☰ menu

Orfeusz i Eurydyka spektakl baletowo-operowy

niedz.-wt.
28.04-30.04.2013

Giorgio Madia

(inscenizacja, reżyseria  i choreografia), z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, autor inscenizacji "Kopciuszka” w Operze Krakowskiej przed kilku laty, przygotowuje „Orfeusza i Eurydykę” (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla naszego teatru. Będzie to spektakl operowy i baletowy zarazem. Każda z postaci opery ma swój odpowiednik w postaci na planie baletowym. Partię Orfeusza śpiewają: Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska  i Agnieszka Rehlis – tańczą: Dzmitry Prokharau, Aurimas Sibirskas i Robert Kędziński(gościnnie); partię Eurydyki wykonują Katarzyna Oleś-Blacha  i Iwona Socha – tańczą: Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz  i Gabriela Kubacka. W roli Amora wystąpią: Karolina Wieczorek i Agata Widera-Burda a ich odpowiednikami w balecie są Martyna Dobosz i Mizuki Kurosawa.  
 
Autorem scenografii i kostiumów krakowskiego "Orfeusza” jest Bruno Schwengl, Austriak mieszkający w Salzburgu, którego projekty realizowane były na scenach operowych  w Covent Garden, Berlinie, Wiedniu, Monachium, Lozannie, Los Angeles, San Francisco, Nowym Jorku, Seattle i wielu innych znaczących miejscach. Od strony muzycznej spektakl przygotowuje Marek Toporowski, wirtuoz – klawesynista, a jako dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej.
 
Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze…
 
"Orfeusz i Eurydyka” to trzydziesta spośród 107 oper, pozostawionych przez Christopha Willibalda Glucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora, kapelmistrza na dworze cesarskim w Wiedniu, twórcy odnoszącego również tryumfy w Paryżu i uznawanego za reformatora opery.
 
Jestem człowiekiem teatru. – mówi Giorgio Madia – Spektakl jest dla mnie połączeniem kilku artystycznych przedsięwzięć w jednym widowisku. Chciałbym, aby moja praca sceniczna była powrotem do tradycji teatru jako syntezy sztuk. Sięgam zatem do korzeni. Przez ostatnie pół wieku taniec bardzo się rozwijał. Dziś teatr tańca jest coraz częściej bardziej teatrem niż tańcem. Kiedy więc otrzymałem propozycję od Opery Krakowskiej, postanowiłem stworzyć przedstawienia łączące różne dziedziny sztuki. Bardzo ważne było dla mnie uczczenie muzyki Christopha Willibalda Glucka. Kompozytor był moim wyborem. Podczas realizacji "Kopciuszka” wprowadziłem do spektaklu baletowego partie śpiewane. Nie ujmując niczego panom, zwróciłem wtedy szczególną uwagę na panie. Były znakomite. Wtedy właśnie wymarzyłem sobie pełen elegancji spektakl, będący połączeniem opery i tańca. Taki, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.
(cały wywiad znajduje się w programie "Orfeusza i Eurydyki”. Rozmawiała M. Miśka-Jackowska)
 
Realizatorzy:
Inscenizacja, reżyseria i choreografia: Giorgio Madia  
Kierownictwo muzyczne: Marek Toporowski  
Scenografia i kostiumy: Bruno Schwengl  
Asystent choreografa: Elena Korpusenko, Victor Korpusenko, Herve Palito
Przygotowanie Chóru: Zygmunt Magiera  
Asystent kierownika muzycznego: Grzegorz Brajner
Asystent scenografa i kostiumografa: Aleksandra Monika Żuławska
 
PREMIERA: 27.04.2013
KOLEJNE SPEKTAKLE: 28, 30.04.2013 oraz 16,18.06.2013, GODZ. 18.30
Exit mobile version