☰ menu

Młody geniusz – czyli jak rozwinąć inteligencję u dzieci ?

niedz.-niedz.
19.07-16.08.2015

W chwili narodzin mózg noworodka waży około 350 g, to stanowi 11% ciężaru ciała. Mózg osoby dorosłej waży przeciętnie 1500 g., ciężar zwiększa się nie dlatego, że przyrastają nowe komórki nerwowe, ale dlatego, że tworzą się nowe połączenia (synapsy). Przypominają one sieć dróg. Za każdym razem, kiedy uczymy się czegoś nowego, pobudzamy swój mózg, który tworzy nowe połączenia – szlaki komunikacyjne. Liczne obserwacje pokazują, że dotyk ma wpływ na rozwój inteligencji, a ruch stymuluje tworzące się w mózgu połączenia. Mózg dziecka jest niezwykle plastyczny, szczególnie do 12 roku życia. Uczeni szacują, że do 8 roku życia budowa mózgu w 80% jest zakończona. Już nigdy rozwój mózgu nie będzie tak intensywny jak w tym czasie. Po pewnym czasie nie tworzą się już nowe połączenia.  Na rodzicach i opiekunach ciąży zatem ogromna odpowiedzialność – właściwa stymulacja dziecięcego umysłu przełoży się bowiem na jego możliwości w życiu dorosłym.

Lewa półkula mózgu odpowiada m.in. za logiczne myślenie i mowę, prawa natomiast – za emocje i wrażenia, zdolności artystyczne. Dominacja jednej z nich jest wrodzona, ale ważne, by obie ze sobą współpracowały. Jak podkreśla Pani Katarzyna Rudzka założycielka szkoły Brain o′ Brain w Polsce – by osiągnąć pełną koordynację obu półkul, trzeba bezustannie ćwiczyć ten najbardziej złożony z ludzkich narządów. Nasi uczniowie śpiewają, jednocześnie rozwiązując zadania matematycznego co pozwala to na równoległe przetwarzanie informacji i powstawania silniejszych połączeń nerwowych.

To nie wszystko. Mózg człowieka łatwiej przyjmuje informacje w przyjaznej atmosferze. Stres blokuje prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Okazuje się też, że mózg o wiele lepiej wytwarza nowe połączenia neuronalne, jeżeli ciało jest w ruchu, a zwłaszcza, jeśli aktywne są ręce. W niektórych szkołach angażuje się do tego np. liczydło. Założyciele firmy Brainobrain podkreślają, że liczydło angażuje jednocześnie trzy zmysły dziecka – widzenie, słyszenie i zmysły somatyczne. Po upływie 3 miesięcy, kiedy dzieci dobrze opanują umiejętność wykonywania obliczeń z pomocą liczydła, przestają go używać. W zamian dzieci uczone są tego, że powinny wyobrazić sobie liczydło i wykonywać obliczenia przesuwając paluszkami koraliki na liczydle, którego obraz stworzyli w swoim umyśle. Dzieci uczą się w ten sposób zwracać uwagę na przestrzeń, która znajduje się w ich umyśle oraz, dzięki stworzonemu w umyśle obrazowi koralików. Podczas wykonywania obliczeń z pomocą wizualizowanego liczydła, uaktywniona zostaje wyobraźnia dziecka, za co odpowiada prawa półkula mózgu. Co więcej, dzieci, bazując na rymach wykorzystują funkcje lewej półkuli. Zabawa rymami przez 15 minut dziennie jest bardzo dobrym ćwiczeniem dla mózgu i pozwala dziecku odkryć jego wiele nowych mocnych stron. Najważniejszymi umiejętnościami są wizualizacja i koncentracja, kolejne to umiejętność słuchania, pewność siebie, dobra pamięć, szybkość, precyzja, podejmowanie decyzji i co za tym idzie, ogólna sprawność.

Iloraz inteligencji, to orientacyjny, określony liczbowo, na podstawie przeprowadzonych testów, poziom możliwości umysłowych. W każdym zdrowym dziecku, któremu zapewniamy odpowiednie bodźce i możliwości rozwoju, drzemie geniusz. Według naukowców niemowlęta mają słuch absolutny, a nim osiągną pół roku, rozpoznają pozornie identyczne obiekty. Ilość informacji, jakie przetwarza mózg kilkulatka, określana jest na 500 punktów, podczas gdy według danych Mensy (stowarzyszenia osób o najwyższym ilorazie inteligencji) najbardziej inteligentni dorośli mają IQ powyżej 148 punktów (maksymalnie – ok. 200).

Exit mobile version