W jego trakcie dzieci rozwijają swoje kompetencje społeczno-emocjonalne: świadomość siebie i innych, kontrolę własnego nastroju, umiejętności samodzielnego motywowania się, empatię, czy zarządzanie relacjam
W programie filmowym znajdują się tytuły, które dostarczą najmłodszym niezwykłych wrażeń, a pedagogom, psychologom i trenerom materiału do przeprowadzenia owocnych zajęć.
Wśród nich:
Zabawna opowieść Svein i szczur, (reż. V. Ringen) o nietypowej przyjaźni wbrew przeciwnościom. Czy można zaprzyjaźnić się ze szczurem? Jasne! Svein nie wyobraża sobie życia bez swojego najlepszego przyjaciela, szczura o imieniu Halvorsen. Chciałby, żeby inni też go zaakceptowali, dlatego bierze udział w konkursie na najfajniejsze zwierzę. Niestety Svein i Halvorsen inaczej wyobrażają sobie zabieganie o względy publiczności.
Super brat, (reż. B. Larsen) film o rozwijającej się relacji pomiędzy Antonem, a jego autystycznym bratem. Anton, tak jak każdy chłopiec w jego wieku, pragnie mieć starszego brata, który mu będzie imponował, a kiedy zajdzie taka potrzeba stanie w jego obronie. Jest jednak dokładnie na odwrót – autystyczny Buller jest zagubiony i potrzebuje czujnej opieki. Aż do dnia, gdy w ręce chłopców trafia kosmiczny wynalazek. Dzięki niemu każdy może nabrać wyjątkowych mocy. Czy pomogą one chłopcom się zaprzyjaźnić? Czy zrozumieją, na czym polega bycie "super"?
Latająca klasa (reż. T. Wigand) Jonathan trafia do szkoły muzycznej z internatem, która okazuje się być domem niezłej bandy gagatków. W dzień karni chórzyści, nocą włóczykije, chłopcy ze szkoły przy Kościele Św. Tomasza niestrudzenie szukają przygód, przyjaźni i wrażeń. Wkrótce będą mogli poeksperymentować także na scenie. Muszą jeszcze tylko przekonać swojego nauczyciela, że warto wybaczać stare winy, a wystawienie jego sztuki sprzed lat będzie do tego doskonałą okazją.
Pozdrowienia od Mike′a (reż. M. Peters) Film o Mike′u, który po długiej chorobie bardzo chciałby już wrócić do domu. Niestety, zamiast mamy w drzwiach szpitala staje pani z opieki społecznej. Powrót Mike′a do domu okaże się prawdziwym wyzwaniem, ale gdy ma się dobrych przyjaciół i nadzieję, nic nie jest zbyt trudne.
Tygrysy i tatuaże (reż. K. von Bengtson) Maja mieszka ze swoim wujkiem Sonnym w jego salonie tatuaży. Pewnego dnia jeden z klientów zjawia się w salonie w bardzo nieodpowiednim momencie, dlatego gdy tylko zaśnie, Sonny wróci do przerwanego meczu. Maja zaś postanowi dokończyć za wujka tatuaż. Tak zacznie się wielka przygoda Mai i Sonny′ego, dzięki której znajdą nie tylko marudnego elfa, cyrkowego tygrysa, ale przede wszystkim prawdziwą rodzinę.
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
Kiedy:
Augustów: 5 kolejnych niedziel, od 19 października do 16 listopada, godz. 11.00
czas trwania: około 3 godzin.
Gdzie:
Augustów – Kino Iskra, ul. 3 Maja 38
Za ile:
Augustów:
a) cena biletu do kina – 10 PLN
b) cena biletu rodzinnego do kina (dwie osoby dorosłe i dwie osoby do 18 roku życia lub więcej) – 8 PLN za osobę
c) cena biletu i warsztatu dla jednego dziecka – 22 PLN
d) przy zakupie przez jedną osobę 4 kolejnych biletów piąty film gratis.
e) cena karnetu do kina na pięć projekcji i warsztatów – 90 PLN
Zapisy:
Augustów – Kino Iskra b.swierkowski@gmail.com,
Projekt realizowany przez Fundację Generator przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
SZCZEGÓŁOWY OPIS PROJEKTU:
Projekt "Mój przyjaciel film", podobnie jak inne przedsięwzięcia realizowane pod wspólnym hasłem "Kinoterapia", opiera się na pomyśle wykorzystania filmu w edukacji i wychowaniu oraz na założeniu, że film jako niesformalizowane narzędzie idealnie sprawdza się w pracy z tak delikatną materią, jaką są emocje i problemy widzów. Dodatkowym atutem filmu w kontekście pracy z dziećmi jest jego atrakcyjny charakter; oglądanie filmu i późniejsze warsztaty mają formę zabawy, co uwzględnia możliwości percepcyjne kilkuletnich osób.
KONTEKST:
Wiele z problemów obserwowanych w naszych szkołach wynika ze złego funkcjonowania dzieci w zakresie ich umiejętności społecznych i emocjonalnych. Umiejętności te często pozostają sferą źle lub słabo rozwiniętą, co niesie dzieciom długotrwałe konsekwencje w postaci utrudnionych relacji z innymi, gorszego samopoczucia. Uważne zajmowanie się potrzebami społecznymi i emocjonalnymi małych dzieci gwarantuje im lepszy start życiowy, jak też pomaga im w trudach przejścia w wiek nastoletni. Polski system edukacji nie obejmuje społeczno-emocjonalnego treningu, delegując to zadanie całkowicie na rodziców, którym często brakuje czasu, kompetencji czy wiedzy by się tym zajmować.
"Mój przyjaciel film" to projekt pomyślany jako próba wyrównania tego deficytu wśród odbiorców projektu. Obejmuje projekcje i warsztaty, które dotykać będą pięciu najważniejszych kompetencji społeczno-emocjonalnych. Do każdego z tych obszarów dobieramy mądry, ale też i ciekawy film, który oglądamy z psychologiem jako przewodnikiem. On/ona udziela wstępnych instrukcji, sprawdza na bieżąco odbiór filmu przez dzieci, pozostaje czujnym na ich reakcje. Późniejsze warsztaty eksplorują potencjał danego filmu, wykorzystując różnorodne techniki pracy z dziećmi – ćwiczenia ruchowe, działania plastyczne, muzyczne, teatralne – do poruszenia wybranego tematu. Ich celem jest wspieranie dzieci w rozwijaniu empatii, kreatywności, pewności siebie i rozumienia świata.
O ORGANIZATORZE:
Fundacja Generator istnieje od 2008 roku, a jej misję stanowi:
badanie wpływu kina na kulturę i nasz sposób postrzegania świata
rozwijanie narzędzi i wiedzy koniecznych do wykorzystania filmu w profilaktyce i interwencji psychologicznej oraz edukacji
wspieranie wartościowego kina, poprzez promowanie nowatorskich sposobów interpretacji sztuki filmowej
Do tej pory zrealizowała szereg wydarzeń popularyzatorskich i psychoedukacyjnych, w tym:
cykl filmowy – „Mózg Podejrzany" w Centrum Nauki Kopernik, cykl filmowy – „Na szczęście film" w Kinie Praha, cykl szkoleniowy dla nauczycieli „Komunikacja z Happy Endem" w KinoLab, CSW, cykl warsztatów dla dzieci „Mój przyjaciel film". Jest członkiem Koalicji na Rzecz Edukacji Filmowej, partnerem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Prowadzi dwie strony internetowe – www.kinoterapia.pl oraz www.projekcje.edu.pl