☰ menu

Nowy program w Muzeum Chopina

pon.-niedz.
28.01-24.02.2013

NOWY PROGRAM OD MARCA 2013.

Zajęcia dla szkół i przedszkoli

Lekcje muzealne – odbywają się od wtorku do piątku w godzinach 9.30-10.30 i 11.15-12.15. Uczestnicy pracują w dwóch przestrzeniach muzeum: pół godziny na ekspozycji oraz pół godziny w przestrzeni warsztatowej. Maksymalna liczba osób w grupie – 30. Na lekcji o godzinie 11.15 klasa dzielona jest na dwie grupy liczące maksymalnie 15 osób każda.

Cena lekcji dla grupy zorganizowanej – 250 złotych (w tym opiekunowie) albo w przypadku zapisów na 4 lekcje 200 złotych za każdą.

Rezerwacja lekcji w godzinach 11-20 pod numerem 22 44 16 251 (kasy Muzeum). Informacja o programie edukacyjnym w godzinach 13-16 pod numerem 22 44 16 263 (dział edukacji).

Opłatę za lekcje prosimy uiszczać przelewem bankowym albo gotówką w kasie Muzeum (kasy czynne 11-20) nie później niż 3 dni przed terminem lekcji (decyduje data zlecenia przelewu). W tytule przelewu prosimy wpisać datę i godzinę zamówionej lekcji. Z lekcji zrezygnować można nie później niż na 7 dni przed ustalonym terminem. Potwierdzenie zlecenia przelewu prosimy przesłać na adres edukacja@chopin.museum nie później niż w dniu dokonania przelewu.

Prosimy o przyjście 15 minut przed godziną rozpoczęcia lekcji.

TEMATY ZAJĘĆ:

Przedszkole:

Mały Chopin – na lekcji poznajemy Fryderyka jako małego chłopca, obdarzonego nie tylko geniuszem, al. i poczuciem humoru. Dzieci mogą dzięki temu w swoim rówieśniku – Chopinie – rozpoznać dobrego kolegę, którego muzykę warto odkrywać bez względu na wiek.
Usłysz mnie! Chopin – zajęcia mają na celu poznanie muzyki Chopina poprzez aktywne słuchanie i zabawę. Na ekspozycji stałej Muzeum poszukujemy miejsc, które wiążą się z muzyką Fryderyka, aby później stworzyć muzyczną impresję na temat jego kompozycji.


Szkoła podstawowa:

Projektowanie wystawy – na lekcji poznajemy zasady funkcjonowania muzeum nie tylko w jego tradycyjnym wymiarze, al. również od strony nowoczesnych środków przekazu. Przyglądamy się rozwiązaniom zastosowanym w ekspozycji stałej Muzeum Chopina, aby podczas warsztatu zaprojektować samodzielnie wystawę interesującą współczesnego odbiorcę.
Kartka z kalendarza – dzień Fryderyka – na ekspozycji Muzeum poznajemy obiekty związane z codziennym życiem Fryderyka Chopina, rozmawiamy o jego planie dnia i obowiązkach pedagoga, pianisty i kompozytora. Podczas warsztatu próbujemy stworzyć zapiski w kalendarzu Chopina tak, aby Fryderykowi jak najlepiej zaplanować dzień.
Projektowanie salonu – podczas zajęć przyglądamy się dwóm salonom w Muzeum Chopina w kontekście biografii kompozytora. Podczas warsztatu mamy możliwość zaprojektowania XIX-wiecznego salonu uwzględniając jego funkcje reprezentacyjne i społeczno-kulturowe.
Redaktor Jaśnie Pan Pichon – Kuryer Szafarski – na lekcji poznajemy niezwykłe przykłady sztuki pisania listów – Kuryery Szafarskie Fryderyka Chopina pisane podczas wakacji spędzanych w Szafarni na ziemi Dobrzyńskiej. Podczas warsztatu towarzyszącego lekcji wcielamy się w role redaktorów i cenzorów, naśladując przy tym zabawę Fryderyka.
Z wizytą na wsi – podczas lekcji rozmawiamy o ważnych dla Chopina wycieczkach na wieś – w Polsce i we Francji. Poznając specyfikę muzyki ludowej, odkrywamy elementy folkloru, które silnie wpłynęły na jego muzykę, a podczas warsztatu tworzymy własne mazurki.
Podróże Chopina po Polsce – studiując mapę i obiekty na ekspozycji, poznajemy wybrane miejsca pobytu Chopina w Polsce. Podczas warsztatu tworzymy krótki przewodnik Chopina po Polsce.
Czwartkowe spotkania w salonie Mikołaja Chopina – na lekcji poznajemy Mikołaja Chopina – ojca Fryderyka, szanowanego nauczyciela i wychowawcę, ukochanego Papę. Dowiadujemy się w jakiej atmosferze wzrastał Fryderyk i kto bywał w jego domu.
Mały Chopin – na lekcji poznajemy Fryderyka jako małego chłopca, obdarzonego nie tylko geniuszem, al. i poczuciem humoru. Dzieci mogą dzięki temu w swoim rówieśniku – Chopinie – rozpoznać dobrego kolegę, którego muzykę warto odkrywać bez względu na wiek.
Frycek w Warszawie – na lekcji przenosimy się w czasie do XIX-wiecznej Warszawy. Poznajemy adresy związane z życiem dorastającego Fryderyka – mieszkania, szkoły, miejsca koncertów. Podczas warsztatu tworzymy plan Warszawy Chopina i ustalamy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.


Gimnazjum:

Projektowanie wystawy – na lekcji poznajemy zasady funkcjonowania muzeum nie tylko w jego tradycyjnym wymiarze, al. również od strony nowoczesnych środków przekazu. Przyglądamy się uważnie rozwiązaniom zastosowanym w ekspozycji stałej Muzeum Chopina na, aby podczas warsztatu zaprojektować samodzielnie wystawę interesującą współczesnego odbiorcę.
Kartka z kalendarza – dzień Fryderyka – na ekspozycji Muzeum poznajemy obiekty związane z codziennym życiem Fryderyka Chopina, rozmawiamy o jego planie dnia i obowiązkach pedagoga, pianisty i kompozytora. Podczas warsztatu próbujemy stworzyć zapiski w kalendarzu Chopina tak, aby Fryderykowi jak najlepiej zaplanować dzień.
Projektowanie salonu – podczas zajęć przyglądamy się dwóm salonom w Muzeum Chopina w kontekście biografii kompozytora. Podczas warsztatu mamy możliwość zaprojektowania XIX-wiecznego salonu uwzględniając jego funkcje reprezentacyjne i społeczno-kulturowe.
Redaktor Jaśnie Pan Pichon – Kuryer Szafarski – na lekcji poznajemy niezwykłe przykłady sztuki pisania listów – Kuryery Szafarskie Fryderyka Chopina pisane podczas wakacji spędzanych w Szafarni na ziemi Dobrzyńskiej. Podczas warsztatu towarzyszącego lekcji wcielamy się w role redaktorów i cenzorów, naśladując przy tym zabawę Fryderyka.
Sala koncertowa czy salon? – podczas zajęć poznajemy dwa rodzaje przestrzeni koncertowych. Dowiemy się jakim Chopin był pianistą, gdzie chętniej występował, jak wyglądały jego występy (program, koncert w sali koncertowej a improwizacja w salonie, gatunki muzyczne) i który z fortepianów był jego ulubionym. W Sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina wysłuchamy krótkiego recitalu fortepianowego.
Podróż przez gatunki – na przykładzie rękopisów zgromadzonych w kolekcji Muzeum Chopina przedstawione zostaną podstawowe gatunki muzyczne tworzone przez kompozytora. Wątek analizy źródeł rękopiśmiennych splatać się będzie z opowieścią o towarzyszących ich powstaniu epizodach z biografii Chopina i kontekście estetyki XIX wieku. Różnorodność gatunków i form, a z drugiej strony skupienie się w większości przypadków na jednym tylko instrumencie zaprasza nie tylko do przyjrzenia się kontekstowi ich funkcjonowania w XIX-wiecznym społeczeństwie, al. zastanowienia nad postawami artystów wobec środków i estetyki, w których przychodzi im tworzyć.
Podróże po Europie z Chopinem – podczas lekcji poznajemy wybrane miejsca pobytu kompozytora w Europie przez pryzmat jego biografii, twórczości i obiektów na ekspozycji stałej oraz realia podróżowania w czasach Chopina. Podczas zajęć analizujemy fragmenty listów i relacji Chopina z odwiedzanych przez niego miejsc.
Portrety Chopina – na ekspozycji muzeum przyglądamy się portretom Chopina z różnych okresów jego życia. Poznajemy dzięki nim nie tylko wygląd kompozytora, al. też cechy osobowości, które uchwycone zostały przez portrecistów. Przyglądając się technikom, w których zostały one stworzone, zastanawiamy się jaki wpływ miały one na charakter dzieła sztuki i wyraz portretu.
Frycek w Warszawie – na lekcji przenosimy się w czasie do XIX-wiecznej Warszawy. Poznajemy adresy związane z życiem dorastającego Fryderyka – mieszkania, szkoły, miejsca koncertów. Podczas warsztatu tworzymy plan Warszawy Chopina i ustalamy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.


Liceum:

Fortepiany Chopina – na lekcji mamy okazję przyjrzeć się i posłuchać fortepianów historycznych. Rozmawiamy o różnicach w budowie pomiędzy instrumentami z epoki Chopina i fortepianami współczesnymi. Dowiadujemy się jakiego brzmienia poszukiwał kompozytor i dlaczego w dzisiejszych czasach wykonuje się jego utwory niekiedy na dawnych, a czasem na współczesnych fortepianach.
Od szkiców do egzemplarzy lekcyjnych – na przykładzie rękopisów kompozytora i wydań z adnotacjami Chopina z kolekcji Muzeum zarysowany zostanie charakter procesu twórczego i droga utworu od idei w wyobraźni notowanych na papierze do poprawek w wydrukowanych dziełach. Zajęcia mają na celu poznanie różnych rodzajów źródeł, którymi posługują się muzykolodzy i problemów, z którymi mierzą się podczas swoich badań.
Albumy XIX-wieczne – na lekcji poznamy historię albumu Elizy Radziwiłłówny, przyjrzymy się rysunkom księżniczki ilustrującym ówczesną literaturę, przedstawiającym członków jej rodziny i przyjaciół. Odszukamy dwa młodzieńcze portrety Chopina, a w części warsztatowej, wzorując się na XIX-wiecznym sztambuchu utalentowanej artystycznie arystokratki, stworzymy swój własny album. Dodatkowymi obiektami, które posłużą nam jako przykłady, będzie Dziennik Stuttgarcki, w którym znajdujemy osobiste zapiski kompozytora i inne wpisy i album baronowej d′Est, gdzie, w przeciwieństwie do dwóch poprzednich albumów, dominują wpisy muzyczne.
Paryż Chopina – na zajęciach poznamy dokumenty związane z życiem kompozytora w Paryżu i zagadnienia dotyczące osób z paryskiego kręgu Chopina. Dowiemy się jakim nauczycielem był Fryderyk i poznamy bliżej jego uczniów. W części warsztatowej stworzymy plan Paryża Chopina i ustalimy trasę zwiedzania najważniejszych miejsc związanych z jego biografią.
Osobowość Chopina – na lekcji przyjrzymy się osobowości kompozytora z odmiennych perspektyw przez różnego rodzaju portrety i nieliczne zachowane po nim pamiątki, dokumenty świadczące o takich wymiarach jego osobowości jak poczucie humoru, uzdolnienia literackie i plastyczne czy przyjaźń. Pomogą nam w tym także listy i rękopisy muzyczne. Wspólnie zastanowimy się nad recepcją jego osoby, a w części warsztatowej odpowiemy sobie na pytanie: kim dla nas jest Fryderyk Chopin?
Podróże po Europie z Chopinem – podczas lekcji poznajemy wybrane miejsca pobytu kompozytora w Europie przez pryzmat jego biografii i twórczości oraz poznajemy realia podróżowania w czasach Chopina. Podczas zajęć analizujemy fragmenty listów i relacji Chopina z odwiedzanych przez niego miejsc.
Swój – Obcy / Polak – Francuz – Chopin w perspektywie międzykulturowej – dzisiejszy świat otwarty jest na wielokulturowość. Jak było w czasach Chopina? Na ekspozycji poznamy korzenie Fryderyka Chopina i problem jego emigracji. Zastanowimy się jaki wpływ na jego życie i twórczość odegrały dwie tradycje – polska i francuska.

Chopin w kulturze współczesnej
– na ekspozycji będziemy rozmawiać o recepcji muzyki Chopina w jego czasach, aby później zastanowić się nad obecnością Chopina we współczesnej kulturze, a szczególnie – popkulturze. Będziemy szukać odpowiedzi na pytania – jak muzyka Chopina może przemawiać do współczesnego odbiorcy?
Jak działa muzeum? – zajęcia służą poznaniu zasad rządzących organizacją muzeów tradycyjnych i tych, które są wynikiem krytyki „nowej muzeologii". Rozmowa z uczestnikami zajęć przebiega od refleksji na temat roli i znaczenia eksponatu w kontekście ekspozycji i instytucji muzeum do sposobów organizacji narracji i przestrzeni. Przedstawienie kontekstu historycznego (od muzeum oświeceniowego do muzeum parku rozrywki) pozwala zrozumieć nie tylko metodologię muzeów, al. zróżnicowane potrzeby współczesnego społeczeństwa. 

Exit mobile version