☰ menu

MHMG semestr jesień/zima 2014/2015

wt.-pt.
16.09-31.10.2014

Znajdź nas na Znajdź nas na

www.mhmg.pl www.facebook.com

 

ZobaczMHMG.TV

LEKCJE MUZEALNE

 

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprasza przedszkolaki, uczniów szkół podstawowych,
gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych na spotkania muzealne organizowane w Ratuszu Głównego
Miasta (ul. Długa 46/47), Dworze Artusa (ul. Długi Targ 43/44), Domu Uphagena (ul. Długa 12),
Muzeum Bursztynu (Targ Węglowy 26) oraz Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku (ul. Obrońców
Poczty Polskiej 1-2).

W roku szkolnym 2014/2015 lekcje prowadzone będą od 15 września 2014 do końca czerwca 2015
roku przez cztery dni w tygodniu: od wtorku do piątku.

Koszt przeprowadzenia lekcji wynosi 8 zł od dziecka. Opłata edukacyjna dotyczy udziału w zajęciach
dydaktycznych i jest pobierana niezależnie od wieku uczestników, a także w dzień wolnego wstępu.
W zajęciach może brać udział tylko jedna klasa (max 25 osób). Prosimy o punktualne przychodzenie
na zajęcia – grupa spóźniona ponad 15 minut może nie zostać przyjęta. W przypadku rezygnacji
z zamówionej lekcji prosimy o wcześniejszą informację telefoniczną lub elektroniczną.
Rezerwacje prosimy zgłaszać najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną wizytą wraz z tematem zajęć,
nazwą szkoły, klasą, a także nazwiskiem nauczyciela i jego numerem telefonu.

!!! UWAGA !!! Rezerwacja na zajęcia prowadzone przez pracowników Działu Edukacji,

Promocji i PR-u online na stronie: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
Pracownicy Działu Edukacji, Promocji i PR-u mogą w każdej chwili odwołać wcześniej
zarezerwowaną lekcję.

Lekcje prowadzone przez pracowników innych Działów i Oddziałów Muzeum Historycznego
Miasta Gdańska wyłącznie telefonicznie pod numerami podanymi przy tematach lekcji.

NIE PROWADZIMY ZAJĘĆ DLA KLAS/GRUP ŁĄCZONYCH!!!

W przypadku pytań dotyczących lekcji muzealnych prosimy o kontakt telefoniczny:
Dział Edukacji, Promocji i PR-u.
tel: 58 76 79 150, 58 76 79 172, 58 76 79 135
e-mail: edukacja@mhmg.pl;
Kontakt telefoniczny z Działem Edukacji, Promocji i PR-u wyłącznie w:
 poniedziałki 8.00-16.00
 wtorki – piątki 12.00-16.00
Do godziny 12.00 oraz w weekendy pracownicy prowadzą zajęcia edukacyjne.

RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA
PRZEDSZKOLA

 W KRÓLESTWIE – rodzaj interaktywnego "przedstawienia" pokazującego ceremoniał
koronacyjny, obyczaje, orszak królewski, urzędy dworskie. Dzieci tworzą własne królestwo,
ustanawiają własne prawa, malują portret króla, a także budują warownie.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 MIESZKAŃCY DAWNEGO GDAŃSKA – przygotowana z myślą o najmłodszych podróż
po wnętrzach Ratusza Głównego Miasta, w czasie której dzieci poznają mieszkańców dawnego
Gdańska, dowiadują się, jak wyglądało życie miejskie oraz jakie skarby znajdowały się
w Ratuszu. Całość lekcji prowadzona w formie zabawy.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]


SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III

 POSZUKIWACZE SKARBÓW – lekcja przeznaczona dla starszych dzieci potrafiących
czytać i pisać. W czasie zajęć dzieci odbywają podroż wzdłuż szlaku zaznaczonego na mapie
i szukają skarbu ukrytego w Ratuszu Głównego Miasta. Pomogą im w tym liczne wskazówki,
podpowiedzi oraz zadania, które muszą rozwiązać.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 U MNIE JAK W BANKU – lekcja, podczas której dzieci poprzez zabawę poznają
zagadnienia związane z pieniędzmi. Poruszając się po Kasie Miejskiej, Mennicy oraz wystawie
Wolne Miasto Gdańsk, poznają historię pieniądza, rozwiązują rebusy, układają puzzle
ukazujące wizerunki pierwszych gdańskich monet. Na lekcji uczniowie mają również
niepowtarzalną okazję wybić własne monety.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 HERB GDAŃSKA – Co to jest herb? Czemu służy? Z czego się składa? Dzieci poznają
historię herbów, które posiadał Gdańsk. Odszukują je w pomieszczeniach Ratusza, przy okazji
poznając dawne legendy i opowieści. Lekcja połączona z komponowaniem własnego herbu.
 POTWORNY RATUSZ – opowieść o stworach mieszkających w ratuszowych wnętrzach,
które opisywane są w mitologiach greckiej i rzymskiej. Odpowiemy na pytania: skąd się wzięły
w Gdańsku, co robiły, jak żyły i jaka była ich rola.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 W OBRONIE KRÓLA – NOWOŚĆ – 280 lat temu Gdańsk postawił wszystko na jedna kartę.
W jego murach schronił się król Stanisław Leszczyński. W krwawych walkach pod wałami
miasta starły się armie kilku krajów. W podróż do tamtych czasów zabierze nas żołnierz
francuskiego regimentu. Dlaczego francuskie wojska lądowały na Westerplatte? Kim był
bohaterski hrabia de Plelo? Podczas wędrówki po wystawie „Król Stanisław Leszczyński w
Gdańsku 1733-1734" uczestnicy zajęć poznają tajniki dawnej sztuki wojennej, etykietę
dworów królewskich łącznie z krótkim kursem tańca dworskiego, przygotują ładunki
karabinowe dla obrońców miasta i poznają obsługę prawdziwej armaty. Kto wie, może sami
wezmą udział w elekcji polskiego króla? Lekcja prowadzona do 31.10.2014 roku wyłącznie
we wtorki, środy i czwartki w godzinach 9.30-11.00 i 11.00-12.30. Lekcja przeznaczona
dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych oraz gimnazjalistów.
ZAJĘCIA PROWADZI GDAŃSKI KAPER!!!
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]

 WSTĘP DO ARCHEOLOGII GDAŃSKA – lekcja ma na celu wyjaśnienie, czym jest
archeologia, czym się charakteryzuje, jakich używa metod i jakie są jej konsekwencje dla
dziedzictwa kulturowego oraz jaką ma wartość dla poczucia tożsamości historycznej każdego
gdańszczanina. Dzieci w czasie zajęć oglądają zdjęcia i filmy oraz bawią się poznając pracę
archeologa. [rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Aleksandra Pudło, Dział Archeologii, tel.
58 30 57 661]

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV – VI
 ŚLADAMI STASIA I NEL. ARCHEOLOGIA SUDANU – lekcja ma na celu przybliżenie
kultury sudańskiej. Kultura starożytnego Sudanu rozwijała się w cieniu jednej z najbardziej
znaczących kultur świata – kultury starożytnego Egiptu. Jednakże jej historia i bogactwo
są równie, a może jeszcze bardziej bogate i niezgłębione. Lekcja ta jest opowieścią
o dziedzictwie kulturowym innego kontynentu, tolerancji i konieczności jego ochrony,
na co mieszkańcy Gdańska, przez wielowiekową tradycję kontaktów handlowych z całym
światem, są bardziej otwarci niż inni mieszkańcy Europy. Odniesieniem do omawianego
tematu są losy bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy".
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Aleksandra Pudło, Dział Archeologii, tel. 58 30 57 661]
ALEGORIE I SYMBOLE – KRAINA IKONOGRAFII DLA NAJMŁODSZYCH –
zapoznanie się z pojęciami alegorii i symbolu, poznanie najbardziej popularnych (prezentacja
multimedialna), zabawa ruchowa utrwalającą nowo poznaną wiedzę, zabawa w malarza
alegorystę. Zwiedzanie Ratusza i Dworu Artusa w poszukiwaniu poznanych alegorii
opcjonalne. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76
79 163]
BÓSTWA I BOGINIE… – mitologia grecka w Gdańsku. Motywy mitologiczne, alegorie,
rozpoznawanie bogów po ich atrybutach, slajdy i łamigłówki. Zajęcia stanowią doskonałe
uzupełnienie materiału omawianego podczas lekcji.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76
79 163]
 NA KRÓLEWSKIEJ DRODZE… O ARCHITEKTURZE ŚWIECKIEJ GDAŃSKA
ZŁOTEGO WIEKU – lokalizacja i dzieje tzw. Drogi Królewskiej, poznanie najważniejszych
zabytków znajdujących się przy ul. Długiej i Długim Targu, historia i architektura budynków.
Sławni goście i posesorzy. Zajęcia obejmują prezentację multimedialną oraz zwiedzanie
pierwszej kondygnacji Ratusza Głównego Miasta lub Dworu Artusa. Początek zajęć w Sali
Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Piotrowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 169]

 

SZKOŁY GIMNAZJALNE
 ŹRÓDŁA HISTORYCZNE ŚWIADECTWEM PRZESZŁOŚCI – zajęcia dotyczą
omówienia podziału źródeł historycznych i zapoznania się z ich przykładami. Lekcja
prowadzona jest na zasadzie konwersatorium. Uczniowie biorą czynny udział w zajęciach
(czytają teksty kronik średniowiecznych, opisują zabytki kultury materialnej, wypowiadają się
na temat zabytków ikonograficznych pochodzących z Ratusza Głównego Miasta Gdańska).
Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla
szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Ewa Bojaruniec, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]
 CO KROK ZABYTEK. O OCHRONIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WOKÓŁ
NAS – NOWOŚĆ – uczniowie dowiedzą się, co to właściwie jest zabytek i jakie mamy
kategorie zabytków, jak w Polsce chronimy zabytki i czym jest dziedzictwo kulturowe.
Przyswoją wiedzę na temat listy światowego dziedzictwa UNESCO. Poznają podstawy
ochrony zabytków w muzeach oraz dowiedzą się jak korzystać z muzealnych zasobów, aby
napisać referat na 6! Lekcja prowadzona także dla młodszych klas szkół
ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Piotrowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 169]
 JAK BUDOWANO W ŚREDNIOWIECZU – lekcja poświęcona jest zagadnieniom
technicznym związanym ze średniowiecznym budownictwem sakralnym i świeckim.
Na podstawie prezentowanej ceramiki budowlanej wyjaśnione zostaną kwestie dotyczące cegły,
znaków pozostawianych na cegle, organizacji warsztatu budowlanego, produkcji detalu
architektonicznego, źródeł czerpania inspiracji przez budowniczych. Wskazane zostaną
elementy, na które warto zwrócić uwagę w architekturze, które nie stanowią przypadkowych
śladów tylko spełniały określoną rolę. Lekcja prowadzona także dla szkół
ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Krawczyk, Twierdza Wisłoujście, tel. 58 76
79 164]
 ICONOGRAPHIE ANTIQUE – antyk rzymski i mitologia grecka we wnętrzach Dworu
Artusa i Ratusza Głównego Miasta. Poznanie i rozpoznanie motywów ikonograficznych
nawiązujących do starożytności. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta.
Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76
79 163]
 NA KARTACH BIBLII – ikonografia biblijna, motywy i typy ikonograficzne we wnętrzach
Ratusza Głównego Miasta oraz Dworu Artusa. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza
Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76
79 163]
 RENAISSANCE – wprowadzenie do epoki, sztuka renesansu we wnętrzach Dworu Artusa
oraz Ratusza Głównego Miasta. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta.
Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76
79 163]
 MUZEUM OD ŚRODKA – lekcja przedstawiająca organizację muzealnictwa w Polsce na
przykładzie działalności Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Jednocześnie spotkanie ma
na celu nabycie umiejętności wskazywania najważniejszych cech przedmiotów na podstawie
ćwiczeń z opracowywania eksponatów muzealnych. Integralną częścią zajęć jest przejście
przez wybraną ekspozycję w Ratuszu Głównego Miasta lub Domu Uphagena i wskazanie
pomysłów uczniów na uatrakcyjnienie zajęć. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza
Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Piotr Paluchowski, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]
 HISTORIA ROZWOJU BRONI PALNEJ – przedstawienie uczestnikom zarysu historii
broni palnej, począwszy od pierwszych przykładów broni palnej tzw. hakownic czy też
piszczał, po przez broń z zamkiem lontowym, kołowym, skałkowym czy też kapiszonowym,
do broni ładowanej odtylcowo pociskiem zespolonym. W czasie lekcji oprócz prezentacji
multimedialnej, jej uczestnikom przedstawione zostaną eksponaty (repliki pistoletów
skałkowych z XVIII i XIX). Lekcja w całości odbywa się w Sali Edukacyjnej Ratusza
Głównego Miasta.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Grzegorz Jedlicki, Dział Historii, tel. 58 76 79 164]
 TECHNIKI MENNICZE – przedstawienie technik wybijania monet od średniowiecza
po czasy współczesne. Opowieść o mennicy, jej wyglądzie i znaczeniu. Początek zajęć w Sali
Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół
ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Tomasz Olkowski, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 FORTYFIKACJE GDAŃSKA – lekcja poświęcona jest systemowi obronnemu miasta
Gdańska. Na podstawie prezentacji przedstawiony zostanie ciąg fortyfikacyjny, jego
funkcjonowanie, przyczyny powstania. Pozwoli to na interpretację wzniesień widocznych
w panoramie miasta oraz zrozumienie współzależności poszczególnych założeń. Lekcja
w całości odbywa się w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona
także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Krawczyk, Twierdza Wisłoujście, tel. 58 76
79 164]
 GDAŃSK PRZEDWCZORAJ, WCZORAJ I DZIŚ. HISTORIA MIASTA ZAKLĘTA
W FOTOGRAFII – jak wygląda dziś nasze miasto – wiemy. Ujrzymy, jak wyglądało dawniej,
na początku wieku XX. Czy poznamy te miejsca teraz? Czy odnajdziemy w gruzowiskach
zniszczonego Gdańska znane nam zabytki? Jak potoczyła się odbudowa miasta nad Motławą?
Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla
szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Piotrowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 169]
 SREBRA W GDAŃSKIM KREDENSIE. RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE JAKO
ŚRODEK I SKUTEK BOGACENIA SIĘ MIASTA – lekcja o charakterze warsztatowym,
oparta na bogatej kolekcji mebli i sreber z kolekcji Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Nazewnictwo i funkcje różnych typów nowożytnych przedmiotów, zagadnienia ornamentyki
i technik zdobniczych, odniesienia historyczne i kulturowe widoczne w przedmiotach
codziennego użytku. Warsztaty obejmować będą tworzenie autorskiego ornamentu
i dekorowanie wybranych przedmiotów. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego
Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Dorota Powirska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 165]
 MENNICA GDAŃSKA NA PRZESTRZENI WIEKÓW – zapoznanie uczniów z typami
monet bitymi w mennicy gdańskiej od XII do XVIII wieku, przedstawienie technik
wytwarzania stempli do bicia monet, pracy mincerza w dawnej mennicy oraz nowoczesnych
metod wytwarzania monet, samodzielne projektowanie własnej monety. Początek zajęć w Sali
Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół
ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Tomasz Olkowski, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 MENNICTWO GDAŃSKIE EPOKI WAZÓW – w jaki sposób wyglądała mennica
gdańskie oraz jakie monety wybijano w czasów gdy w Polsce rządziła dynastia Wazów. Jakie
przywileje w tym czasie zyskał Gdańsk oraz czemu miasto kłóciło się z królem. Początek zajęć
w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół
ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Tomasz Olkowski, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 MEDIALERSTWO GDAŃSKIE – czym jest medalierstwo oraz jakie ma znacznie dla
kultury i rzemiosła gdańskiego. Lekcja o tym czym jest medal oraz w jaki sposób się go
projektuje, tworzy i odlewa. Różne formy medali od najdawniejszych do współczesnych, które
są wciąż eksplorowane i na nowo poznawane. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza
Głównego Miasta. Lekcja prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Tomasz Olkowski, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 JAN HEWELIUSZ I GDAŃSK XVII WIEKU – lekcja prezentuje podstawowe fakty z życia
i działalności Jana Heweliusza. Przede wszystkim omówione zostaną dokonania Heweliusza,
na polu nauki, ale również publiczna działalność astronoma jako ławnika i rajcy Starego Miasta,
a także gdańskiego piwowara. Postać Heweliusza zostanie ukazana na szerszym tle dziejów
Gdańska w XVII w. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta. Lekcja
prowadzona także dla szkół ponadgimnazjalnych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Janusz Dargacz, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]


SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE

 PRZYKAZANIA DOBREGO GDAŃSZCZANINA – KODEKS MORALNY
SIEDEMNASTOWIECZNYCH GDAŃSZCZAN W WYSTROJU SALI CZERWONEJ
I KAMLARII – lekcja dotyczy zagadnień postawy moralnej wiodącej w
siedemnastowiecznym Gdańsku, zilustrowanej w malarskiej dekoracji Ratusza Głównego
Miasta. Obejmuje tematykę złotego wieku Gdańska, znaczenia Rady Miasta, wpływów
przemian ideologicznych i religijnych Odrodzenia na kulturę Gdańska, a także ikonografii
cykli malarskich eksponowanych w Ratuszu oraz ich znaczeń treściowych i artystycznych.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Dorota Powirska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 165]
 ROLA WARTOWNI NR 1 W OBRONIE WOJSKOWEJ SKŁADNICY
TRANZYTOWEJ NA WESTERPLATTE WE WRZEŚNIU 1939 – lekcja przedstawia
historię Wojskowej Składnicy Tranzytowej, budowę na jej terenie umocnień, dobór
wartowników, etc., a następnie wykazać znaczący wpływ Wartowni nr 1 na całą obronę
półwyspu. W czasie lekcji uczestnikom przedstawione zostaną eksponaty związane
z Wojskową Składnicą Tranzytową i jej Obrońcami. Lekcja w całości odbywa się w Sali
Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Grzegorz Jedlicki, Dział Historii, tel. 58 76 79 164]
 HERBY MIESZCZAN GDAŃSKICH OD XV DO XVIII WIEKU – zajęcia mają na celu
ukazanie łączności Gdańska z Rzecząpospolitą. Wcielenie Prus Królewskich do Korony w
1454 r. przyczyniło się do szybkiego rozwoju ekonomicznego i ożywienia stosunków
mieszkańców miasta z królami polskimi oraz skupioną wokół dworu szlachtą polską.
Zaowocowało to szeregiem nobilitacji i uzyskaniem herbów własnych lub adopcji do herbów
określonych rodów szlacheckich. Lekcja przeznaczona także dla studentów.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Ewa Bojaruniec, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]
 Z SZAF SZUFLAD I MORZA RUIN. ODBUDOWA GDAŃSKA PO 1945 ROKU –
w trakcie lekcji uczniowie zapoznają się z materialnym dziedzictwem Wolnego Miasta
Gdańska, opisywanym w literaturze pięknej (S. Chwin. P. Huelle) a umieszczonym na
wystawie „Wolne Miasto". Odkrywane przez osadników przedmioty są pretekstem do
opowieści o odbudowie Gdańska. Lekcja w całości odbywa się w Sali Edukacyjnej Ratusza
Głównego Miasta.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Janusz Trupinda, Kurator ds. Oddziałów MHMG, tel.
58 76 79 161]


STUDENCI

 PROBLEMATYKA KONSERWATORSKA STOLARKI OKIENNEJ W GDAŃSKU.
OKNA W GDAŃSKU OD XIV DO XX WIEKU – zajęcia dla studentów konserwacji oraz
historii sztuki. Opowieść o tym, jak wyglądały okna na przestrzeniu wieków oraz jaką one
spełniały rolę. Początek zajęć w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Darecka, Dział Konserwacji Zbiorów, tel. 58
30 57 661]
 WYSTÓJ STAŁY WIELKIEJ SALI RADY ORAZ INNYCH POMIESZCZEŃ
RATUSZA GŁÓWNEGO MIASTA. WYBRANE ZAGADNIENIA – wykład
przedstawiający historię Sali Czerwonej oraz innym pomieszczeń Ratusza Głównego Miasta.
Opowieść o ścianach, podłodze, suficie. Analiza wybranych obrazów oraz ornamentyki.
Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób zmieniał się Ratusz na przestrzeni wieków. Zajęcia
przeznaczone dla studentów historii sztuki i konserwacji.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Darecka, Dział Konserwacji Zbiorów, tel. 58
30 57 661]
 TOŻSAMOŚĆ WSPÓŁCZESNEGO GDAŃSZCZANINA – wykład przedstawiający na
podstawie zachowanego wyposażenia Ratusza Głównego Miasta dziedzictwo kultury
gdańskiej- istotny składnik procesu budowania tożsamości dzisiejszego gdańszczanina.
Poruszone zostaną także problemy ochrony dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania
instytucji muzealnych we współczesnym świecie.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Janusz Trupinda, Kurator ds. Oddziałów MHMG, tel.
58 76 79 161]

 


DWÓR ARTUSA
PRZEDSZKOLA

 SPOTKANIE Z PANIENKĄ Z OKIENKA – dzieci poznają Panienkę z okienka
i jej historię. Dowiadują się, jakie ubiory były modne w XVIII wieku, projektują strój dla
Panienki, następnie dobierają jej części garderoby. Naśladują też zabawy ówczesnych
Gdańszczan. Podczas pogawędki o kolorach poznają nowy odcień – karmazyn. Zabawa
odbywa się w Sieni Gdańskiej oraz w Wielkiej Hali Dworu Artusa
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 GDAŃSK OCZYMA DYLA SOWIZDRZAŁA – przygotowane z myślą
o najmłodszych spotkanie ze sławnym wesołkiem, który poprzez gry i zabawy ukazuje
bogactwo dawnego Dworu Artusa jako miejsca spotkań kupców oraz wielkość gdańskiego
portu i życie żeglarskiej braci.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 ZOO W MUZEUM – NOWOŚĆ – w Dworze Artusa można spotkać wiele przedziwnych
zwierząt, niektóre z nich przeważnie można zobaczyć…. tylko w zoo. Chwileczkę, przecież
powiedziano nam, że do muzeum zwierząt nie wolno wprowadzać, czy zaszła jakaś pomyłka?
Podczas zabawy dzieci spotkają jelenia, psa, słonia, a nawet… smoka! Miłośników przyrody
zapraszamy na wspólne poszukiwania oraz poznanie tajemniczych legend zwierząt z Dworu
Artusa.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III
 RYCERZE NA WAKACJACH – co robi rycerz, kiedy akurat nie znajduje się na polu
bitwy? Spędza czas na heraldycznych rozważaniach, bierze udział w turniejach, odpoczywa w
pięknych komnatach i stroi się w barwne szaty. Zajęcia mają na celu przybliżenie kultury
materialnej średniowiecza. Na uczestników czekają liczne atrakcje: przymierzanie dawnych
strojów, wizyta w średniowiecznym namiocie, niesamowite opowieści i rycerskie szranki.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 ŚLADAMI KRÓLA ARTURA – porywająca podróż w czasy legendarnego króla Artura.
Uczestnicy poznają arturiańskie legendy, wcielają się w postacie rycerzy Okrągłego Stołu,
biorą udział w średniowiecznej bitwie oraz na własnej skórze odczuwają ciężar rycerskiego
rynsztunku. Wszystko w dawnych wnętrzach Dworu Artusa.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 CO MA WISIEĆ NIE UTONIE, CZYLI LATAJĄCE ŻAGLOWCE Z DWORU
ARTUSA – lekcja o tym, co unosi się na wodzie, od pnia drzewa do okrętów, których modele
znajdują się w Dworze Artusa. Dzieci uczą się rozpoznawać elementy okrętów żaglowych,
sprawdzają, co unosi się na wodzie, dowiadują się, co wskazywało drogę żeglarzom. Zajęcia
zaczynają się w Sali Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta, potem uczniowie idą
do Dworu Artusa.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 OD PAZIA DO RYCERZA – jak wyglądało rycerskie wychowanie? Kim był paź a kim
giermek? Lekcja pozwoli poznać odpowiedzi na te pytania. Uczestnicy poznają rycerskie
opowieści, będą uczyć się etykiety jak średniowieczni paziowie, a także poznawać sztukę
wojenną jak dawni giermkowie. Ostatecznie dostąpią zaszczytu pasowania na rycerza.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 NIEWIDZIALNE MUZEUM – podczas zajęć, uczestnicy mają możliwość zwiedzić muzeum
w taki sposób, jak osoby niewidome. Dzięki temu uczą się empatii
i tolerancji dla osób niepełnosprawnych. Dzieci poznają Dwór Artusa w niecodzienny sposób,
za pomocą trzech zmysłów: dotyku, słuchu, węchu. W ten sposób mogą w nowej sytuacji, bez
użycia zmysłu wzroku, poznać nie tylko trudności z jakimi spotykają się niewidomi, ale
również odkryć, że nawet w ciemności świat może być piękny. Zajęcia zaczynają się w Sali
Edukacyjnej Ratusza Głównego Miasta, potem nie widząc drogi uczniowie idą do Dworu
Artusa.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 ZAWÓD KAPER. W ŚWIECIE MORSKICH ROZBÓJNIKÓW – zajęcia maja na celu
przybliżyć uczniom gdańskie i polskie tradycje morskie. Uczestnicy zapoznają się z historią
kaprów, konstrukcja okrętów, sposobami walki na morzu, życiem codziennym na okręcie i w
porcie, znaczeniem floty w czasach I RP. Dowiedzą się również jak wyglądał strój kapra, jak
na morzu dbano o higienę co robiono gdy któryś z marynarzy rozchorował się. Lekcja
prowadzona wyłącznie we wtorki, środy i czwartki w godzinach 9.30-11.00 i 11.00-12.30.
ZAJĘCIA PROWADZI GDAŃSKI KAPER!!!
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]


SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE

 LEGENDY I TRADYCJE ARTURIAŃSKIE W DWORZE ARTUSA – rozwój mitu
arturiańskiego i tradycji Okrągłego Stołu w Europie między XII a XVII wiekiem,
na przykładzie Ław Dworu Artusa w Gdańsku. Ideał rycerza, turnieje rycerskie.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Krzysztof Jachimowicz, Dwór Artusa, tel. 58 76
79 189]
 HISTORIA DWORU ARTUSA – dzieje Wielkiej Hali oraz bractw zasiadających
w Ławach. Od Króla Artura do salonu gdańskich elit.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Krzysztof Jachimowicz, Dwór Artusa, 58 76 79 189]
 MOTYWY CHRZEŚCIJAŃSKIE W DWORZE ARTUSA – historie Starego Testamentu
jako moralitety, święci – patroni bractw, katolicyzm i protestantyzm na podstawie ikonografii
zawartej w dziełach Wielkiej Hali Dworu Artusa.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Krzysztof Jachimowicz , Dwór Artusa, 58 76 79 189]


DOM UPHAGENA
rezerwacja telefoniczna, zapisy pod numerem telefonu: 58 32 60 710

PRZEDSZKOLA
 LEGENDY GDAŃSKIE – wybór najciekawszych legend ukazujących dzieje Gdańska i życie
jego mieszkańców. Niezwykłej wędrówce po Domu Uphagena towarzyszą gry, zabawy i
kolorowanki. Dzieci poznają zapachy przypraw oraz orientalnych herbat, a także mieszkańców
Domu Uphagena m.in. niezwykłą kucharkę. Lekcja przygotowana dla grup przedszkolnych
i klas najmłodszych szkoły podstawowej.
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 WSZĘDZIE DOBRZE ALE W DOMU (UPHAGENA) NAJLEPIEJ – gospodarz Jan
Uphagen wraz z żoną Abigail zapraszają najmłodszych do swojego pięknego domku! Poprzez
różne formy zabawy, wykorzystujące każdy ze zmysłów, dzieci będą doświadczać życia jakie
prowadzili dawni gdańszczanie. Na miłych gości czeka specjalne zadanie. Lekcja
przygotowana także dla klas najmłodszych. Po zakończeniu zwiedzania uczniowie
uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci i Młodzieży (edycja XVI).
[rezerwacja online: www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
SZKOŁY PODSTAWOWE
 POSZUKIWANY, POSZUKIWANA – w Domu Uphagena wydarzyła się katastrofa!
Potrzebni są młodzi, bystrzy detektywi, którzy sprawnie przeprowadzą dochodzenie w
zabytkowej kamienicy mieszczańskiej. W trakcie śledztwa prowadzonego w formie zabawy nie
zabraknie łamigłówek, zagadek, jak i sporządzenia listy wskazówek, które pomogą w
rozwiązaniu tajemniczej zagadki…. cała przygoda kończy się niespodzianką! Po zajęciach
uczestnicy biorą udział w konkursie na stworzeniu portretu Jana Uphagena.
[rezerwacja http://www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 KIM TY JESTEŚ… A JAKI ZNAK TWÓJ – NOWOŚĆ – czy zastanawiałeś się, kim była
kiedyś Twoja rodzina? Czy należała do szlachetnego rodu? Na jakiej podstawie uzyskiwało się
szlachectwo i co ono mogłoby oznaczać dla Ciebie? A jeśli teraz zostałbyś szlachcicem…? Czy
w XXI wieku herby nadal coś znaczą i są wykorzystywane? Zajęcia edukacyjne odbywają się
w ramach czasowej wystawy „Herby mieszczan gdańskich" w Domu Uphagena, łącząc lekcje
historii z warsztatami plastycznymi. Dzieci uczą się rozpoznawać oraz tworzą własne znaki
herbowe, nadając symboliczną tożsamość otaczającej rzeczywistości. Lekcja dla klas I-III.
Lekcja do 16.10.2014.
[rezerwacja http://www.mhmg.pl/logowanie/teacher]
 DOM GDAŃSKIEGO MIESZCZANINA – w czasie lekcji dzieci poznają Dom Uphagena i
osobę jego właściciela. Przenoszą się, jak w wehikule czasu, w odległą epokę. W każdym z
pomieszczeń omawiana jest funkcja, umeblowanie i przedmioty codziennego użytku (ze
zwróceniem uwagi na te które wyszły z użycia i te które nadal są obecne w naszym życiu
codziennym). Uczniowie, w sposób dostosowany do wieku, zapoznani zostają z terminologią
fachową (np. pojęcia: kamienica, sztukateria). Po zakończeniu zwiedzania uczniowie
uczestniczą w pierwszym etapie Konkursu Dla Dzieci i Młodzieży (edycja XVI). (LEKCJA
DLA KLAS IV-VI)

SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 ŻYCIE CODZIENNE W EPOCE OŚWIECENIA – na przykładzie zamożnego domu
gdańskiego młodzież poznaje warunki życia w epoce Oświecenia. Uzyskuje informacje na
temat następującej w osiemnastym wieku specjalizacji wnętrz (od wielofunkcyjnych do
jednofunkcyjnych), warunków zamieszkiwania bogatych mieszczan i czeladzi, wyposażenia
domów, przedmiotów codziennego użytku oraz warunków higienicznych. Lekcja może
stanowić dobre uzupełnienie zajęć na temat epoki Oświecenia realizowanych na historii i
języku polskim.
URBANISTYKA, ARCHITEKTURA I WNĘTRZA OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
W POLSCE I GDAŃSKU – zajęcia w formie prelekcji z prezentacją multimedialną. W czasie
prelekcji uczestnicy poznają na przykładach polskich i gdańskich najważniejsze kierunki w
architekturze XX w., omawiane są cele budownictwa realizowane w okresie międzywojennym
(budownictwo mieszkaniowe, osiedla, architektura użyteczności publicznej, obiekty sakralne).
STUDENCI
 DOM GDAŃSKI NA PRZESTRZENI WIEKÓW (ARCHITEKTURA, WNĘTRZA I
ŻYCIE CODZIENNE – prezentacja multimedialna i zwiedzanie obiektu. W trakcie zajęć,
adresowanych do studentów architektury, historii sztuki, historii, archeologii, kulturoznawstwa,
uczestnicy mają okazję prześledzić rozwój i zmiany zabudowy gdańskich parceli od
średniowiecza aż do okresu międzywojennego XX w. Studenci zapoznani zostają z
poszczególnymi pomieszczeniami w kamienicach gdańskich oraz oficynach, omawiany jest
wystrój wnętrz i ich umeblowanie.
 GDAŃSK W DOBIE OŚWIECENIA (ARCHITEKTURA, WYSTRÓJ I
WYPOSAŻENIE WNĘTRZ – zwiedzanie obiektu. W trakcie zajęć adresowanych do
studentów historii, germanistyki, niemcoznawstwa i polonistyki omawiane są zmiany jakie w
kulturze zamieszkiwania, kulturze stołu i kucharstwie przyniosło Oświecenie. Poszczególne
wnętrza stają się pretekstem do omówienia szerszych kontekstów kulturowych epoki.
 ARCHITEKTURA I URBANISTYKA WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA – wykład
adresowany do studentów architektury, architektury wnętrz, historii sztuki, kulturoznawstwa.
W trakcie wykładu omawiany jest rozwój urbanistyczny miasta, powstawanie nowych dzielnic
(miedzy innymi: Wrzeszcz, Suchanino, Siedlce, Stogi). Uczestnicy uzyskują informacje na
temat budownictwa mieszkaniowego, użyteczności publicznej oraz architektury sakralnej
obszaru Wolnego Miasta Gdańska.
 REWALORYZACJA DOMU UPAHEGA NA MUZEUM WNĘTRZ
MIESZCZAŃSKICH – wykład połączony ze zwiedzaniem obiektu. Zajęcia adresowane do
studentów historii sztuki, architektury i konserwatorstwa. W trakcie zajęć studenci zapoznani
zostają z akcją ewakuacji gdańskich dzieł sztuki w 1943-44 r. prowadzoną przez gdańskich
konserwatorów i zespół Jakoba Deurera, poznają historię przeniesienia z miejsc ewakuacji
obiektów do gdańskich składnic konserwatorskich po 1945 r. W każdym z wnętrz Domu
Uphagena omawiane są zagadnienia rekonstrukcji, konserwacji obiektów. Studenci mają
okazję zapoznać się z dokumentacjami konserwatorskimi, inwentaryzacjami
architektonicznymi i projektami architektonicznymi odbudowy i adaptacji (np. dokumentacja
Jakoba Deurera).

 

MUZEUM POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU
rezerwacja telefoniczna, zapisy pod numerem telefonu: 58 301 76 11
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY O-III
 JAK PODRÓŻUJĄ LISTY I KARTKI – zabawa w pocztę dla dzieci z grup przedszkolnych,
„zerówek" i klas nauczania początkowego. W „Małej Poczcie", specjalnej sali edukacyjnej,
dzieci będą mogły zobaczyć, co dzieje się z drugiej strony okienka pocztowego. Wcielą się w
role pracowników poczty oraz klientów w kolejce – będzie to doskonała okazja, by poznały
zasady kulturalnego zachowania w urzędzie. Dzieci dowiedzą się, co się dzieje z listami
wrzuconymi do skrzynki i wykonają własną kartkę pocztową.
 NADAWCA PISZE DO ADRESATA – pisanie i adresowanie listów na wesoło. Lekcja
odbywa się w „Małej Poczcie" i przeznaczona jest dla dzieci potrafiących sprawnie pisać,
chętnych zgłębić tajniki zasad korespondencji. Celem zajęć jest doskonalenie przydatnej
umiejętności, jaką jest prawidłowe pisanie listów i adresowanie przesyłek.
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VI
 OD PATENTU BELA DO TELEFONII KOMÓRKOWEJ – historia telefonu bogato
ilustrowana przykładami, czyli zabytkowymi telefonami znajdującymi się w kolekcji Muzeum
Poczty. Uczniowie będą mieli niepowtarzalną możliwość obsługi dawnych urządzeń
telekomunikacyjnych, dowiadując się jak działają telefony i jak zmieniały się te urządzenia pod
wpływem potrzeb czasów. Na koniec lekcji uczestnicy wykorzystają wiedzę w praktyce
skonstruują własny telefon.
 PODRÓŻ PO GDAŃSKU NA FOTOGRAFII Z 1943 I 2012 ROKU – w nawiązaniu do
wystawy „Spacer po Gdańsku" uczniowie porównują fotografie Gdańska z 1943 i 2012
omawiając różnice w architekturze przedwojennej jak i powojennej, a także poznają
ciekawostki związane z obiektami uwieńczonymi na zdjęciach. Wśród uwiecznionych
obiektów znajduje się między innymi Dawny Teatr Miejski, który zostaje porównany z
obecnym budynkiem. Uczniowie dowiadują się jak dawniej, żartobliwie teatr był nazywany
przez mieszkańców. Poznają hotel Danziger Hoff oraz dowiadują się jak wyglądał i po co
powstał pawilon LOT. Przyglądamy się dawnym pomnikom i zastanawiamy dla kogo były
ważne i czy są dla wszystkich tak samo istotne? Odbędziemy podróż po Nowym Porcie,
dzielnicy która przez lata była poza szlakiem gdańskich atrakcji, a to właśnie tam zachowała
się architektura dawnego Gdańska. Porównując dawne fotografie zwracamy ponadto uwagę na
estetykę miast dawniej i dziś.
 POLAK – PATRIOTA W WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU – na podstawie wspomnień z
dzieciństwa w WMG lekcja odpowiada na pytanie, kto to jest patriota, co oznaczał patriotyzm
dnia codziennego w Wolnym Mieście Gdańsku, jak żyło się Polakom wśród przeważającej
ilości Niemców.
SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 OBRONA POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU – lekcja przedstawia w sposób angażujący
wszystkich uczniów wydarzenia, które rozegrały się w siedzibie Muzeum Poczty 1 września
1939 roku. Biorący udział w lekcji dowiedzą się, dlaczego Poczta stała się miejscem jednej z
pierwszych bitew II wojny światowej i wcielą się w role Obrońców polskiej placówki
pocztowej.
 POLACY W WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU 1920-1939 – lekcja opowiada o sytuacji
politycznej i ekonomicznej, o podziale i stosunkach narodowościowych, rozmieszczeniu
ludności polskiej na terenie WMG, wyznaniach i polskich parafiach, stosunku i działaniach
władz WMG oraz obywateli niemieckich wobec obywateli polskich. Omówione są także
polskie stowarzyszenia oraz ich rola. Wspomniana jest obrona Poczty Polskiej w Gdańsku,
jako efekt silnego poczucia patriotyzmu, budzonego przez cały czasy istnienia Wolnego Miasta
Gdańska, wynikającego z działalności Polaków na niwie społecznej, kulturalnej i edukacyjnej.
Na przykładzie znanych rodów gdańskich narodowości polskiej pokazywane są losy Polaków
w trakcie II wojny światowej oraz po jej zakończeniu. Częścią zajęć są wspomnienia Polaków,
dzięki którym uczeń odpowiada na pytanie, co to znaczyło być Polakiem w Wolnym Mieście
Gdańsku i dlaczego Polacy stanęli do obrony poczty polskiej.
MUZEUM BURSZTYNU
rezerwacja telefoniczna, zapisy pod numerem telefonu: 58 326 21 53

PRZEDSZKOLA
 BURSZTYN I JEGO KOLORY – NOWOŚĆ – uczestnicy zapoznają się z wybraną legendą o
bursztynie. Dowiadują się, jak naprawdę powstał bursztyn, opowieść ilustrowana jest
animowanymi filmikami. Dzieci dzielone są na grupy, każda otrzymuje odrębne zadanie na
terenie stałej ekspozycji. Dopasowują ilustrację prezentującą kolor z obiektem na wystawie.
Następnie oglądają różne odmiany barwne bursztynu na fotografiach w prezentacji oraz w
naturalnych bryłkach. Kolejnym etapem jest układanie puzzli w grupach. Puzzle są ilustracją
odnalezionych przedmiotów. Chętni opowiadają dzieciom z innych grup o zidentyfikowanym
przedmiocie, opisują go, jego kolor czy funkcje. Opis jest podsumowaniem zdobytej wiedzy,
prowadzący wspomaga, naprowadza. Uczniowie utrwalają poznane pojęcia dotyczące tematu.
Starsi uczestnicy rozwiązują krzyżówkę, jest ona wspólnie sprawdzana.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY 0-III
 BURSZTYNOWE LEGENDY – dzieci poznają niektóre spośród legend związanych z
bursztynem: ( o Faetonie, o Juracie, o Ambrelli, o kaczeńcach, o Aniele z Kaszub i Gryfie, o
chciwym przeorze, o królewskich zaślubinach, o żywcem zamurowanym, o Okrutniku z
Gradowej Góry itd.). Wykorzystanie obiektów znajdujących w Muzeum Bursztynu w celu
zilustrowania opowieści, wyjaśnienie, czym naprawdę jest bursztyn i jaka jest różnica między
legendami, a stanem faktycznym, kształcenie umiejętności twórczych poprzez przeniesienie
wybranej legendy na papier (malowanie).
 BURSZTYNOWA KOMNATA – NOWOŚĆ – po zapoznaniu się z prezentacją dzieci dzielą
się na grupy konserwatorskie dostają nożyczki, klej i odbudowują Bursztynową Komnatę,
którą zabierają ze sobą na pamiątkę. Gra poszukiwacze skarbów- grupom, zostają rozdane
zalaminowane wydruki z wizerunkiem plakietek, które znajdują się w Bursztynowej Komnacie
i dzieci wybierają się na ich poszukiwanie. Następnie zadaniem grupy jest zrobienie odbitki
elementów bursztynowych składających z Bursztynowej Komnaty za pomocą kalki
maszynowej. Po czym dzieci układają puzzle, na których są przedstawione alegorie "Wzroku"
i "Smaku" znajdujące w Bursztynowej Komnacie. Grupa, która zrobi to pierwsza dostaje
dyplom zwycięzcy. Lekcja dla klas II-III.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VI
 LOCHY DAWNEGO GDAŃSKA – NOWOŚĆ – lekcję prowadzi animator w stroju z
drugiej połowy XVII wieku. Na wyposażeniu posiada repliki przedmiotów historycznych oraz
elementy prostego stroju z epoki adekwatne do strojów więźniów. Animator wprowadza
uczestników w temat rozwoju Zespołu Przedbramia i jego zmiennych funkcji na przestrzeni
dziejów. Z wykorzystaniem tablic z rekonstrukcją wyglądu obiektu i jego przedstawieniami.
Zapoznaje ich z typami cegieł, technika ich produkcji, technologią wytwarzania dawnego
szkła. Specyfiką zamków drzwiowych itp. Objaśnia funkcje poszczególnych budynków
obiektu. Ich adaptację do funkcji sądowniczych i więziennych. Przy sprzyjającej pogodzie,
część zajęć może odbyć się na dziedzińcu. Duże znaczenie ma także angażowanie dzieci w
poszczególne działania, w tym odgrywanie ról itp. Każdorazowo zajęcia będą dostosowane do
wieku dzieci z szczególna uwaga na ich wrażliwość i emocje. Zajęcia mają formę warsztatów.
Lekcja przeznaczona także dla szkół gimnazjalnych.
ZAJĘCIA PROWADZI GDAŃSKI KAPER!!!
 ŚREDNIOWIECZNY WARSZTAT BURSZTYNNICZY – wyjaśnienie pojęcia osady
rzemieślniczej, omówienie etapów kariery rzemieślniczej, podanie rodzajów współczesnych
rzemiosł, gdańskie cechy -odnalezienie na mapie nazw ulic pochodzących od nazw rzemiosł,
podział na warsztaty także zaprojektowanie biżuterii przez uczniów, układanie puzzli ze
średniowiecznym warsztatem bursztynniczym, rozwiązywanie krzyżówki.
 BURSZTYN DAR ERIDANU – przedstawienie czym jest bursztyn, jak powstał, jego
chemiczne i fizyczne właściwości, omówienie różnych form (krople, sople, nadziaki, formy
barwne), co to jest inkluzja, jak powstaje, zaprezentowanie inkluzji zwierzęcych i roślinnych.
Zajęcia poszerzające program przyrody, proste doświadczenia, bezpośredni kontakt z
bursztynem, elementy wykładu bogato ilustrowanego, krzyżówka. Lekcja przeznaczona
także dla szkół gimnazjalnych.

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
 BURSZTYNNICTWO W GDAŃSKU – sposoby pozyskiwania i problemy wydobywania
bursztynu na terenie Gdańska na przestrzeni wieków, doskonalenie technik obróbki bursztynu.
Rozwój sztuki bursztynniczej, od pradziejów przez starożytność, średniowiecze, ze
szczególnym naciskiem na czasy nowożytne, "złoty okres" – aż do pocz. XX wieku. Ważniejsi
gdańscy bursztynnicy ich dzieła. Zajęcia w formie wykładu z prezentacją i zwiedzaniem
muzeum. Lekcja przeznaczona także dla szkół gimnazjalnych.
STUDENCI
 ZESPÓŁ PRZEDBRAMIA W GDAŃSKU. HISTORIA, KONSERWACJA
I ADAPTACJA – zajęcia dla studentów konserwacji oraz historii sztuki. Opowieść o tym, jak
wyglądał „Barbakan Gdański". Ukazanie historii budynku, jego rewitalizacji oraz adaptacji na
potrzeby otwartego w 2006 roku Muzeum Bursztynu.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Darecka, Dział Konserwacji Zbiorów, tel. 58
305 76 61]
 BRAMA WYŻYNNA. HISTORIA, KONSERWACJA I ADAPTACJA – zajęcia dla
studentów konserwacji oraz historii sztuki. Opowieść o tym, jak wyglądała główna brama
wjazdowa do Gdańska, czyli Brama Wyżynna. Ukazanie historii budynku, jego rewitalizacji
oraz adaptacji na potrzeby otwartego w 2012 roku Centrum Informacji Turystycznej.
[rezerwacja telefoniczna, prowadzący: Katarzyna Darecka, Dział Konserwacji Zbiorów, tel. 58
305 76 61]

 


HISTORYCZNE URODZINY

Zapraszamy wszystkie dzieci w wieku od 5 do 12 lat wraz z przyjaciółmi, do przeżycia niezwykłych
urodzin w zabytkowych wnętrzach Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Czekają tu na Was
postacie opowiadające ciekawe historie i zapraszające do wspólnej zabawy. Każde z Was może zostać
rycerzem, marynarzem, piratem, a nawet królem czy księżniczką. Całkowity koszt zajęć „Historyczne
Urodziny" wynosi 300 złotych dla grup do 10 osób, 400 złotych dla grup do 15 osób, 500 złotych
dla grup do 20 dzieci. Grupy 21-25 osób 500 złotych plus 10 zł za każde dziecko powyżej liczy 20.
Chętnych zapraszamy do rezerwacji miejsc pod numerami:
Dział Edukacji, Promocji i PR-u tel: 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135

 

Do wyboru jest kilka scenariuszy, które dopasowane zostaną do upodobań dziecka:
 Urodziny Rycerskie: dzieci słuchają legend o rycerzach oraz wcielają się w rolę rycerzy,
których czekają różne przygody. Okazja do zapoznania się z rycerskimi cnotami i zajęciami
wojowników poza polem walki. (Dwór Artusa)
 Urodziny Morskie: dzieci zostają młodymi marynarzami. Poznają legendy związane z morzem
i okrętami znajdującymi się w Dworze Artusa. Doświadczają życia na morzu, biorą udział w
"regatach". (Dwór Artusa)
 Urodziny Magiczne: wielki czarodziej przedstawi dzieciom magię wnętrz Dworu Artusa oraz
różne oblicza niewyjaśnianych w przeszłości zjawisk, które uznawano za magiczne. Dzieci
same doświadczą i uznają, że magia istnieje… bądź nie. (Dwór Artusa)
 Urodziny Podróżnicze: dzieci udają się w niezwykłą wyprawę do przeszłości razem z
tajemniczym podróżnikiem. Dowiadują się, jak wówczas podróżowano na świecie, jak
rozpoznawać kierunki świata, obsługiwać mapy, w jaki sposób się komunikowano i
informowano, aby się nie zgubić. (Ratusz Głównego Miasta)
 Urodziny Dworskie: w nawiązaniu do tradycji koronacyjnych, dzieci dokonują wyboru pary
królewskiej oraz funkcji nadwornych. Tak przygotowany orszak rusza na wycieczkę po Ratuszu
Głównego Miasta, gdzie napotyka różne wyzwania. (Ratusz Głównego Miasta)
 Urodziny Potworne: opowieść o potworach mitologicznych (i nie tylko) ukrytych w Ratuszu
Głównego Miasta. Będzie strasznie… i zabawnie. (Ratusz Głównego Miasta)

Exit mobile version