Wspólną zabawą zachęcimy najmłodszych do rozwijania kompetencji miękkich, umiejętności twórczego myślenia, czy proaktywnej postawy, a zadaniami o charakterze taneczno-ruchowymi rozwiniemy ich umiejętności koordynacyjne.
Najmłodszych widzów odwiedzą trzej przyjaciele: Karoliusz, Teodor i Zahary. Jeden z nich to psotnik i dowcipniś, dlatego postanowił się schować zostawiając poszukującym go dzieciom serię łamigłówek i zadań. To od maluchów zależeć będzie jak potoczy się scenariusz tej zabawy. Misja warta będzie zachodu, bowiem w scenie finałowej obejrzą niesamowity pokaz iluzji.
Info:
Dla kogo: dzieci w wieku 4-7 oraz 8-10 lat
Wielkość grupy:około 45 dzieci
Czas trwania:około 70 minut
Obsada:
Teodor – aktor, narrator
Karoliusz – iluzjonista
Zahary – choreograf, tancerz
Zosia – tancerka
Innowacyjny sposób na ciągły rozwój!
Jak nauczyć dzieci spostrzegawczości i twórczego myślenia? Jak zachęcić je do nauki geografii czy zapamiętania specyfiki procesów fizycznych? Wreszcie co zrobić, aby zamiast gry na tabletach zaangażowały się w zajęcia ruchowe lub rozwiązywanie rebusów i łamigłówek? Zabrać do teatru! Grupa artystów znanych z popularnych talent show „You can dance” i „Mam talent” stworzyła jedyne w Polsce interaktywne przedstawienie dla dzieci. „Mali poszukiwacze” łączą świat sztuki, iluzji, edukacji i zabawy.
Formuła przedstawienia już od samego początku nastawiona jest na interakcję dzieci z artystami. Widzowie poznają Zaharego i Teodora oraz nieobecnego Karoliusza, który schował się przed publicznością zostawiając serię edukacyjnych zagadek do rozwiązania. Odpowiedzi na pytania i zespołowe wykonanie różnorodnych zadań to jedyny sposób na to, aby dzieci odnalazły Karoliusza i zobaczyły przygotowany przez niego pokaz iluzji. Sala teatralna zamienia się więc w interaktywne centrum edukacyjne, w którym to dzieci odgrywają główną rolę. Rozwiązują wspólnie rebusy, odgadują szyfry do tajemniczych walizek ucząc się alfabetu Morse’a, odnajdują listy ukryte na widowni, interpretują abstrakcyjne obrazy i za pomocą ustalonych gestów mowy ciała odpowiadają na pytania „prawda czy fałsz”.
Przedstawienie nawiązuje do niezwykle popularnego trendu nauki poprzez zabawę. Scenariusz spektakli powstawał w konsultacji z ekspertami i jest dostosowany do dwóch grup wiekowych odbiorców 4 – 7 oraz 8 – 10 lat. – Nie spotkałam się z propozycją widowiska iluzjonistycznego poprzedzonego zadaniami o charakterze otwartym, tak silnie nawiązującym do realizacji treści obowiązującej podstawy programowej– komentuje Monika Just, pedagożka wczesnoszkolna i trenerka twórczego myślenia. – Spektakl przede wszystkim kładzie nacisk na rozwijanie kompetencji miękkich, takich jak: chęć poznawania, zdolność adaptacji, współpraca i zaangażowanie oraz komunikacja. To co dla mnie jest szczególnie cenne i rzadkie to zwrócenie uwagi na konieczność pojawienia się w widowisku zadań pobudzających myślenie twórcze dziecka. Zanim dzieci przeniosą się w świat iluzji, w który bezsprzecznie wpisana jest siła wyobraźni prowokująca do poszukiwania rozwiązań z pozoru niemożliwie dziejących się rzeczy, przechodzą długą drogę pokonując zadania o charakterze otwartym i zamkniętym– dodaje.
Dzięki doborowi zadań do rozwiązania „Mali Poszukiwacze” kształcą w dzieciach cały szereg niezbędnych umiejętności. Angażując się we wspólną zabawę najmłodsi uczą się m.in. proaktywnej postawy, kompetencji emocjonalnych i społecznych, umiejętności pracy zespołowej i w określonym czasie, a także radzenia sobie z nieśmiałością czy stresem. Zadania stricte edukacyjne uzupełniają różnorodne aktywności fizyczne dzięki którym najmłodsi widzowie wykonują szereg ćwiczeń z motoryki dużej i małej, uczą się rytmiki, kształcą umiejętność koordynacji ruchowej czy pracy z oddechem. Dodatkowo podczas przedstawień dedykowanych młodszej grupie odbiorców dzieci wykonują ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące je do nauki pisania oraz arteterapeutyczne.