspirowały artystkę do stworzenia własnej choreografii dziecięcych figur, gdzie układy ciał tworzą niepokojące konstrukcje fizyczne i myślowe. Ta łagodna ′tresura′, z jednej strony służy szukaniu porządku i harmonii, z drugiej zaś stawia pytanie o niewinność dziecięcych zabaw.
KINDERTURNEN to także art book będący alternatywnym podręcznikiem z ćwiczeniami dla dzieci oraz autorska wypowiedź wchodząca w dialog z metodami nowoczesnego wychowania. Książka jest zarówno metaforycznym instruktażem z ćwiczeniami dla najmłodszych jak i krytycznym komentarzem tego swoistego treningu z figurą dziecięcą jako modelem jednostki w sali mikro. Podejmuje szereg tematów odnoszących się do trenowania ciała i objęcia władzy nad nim po stosowanie przymusu porządku jako przemocy symbolicznej. Tematy te wydają się dziś być wciąż aktualne, podczas gdy ład budzi niepokój, w dyktaturze porządku upatruje się rygor i przymus, a chaos stał się bardziej naturalną i mniej podejrzaną formą. KINDERTURNEN traktuje również o zaświatach, gdzie funkcjonują inne porządki, gdzie grzeczne dzieci ze spadającymi aureolami ′produkują′ piekło dla innych, a ich odbicia pochłaniają czarne lustra. W tym świecie wszystkie dzieci są stare, mnożą się przez pączkowanie, roją się niczym pszczoły, kleją do różnych figur, a ich uniformy migoczą w szybkim i zwinnym ruchu.
Poszczególne ćwiczenia zostały zamknięte w 19 rozdziałach książki, które kryją się pod nazwami: „Litery", „Szkielety", „Czarne dziury", „Monstrancje", „Ornamenty", „Ćwiczenia oddechowe", „Podziemne", „Resztki…".
Warstwie ilustracyjnej towarzyszą teksty autorstwa Małgorzaty Cackowskiej, Anki Herbut, Kamili Wielebskiej i Bartka Zdunka. Wydawnictwo jest trójjęzyczne (polsko-angielsko-niemieckie) i zostało  zrealizowane w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patrycja Orzechowska – artystka wizualna, autorka książek artystycznych; zajmuje się fotografią, kolażem, instalacją, grafiką użytkową i filmem; absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; kilkukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Swoje prace prezentowała m.in. w: Gdańskiej Galerii Fotografii, Gdańskiej Galerii Miejskiej, BWA Wrocław, CSW Łaźnia, CSW Wilno, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Galerii Platan w Budapeszcie, HISK w Gandawie, Muzeum Śląskim, CSW Kronika a także na festiwalach: Transphotographiques w Lille, Miesiącu Fotografii w Krakowie, Supermarkecie Sztuki w Warszawie i Survivalu we Wrocławiu. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
Interesuje się choreografią ciała i wpisywaniem go w pewne struktury czy konstrukcje jako formą służącą zarówno próbie przywracania należytego porządku rzeczy na polu społecznym i rodzinnym jak też poszukiwaniu ładu w tkance miejskiej. Dlatego też w swojej praktyce często odwołuje się do różnych sztuk performatywnych, współpracując z tancerzami, gimnastyczkami i aktorami, tworzy prace z figurą ludzką jako głównym motywem. Swoją pracę traktuje jako pole eksperymentu i doświadczania, dlatego też oprócz czerpania z nauk psychologii czy socjologii chętnie sięga po ryzykowne praktyki i metody takie jak ustawienia hellingerowskie czy astrologię po to aby za ich pomocą stworzyć alternatywny teatralny lub domniemany obraz rzeczywistości postrzeganej z nowego punktu widzenia. W ostatnich swoich pracach zajmuję się także relacją ludzie-przedmioty. Ta relacja często bywa obsesyjna, miłosna czy sentymentalna. Jednocześnie pracując na resztkach, na gotowych przedmiotach, na ludzkim ciele uprawia mimochodem fizyczny i mentalny recykling bez ekologicznego przymusu. Robiąc kolaże ze starych gazet i książek (Monuments, Deadline. Never Ending Story, Kinderturnen, Grettings from Eternity), układając ciało niczym glinę (Studia Gimnastyczne, Sculptures just now!, Homebody), budując nowe formy i znaczenia na kolekcjach sklastrowanych przedmiotów (Future Perfect, Szkielety, Ściana, Moje małe szybki) wciąż ma do czynienia z fascynującą materialnością i piekłem rzeczy. www.patrycjaorzechowska.com

Kamila Wielebska – historyczka sztuki, kuratorka i producentka wystaw. Od dziesięciu lat pisze na temat kultury wizualnej widzianej w szerokim kontekście społeczno-politycznym. Interesuje ją przedefiniowywanie pojęć i przewartościowywanie idei, zwłaszcza w ujęciu tradycji surrealizmu. Redaktorka (wraz z Kubą Mikurdą) dwujęzycznej książki Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim (2010). Do września 2014 roku wieloletnia redaktorka naczelna poświęconej sztuce strony „Intertekst" (www.intertekst.com) wydawanej przez CSW Łaźnia w Gdańsku. Publikowała m.in. w „Odrze", „Czasie kultury", „Ha!arcie", „Panoptikum", „Obiegu", „ARTMargins", „Flash Art", „Frieze" oraz w katalogach wystaw. Obecnie uczestniczka Programu dla Kreatywnych Producentów filmowych w warszawskiej Szkole Wajdy.

Exit mobile version