☰ menu

Mokotowski feniks, czyli tajemnica pożaru Królikarni

sob.
05.09.2015

Punkt startowy zabawy mieścić się będzie przy ulicy Tynieckiej 40 (Multimedialna Biblioteka), gdzie każdy z uczestników otrzyma mapkę z zaznaczonymi punktami kontrolnymi, zawierającymi zadania ułatwiające rozwikłanie naczelnej zagadki wydarzenia – kto stoi za pożarem Królikarni…

Udział w grze jest bezpłatny

Gra stanowi finał drugiej edycji wakacyjnego projektu „Warszawa, Ty i ja", obejmującego wycieczki o charakterze integracyjno-edukacyjnym po wszystkich dzielnicach stolicy, który zorganizowała Fundacja DUCH przy wsparciu Urzędu m.st. Warszawy.

 

Scenariusz gry miejskiej osadzony został w realiach Warszawy, a dokładniej Mokotowa, XIX wieku. Celem zabawy jest zwrócenie uwagi na obiekty, fakty i postacie związane z historią dzielnicy tamtego okresu, a także zachęcenie warszawiaków do odkrywania na nowo przestrzeni miasta.

Gra „Mokotowski feniks, czyli tajemnica pożaru Królikarni" łączy autentyczne wydarzenia z fikcyjną intrygą wymyśloną na jej potrzeby. Dla zespołów biorących udział w grze zostało przygotowane wprowadzenie do fabuły zabawy, zawierające policyjny raport dotyczący tajemniczego pożaru w podwarszawskiej Królikarni wraz z listą podejrzanych osób i apelem komisarza Jan Męstewko o pomoc w rozwikłaniu zagadki i złapaniu ewentualnego podpalacza…

Raport policyjny 28 sierpnia, 1879 roku, komisariat XVI -Mokotów, ul. Tyniecka 40

Jak wszem wiadomo szanowana na Mokotowie rodzina Pusłowskich – najpierw Ksawery, a teraz jego brat Wandalin – zgromadziła w swoim Pałacu w Królikarni wielkie i cenne zbiory sztuki – obrazy, rzeźby, rzadkie księgi i stare gobeliny.

Niestety trzy dni temu nieoczekiwanie pałac spłonął. Kurier Warszawski donosi że "pożar wybuchnął tak gwałtownie, iż wszelki ratunek okazał się niemożliwy. Śliczny budynek, którego wnętrze zdobiło mnóstwo dzieł sztuki, a obok obrazów obejmowało wiele cennych pamiątek, stoi dziś w szczątkach, szczerniałych od ognia.(…) Szkody są ogromne, ale najważniejsza jest, że ze zgorzenia pałacu Królikarni ubyło jedno muzeum krajowe, jeden zbiór dzieł sztuki i zabytków, których już żadna siła ludzka nie powróci". *

W obliczu tej tragedii komisarz mokotowskiej policji, Jan Męstewko z posterunku przy ulicy Tynieckiej 40, prosi o pomoc szanownych obywateli w wyjaśnieniu przyczyn pożaru i złapania sprawcy. Część mokotowskiej opinii publicznej podejrzenia swe kieruje ku znanej mokotowskiej rodzinie Szustrów, właścicieli pięknego pałacyku po księżnej Lubomirskiej, którzy zazdrością kierować się mogli, gdyż sami posiadają bogatą kolekcję dzieł sztuki. Co więcej, feralnej nocy ich wierny ogrodnik Florian Bratek był widziany w pobliżu budynku dawnej kuchni, a obecnie biblioteki w Królikarni… Sam Wandalin Pusłowski przebywał wtedy na proszonej kolacji w gościnie u Franciszka Szustra, gdzie miało dojść między nimi do sprzeczki dotyczącej sprzedaży obrazu…

Te podejrzenia mogą mieć poważne konsekwencje, ponieważ obaj panowie od lat aktywnie działają w pracach Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności i źle by się stało, gdyby jakiś cień niezgody między nimi nastał.

Zrozpaczony Wandalin Pusłowski – właściciel Królikarni – planuje już w następnym roku rozpocząć odbudowę pałacu, a tę szlachetną i trudną misję postanowił zlecić uzdolnionemu architektowi Józefowi Hussowi, twórcy pięknego pałacyku w Alejach Ujazdowskich.

* Autentyczny fragment z Kuriera Warszawskiego, dotyczący pożaru Królikarni.

W materiałach startowych, oprócz zarysowanej fabuły, uczestnicy znajdą również mapkę z zaznaczonymi punktami akcji (kolejność realizacji poszczególnych punktów nie ma znaczenia dla przebiegu gry). Uczestnicy gry mają za zadanie rozwiązać kryminalną zagadkę, kto stoi za pożarem Królikarni. W punktach kontrolnych osoby biorące udział w zabawie spotkają bohaterów związanych z fabułą gry, którzy zdradzą im poszczególne elementy zagadki, a jednocześnie w ciekawy sposób opowiedzą zespołom o codziennym życiu Mokotowa końca XIX wieku. Dodatkowo, w punktach kontrolnych, uczestnicy realizować będą osadzone w fabule zadania, a za ich poprawne wykonanie dostaną wklejki, stanowiące opisy zabytkowych budowli na Mokotowie związanymi z rodziną Szustrów i Pusłowskich.

Tytuł gry: „Mokotowski feniks, czyli tajemnica pożaru Królikarni".

Miejsce: Gra odbywa się na terenie dzielnicy Mokotów. Punkty kontrolne znajdują się przy ulicy Tynieckiej, Puławskiej, Ursynowskiej i na terenie parku Arkadia.

Czas: 5 września 2015 godz. 11:00 -15:00 (czas potrzebny do zaliczenia punktów – około 2 godziny).

Zapisy: Formularz internetowy na stronie www.duch.edu.pl (wymagana akceptacja regulaminu). Ze względu na liczbę uczestników zapisy będą zbierane w przedziałach czasowych: 11:00, 11:15, 11:30, 11:45, po 25 drużyn.

Odbiorcy: 100 zespołów rodzinnych składających się z minimum 2 osób, dorosłych i dzieci, w

różnym wieku.

Projekt współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy.

Patroni medialni:

Newsweek Historia, Radio Wawa, TVP Warszawa, Czasdzieci.pl, Miastodzieci.pl, Qlturka.pl

Fundacja Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii powstała, aby szerzyć wśród dzieci i młodzieży znajomość historii Polski i świata we wszystkich jej aspektach. Jej działalność jest doceniana, zarówno przez najmłodszych, jak i dorosłych. Fundacja jest laureatem m.in. następujących wyróżnień: „Miejsce Odkrywania Talentów" (Ośrodek Rozwoju Edukacji), „Miejsce Przyjazne Dziecku" (Komitet Ochrony Praw Dziecka), Najlepsza inicjatywa edukacyjna w Warszawie 2014 – w/g rodziców (czasdzieci.pl).

www.duch.edu.pl

Exit mobile version