czw.
16.11.2017
Zapewniamy swobodną atmosferę (20 minut w galerii, potem spotkanie w sali edukacyjnej, gdzie podczas rozmowy o sztuce można nakarmić i przewinąć dzieci), wrażliwość i otwartość prowadzących, możliwość wejścia z wózkiem do galerii.
zbiórka w Holu Głównym / bilet wstępu do MNW / ok. 60 min
PROGRAM I HARMONOGRAM SPOTKAŃ
czwartki / godz. 11.00
2 i 16 listopada
Rozkosze podniebienia i symbole przemijania / Monika Miżołębska
W holenderskich i flamandzkich martwych naturach przyciągają wzrok zarówno wykwintne trunki, ciasta, jak i ulotne piękno egzotycznych kwiatów i owoców. Obrazy artystów takich jak Willem Claesz. Heda są zarówno świadectwem kulinarnych obyczajów epoki, jak i przesłaniem pełnym ukrytej symboliki.
9 i 23 listopada
Nuda veritas – cała prawda o nagości w sztuce / dr Paulina Komar
Piękno bogiń i herosów, duchowa czystość, prawda i cnota, ale również żądze i grzech – nagość w sztuce jest chyba jednym z najbardziej wieloznacznych wątków. Kiedy i w jakim celu artyści przedstawiali nagość w swoich dziełach?
30 listopada i 14 grudnia
Córki, żony, matki – świat kobiet biedermeieru / Karolina Zalewska
Domowe zacisze, gromadka dzieci, stolik z rozpoczętą robótką – to cały świat kobiet biedermeieru. Skromne i pracowite, nad wydarzenia towarzyskie i intrygi wyższych sfer przedkładały domowe koncerty i odpoczynek z rodziną. Czy współczesne kobiety, ambitne i energiczne, potrafią zrozumieć mentalność swoich rówieśnic sprzed prawie dwustu lat?
UWAGA! Spotkanie na wystawie czasowej. Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
7 i 21 grudnia
Polacy w Paryżu – Ecole de Paris i kapiści / Małgorzata Marszałł
Do Paryża, nazywanego stolicą sztuki, zjeżdżali artyści z całej Europy. Wśród nich byli Polacy należący do międzynarodowego środowiska Ecole de Paris oraz grupa kapistów – młodych malarzy, którzy wyjechali do Paryża wraz ze swoim nauczycielem Józefem Pankiewiczem.
4 i 18 stycznia
M jak Malczewski / Katarzyna Janus-Borkowska
Nazwisko Malczewski kojarzy nam się głównie z przesyconą symbolizmem twórczością młodopolskiego artysty – Jacka. Warto wiedzieć, że malarstwem parał się także jego syn Rafał. Na spotkaniu przyjrzymy się wybranym pracom obu Malczewskich. Czy znajdziemy podobieństwa?
11 i 25 stycznia
Mecenaski, uwodzicielki, skandalistki / Monika Miżołębska
Pośród kobiecych portretów pędzla Jana Chrzciciela Lampiego, Józefa Grassiego i licznych XVIII-wiecznych miniaturzystów odnaleźć można wizerunki wykształconych mecenasek, bohaterek romansów i skandali oraz najsłynniejszych piękności epoki oświecenia.
1 i 15 lutego
Niebezpieczne związki / dr Paulina Komar
Burzliwe romanse i nieszczęśliwe miłości przydarzały się także artystom, a relacje z płcią przeciwną odciskały swe piętno na ich twórczości. Jaki wpływ na dzieła Stanisława Wyspiańskiego miała Teodora? Czy Karol Stryjeński pomógł w karierze swojej żonie Zofii?
8 i 22 lutego
Kuchnia w sztuce / Karolina Zalewska
Kulinaria w sztuce dawnej pojawiały się w scenach rodzajowych, martwych naturach, przedstawieniach historycznych i religijnych. Były elementem scenograficznym lub nośnikiem symbolicznych treści. We współczesnych działaniach artystycznych nawet tak prozaiczna czynność jak obieranie ziemniaków znalazła swoje miejsce w galerii sztuki.
1 i 15 marca
Co przedstawia abstrakcja? / Katarzyna Janus-Borkowska
Kompozycje geometryczne, ekspresyjny informel, Powidoki Strzemińskiego, konceptualne Obszary Winiarskiego… Wszystkie te prace łączy pojęcie „abstrakcja”, ale każda z nich wyrastała z innych artystycznych przesłanek. Niektóre są owocem intelektualnego racjonalizmu, inne – pełnego emocji, spontanicznego gestu artysty.
8 i 22 marca
Podróż do Wenecji / Monika Miżołębska
Wyrafinowane przyjemności, kosztowne tkaniny, weneckie szkło, obrazy pełne wyszukanych barw i światłocienia – taki wizerunek Wenecji można odnaleźć w Galerii Sztuki Dawnej, studiując obrazy Cimy da Conegliano oraz słynnych weneckich wedutystów Michele Marieschiego i Francesca Guardiego.
29 marca i 12 kwietnia
Malowidła z Faras: odkrycie, ratunek i konserwacja / dr Paulina Komar
Odkrycie katedry w Faras w 1960 roku uważane jest za największe osiągnięcie polskiej archeologii. Na jej ścianach świątyni odkryto ponad 150 malowideł, z czego większość udało się ocalić i stanowią dziś cenne źródło wiedzy o sztuce i religii Makurii – chrześcijańskiego królestwa, które w VI wieku powstało w sercu Afryki. Muzeum Narodowe w Warszawie to jedyne miejsce w Europie, w którym można zobaczyć kolekcję sztuki chrześcijańskiej z terenów dzisiejszego Sudanu.
5 i 19 kwietnia
Modne wnętrze – renesans, barok i rokoko / Małgorzata Marszałł
W dawnych czasach wnętrza urządzano zupełnie inaczej niż obecnie. Typowym wyposażeniem zamożnych domów były na przykładcassone czy kabinet. Przekonamy się, że meble te pełniły rolę nie tylko funkcjonalną, ale i reprezentacyjną.
26 kwietnia i 10 maja
Modne mieszkanie – XX wiek / Małgorzata Marszałł
W XX wieku moda zmieniała się jak w kalejdoskopie, dotyczyło to również wystroju mieszkań. Coraz większą rolę odgrywała produkcja przemysłowa, a projekty słynnych artystów stały się dostępne dla szerokiego kręgu odbiorców. Zobaczymy, które meble lub elementy wystroju wnętrz wyrosły na ikony wzornictwa, a wiele z nich produkowanych jest do dzisiaj.
17 i 31 maja
Jabłko. Z rajskiego ogrodu na kozetkę Freuda / Katarzyna Janus-Borkowska
Owoc jabłoni to często pojawiający się w sztuce symbol. Stał się atrybutem władzy i miłości, oznacza także grzech i niezgodę. W galeriach poszukamy jeszcze innych jego znaczeń. A Dziwny ogród Józefa Mehoffera „zbadamy”, posługując się narzędziami psychoanalizy.
24 maja i 7 czerwca
Bitwy o Matejkę / Karolina Zalewska
Burzliwe losy dzieł Matejki mogłyby posłużyć jako scenariusz kilku filmów sensacyjnych. Głównymi bohaterami wydarzeń z lat 1939–1945 są polscy muzealnicy i konspiratorzy. W historii wojennej Bitwy pod Grunwaldem znajdziemy ucieczkę, spisek, mylne tropy i tajemniczą dama z woalką. Ta niewiarygodna opowieść wydarzyła się naprawdę.
14 i 28 czerwca
Nie tylko Faras – o największych odkryciach polskiej archeologii śródziemnomorskiej / dr Paulina Komar
Odkrycie katedry w Faras w 1960 roku uważane jest za największy sukces polskiej archeologii. Warto jednak wiedzieć, że oprócz „cudu w Faras” Polacy mogą poszczycić się wieloma innymi wykopaliskami w różnych zakątkach basenu Morza Śródziemnego.
21 czerwca
Miasto końca XIX wieku / Małgorzata Marszałł
Pod koniec XIX wieku wielu ludzi osiedlało się w miastach w poszukiwaniu lepszego życia. Fascynował widoczny na każdym kroku postęp technologiczny, ale jednocześnie postrzegano miasto jako miejsce nieprzyjazne człowiekowi. Obie postawy znalazły swoje odzwierciedlenie w malarstwie schyłku XIX wieku.