☰ menu

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – kilka faktów o książkach i czytaniu dzieciom

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci
czw.-niedz.
04.04-07.04.2019

Kilka dni temu obchodziliśmy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. To dobry moment, żeby przypomnieć, jak ważne dla prawidłowego rozwoju dzieci jest czytanie, oraz zachęcić do rozwiązania krótkiego quizu z wiedzy o książkach.

Kiedy powstała literatura dla dzieci?

Dopiero w XVIII wieku. Wcześniej dzieci czytały te same książki co dorośli, nawet bajki i baśnie były pisane dla dorosłych. Pierwszą książkę napisaną z myślą o młodych czytelnikach był „Don Kichot” Miguela Cervantesa.

Która książka jako pierwsza została napisana na maszynie?

„Przygody Tomka Sawyera” były pierwszą książką napisaną na maszynie. W Polsce pierwszym autorem używającym w codziennej pracy maszyny do pisania był Bolesław Prus.

Kto jest światowym rekordzistą w liczbie napisanych książek?

Józef Ignacy Kraszewski, napisał ponad 600 książek! (w tym 232 powieści). To więcej książek niż do tej pory napisał Remigiusz Mróz i Katarzyna Bonda razem wzięci.

Który z prezydentów był miłośnikiem czytania?

Theodore Roosevelt był nie tylko laureatem Pokojowej Nagrody Nobla, ale prawdziwym molem książkowym. Prezydent czytał jedną książkę dziennie – codziennie!  Jak sam obliczył, w swoim życiu przeczytał tysiące książek, napisanych w wielu językach.

Czy czytanie książek wpływa na rozwój?

Nie trzeba nikogo przekonywać, że czytanie jest ważne. Wszystkim nam zależy na społeczeństwie emocjonalnie stabilnym  i społecznie kompetentnym, z wysokimi umiejętnościami naukowymi, biznesowymi i intelektualnymi. Czytanie dzieciom od małego, to budowanie właśnie takiego społeczeństwa.

– Rodzic, który czyta małemu dziecku, stymuluje jego rozwój poznawczy, leksykalny i społeczno-emocjonalny poprzez pozytywne, radosne doświadczenie – mówi – Profesor Barry Zuckerman, former Chair of Pediatrics Boston University School of Medecine / Boston Medical Center,  twórca idei włączenia czytania w profilaktykę rozwojową noworodków i niemowląt w USA.

Dr hab. Ewa Haman z Wydziału Psychologii Uniwersytet Warszawskiego dodaje – Już z noworodkiem można rozmawiać. A właściwie: TRZEBA! Współczesne badania nad rozwojem wskazują na to, że komunikowanie się z dzieckiem za pomocą języka, od urodzenia, ma zasadniczy wpływ na jego rozwój. Dziecko jako osoba potrzebuje komunikacji zanurzonej w przyjaznej, wspierającej atmosferze. Dla rozwoju dziecka od urodzenia kluczowa jest wspólna rozmowa. Nawet wtedy, kiedy ono samo jeszcze nic nie mówi. Właśnie dlatego Fundacja Powszechnego Czytania podjęła się zorganizowania akcji” Książka na receptę. Recepta na sukces”.

Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces”, wzorowana jest na mechanizmach sprawdzonych w Stanach Zjednoczonych. 30 lat temu pediatrzy z Boston Medical Center zaczęli przepisywać na receptach, obok leków, czytanie. Szybko okazało się, że dzieci pod opieką tej właśnie kliniki lepiej się rozwijają emocjonalnie, społecznie i językowo.  Książka na receptę jest pierwszą akcją upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i NFZ.

Akcję wspierają też organizacje zagraniczne, które z sukcesami zrealizowały podobne projekty w swoich krajach: Reach Out and Read z USA, Booktrust z UK oraz Stiftung Lesen      z Niemiec; oraz polskie – Fundacje Cała Polska czyta dzieciom i Zaczytani.org

Zapraszamy do odwiedzenia strony www.ksiazkanarecepte.pl, https://www.facebook.com/akcjaksiazkanarecepte/

Exit mobile version