Festiwal zainaugurowała premiera opery „Tannhäuser” Richarda Wagnera w reżyserii Laco Adamika (9.06.). Krakowski teatr zmierzył się
z dziełem tego kompozytora po raz pierwszy. W partii tyłowej usłyszeliśmy Tomasza Kuka i Janusza Ratajczaka, a postać Elżbiety kreowały: Magdalena Barylak, Wioletta Chodowicz i Agnieszka Kuk. „(…) Zespół Opery okazał się gotów na podjęcie wyzwania. Najmocniejszy atut tej inscenizacji to świetny zespół solistów – dojrzały i doskonale przygotowany do trudów wagnerowskiej partytury. Tytułowa kreacja Tomasza Kuka na zawsze przechodzi do historii Opery”. (Justyna Nowicka, Radio Kraków, 10.06.2016).
Spotkania na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu dedykowane były Giuseppe Verdiemu. Była to wymarzona sceneria dla inscenizacji „Trubadura” w reżyserii Laco Adamika (17 i 19.06.). Muzyka mistrza włoskiej opery w tak znakomitym anturażu brzmiała porywająco. Wystąpili m.in.: Katarzyna Oleś-Blacha (Leonora), Małgorzata Walewska (Azucena), Tomasz Kuk (Manrico) i Leszek Skrla (Hrabia di Luna). Pomimo niesprzyjających warunków pogodowych podczas jednego ze spektakli, wspaniali widzowie w strugach deszczu oklaskiwali artystów.
Drugim spotkaniem z muzyką Giuseppe Verdiego na Wawelu był koncert „Arie Oper Świata” pt. „Wieczór. Verdi…!” (21.06.). Publiczność wysłuchała arii i duetów z najwspanialszych oper kompozytora. Zabrzmiały partie z takich dzieł jak m.in.: „Nabucco”, „Makbet”, „Rigoletto”, „Nieszpory sycylijskie”, „Otello”, „Bal maskowy”, „Aida”, „Traviata” i „Don Carlos”. Zaśpiewali: Edyta Kulczak, solistka Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz ulubieńcy krakowskiej publiczności: Magdalena Barylak, Wioletta Chodowicz, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń. Na wawelskim dziedzińcu zabrzmiały także wspaniałe fragmenty chóralne z oper Giuseppe Verdiego, wśród których nie mogło zabraknąć słynnego „Va pensiero” z opery „Nabucco” i „Marszu triumfalnego” z II aktu „Aidy”. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk. „Plenerowe koncerty na Zamku Królewskim na Wawelu stały się nieodłącznym elementem Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Jest coś magicznego w atmosferze Dziedzińca Arkadowego, co powoduje, że muzyki słucha się tam z przyjemnością. (…) Muszę przyznać, że program wieczoru został starannie skonstruowany, bowiem obok znanych verdiowskich hitów, usłyszeliśmy też równie piękne, choć trudniejsze w odbiorze arie i chóry (…)” – napisał Mateusz Borkowski w „Dzienniku Polskim” (23.06.2016).
Na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu odbył się także spektakl baletowy „Emocje” (20.06.), kolaż etiud tanecznych stworzony przez Katarzynę Aleksander-Kmieć, Violettę Suską i Jacka Tyskiego do muzyki Arvo Pärta, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Atmosfera miejsca i emocje towarzyszące tancerzom sprawiły, że wieczór stał się prawdziwą ucztą dla miłośników baletu.
Spotkania z muzyką Giacomo Pucciniego odbyły się w budynku Opery przy Lubicz. Teatr zaprezentował trzy dzieła kompozytora, cieszące się niesłabnącą popularnością wśród krakowskiej publiczności. Były to: „Madama Butterfly” (23.06.) z Wiolettą Chodowicz w roli Cio-Cio-San i Vasylem Grokholskyim w partii Pinkertona, „Tosca” (24.06.) w której wystąpili m.in.: Magdalena Barylak (Tosca), Tomasz Kuk (Cavaradossi) oraz „Cyganeria” (26.06.) z Andrzejem Lampertem w roli Rodolfo i Iwoną Sochą jako Mimi.
Finałem XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej były niezapomniane wieczory wypełnione najpiękniejszymi pieśniami i ariami operetkowymi. Koncerty „Operetka moja miłość…!” (30.06. i 1.07.) zadedykowane Bogusławowi Kaczyńskiemu i Janowi Kiepurze, przypomniały utwory, które ukochał wielki propagator sztuki operetkowej i te z repertuaru wspaniałego polskiego tenora. Gościem specjalnym była Grażyna Brodzińska. Artystka swoim występem podbiła serca widzów, z którymi wspólnie zaśpiewała jedną z najpiękniejszych melodii operetkowych „Usta milczą dusza śpiewa”. Katarzyna Oleś-Blacha, Marcelina Beucher, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert, Adam Sobierajski i Adam Szerszeń przypominając utwory z tak słynnych operetek jak: „Baron cygański”, „Księżniczka czardasza”, „Ptasznik z Tyrolu”, Wiedeńska krew” czy „Orfeusz w piekle” sprawili, że owacjom nie było końca. Solistom towarzyszył Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. Gospodarzami koncertów byli Katarzyna Sanocka i Stanisław Knapik.
Wydarzeniom festiwalowym towarzyszyła wystawa pt. „…niezwykła muzyka w niezwykłych przestrzeniach…”, która zaprezentowała historię Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, przypominając najciekawsze muzyczne spotkania, które miały miejsce na przestrzeni dziewiętnastu lat.
Z okazji jubileuszowej edycji Festiwalu powstał także reportaż „Letni operowy Kraków” prezentujący historię tego wydarzenia. W materiale swoimi wrażeniami i wspomnieniami podzielili się tak wspaniałe osobistości świata muzyki jak: prof. Jadwiga Romańska, prof. Helena Łazarska, Małgorzata Walewska, Katarzyna Oleś-Blacha, Andrzej Biegun, Tomasz Kuk i wielu innych. Reportaż został przygotowany w koprodukcji z Telewizją Kraków.
Dwanaście wydarzeń w ramach XX Letniego Festiwalu obejrzało blisko dziesięć tysięcy widzów. Kolejny – XXI Letni Festiwal Opery Krakowskiej już za niespełna rok!