☰ menu

Liczę sobie – Mierzę wyżej! Czyli od uczenia do myślenia

śr.-śr.
23.09-14.10.2015

Otwórz oczy!

Matematyka bywa zmorą wielu uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Potwierdzają to badania. Co szósty uczeń przystępujący do matury w 2013 roku nie zdał egzaminu z obowiązkowej matematyki. Ci, którzy zdali, uzyskali średni wynik na poziomie 55%. Badania PISA wykazały, że polscy uczniowie myślą zbyt schematycznie i za mało twórczo.

Ale jest też druga strona medalu. Okazuje się bowiem, że co czwarty sześciolatek wykazuje duże uzdolnienia matematyczne. Sęk w tym, że wśród pierwszoklasistów po półrocznej nauce w szkole wskaźnik ten spada o połowę – jest to już tylko co ósme dziecko. Skąd ten dramatyczny spadek?

Po pierwsze: nie szkodzić!

Z natury każde dziecko jest matematykiem. Umysł ludzki od najwcześniejszych lat analizuje, klasyfikuje, szuka prawidłowości i wzorów, wyciąga wnioski i tworzy związki przyczynowo-skutkowe. Taka jest jego natura. Ogromnie ważne jest, by odpowiednio wspierać te naturalne skłonności intelektualne. A przede wszystkim – by ich rozwoju nie hamować. Czyli pozwolić dzieciom myśleć samodzielnie i popełniać błędy w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań. Profesor Gruszczyk-Kolczyńska uważa, że pierwsze umiejętności matematyczne dziecko powinno odkryć samo – wtedy budzi się w nim entuzjazm i zainteresowanie. Kiedy staje przed intelektualnym wyzwaniem, nie ogranicza go obawa przed porażką.

Droga do gwiazd

Seria Liczę sobie ma głęboko przemyślaną strategię edukacyjną, Jest tak zbudowana, by dziecko mogło samo odkrywać, że matematyka jest wokół nas, a nie tylko w podręcznikach. Zadania w Liczę sobie przede wszystkim uczą myśleć – przekonuje Anna Boboryk. Ten kurs myślenia odbywa się na trzech poziomach.

Poziom pierwszy, dla najmłodszych dzieci w wieku 4–5 lat, to zabawa z matematyką. Praca na tym poziomie to budowanie podwalin do rozwijania umiejętności potrzebnych później w szkole. Zakres ćwiczeń obejmuje liczby, geometrię, mierzenie, klasyfikowanie, czas oraz proste zadania logiczne.

Poziom drugi jest przeznaczony dla dzieci w wieku 5-7 lat, które właśnie rozpoczęły lub niedługo rozpoczną edukację szkolną. Dochodzą bardziej złożone zadania z zakresu orientacji przestrzennej, mierzenia długości, czasu, pieniędzy, geometrii oraz nieco trudniejsze zadania logiczne. Ćwiczymy to, co obejmuje umiejętności na poziomie gotowości szkolnej.

Poziom trzeci to wspieranie w nauce. Jest on skierowany do dzieci 7–8-letnich i ma za zadanie rozwijać ich umiejętności szkolne. Pojawiają się nowe wyzwania – ułamki, układanie zadań arytmetycznych, zadania logiczne.

Odważ się myśleć

Na każdym z poziomów dziecko staje przed ambitnym zadaniem na miarę swoich możliwości. Co ważne – jest przede wszystkim zachęcane do myślenia. Celem nie jest udzielenie jedynie słusznej odpowiedzi w jak najkrótszym czasie. Jest nim przełamanie strachu przed popełnieniem błędu i nabranie pewności siebie. Bez tego umysł dziecka pozostaje zamknięty.
Anna Boboryk mówi: Zadania obejmują wszystko to, z czym matematyka nam się kojarzy i co z pewnością zawiera, np. liczby i matematyczne reguły, ale nie ograniczają matematyki do liczb i matematycznych reguł. Zadania pozwalają dziecku na samodzielne poszukiwanie i odkrywanie, uczą samodzielnego myślenia, dostrzegania sensu wykonywanych czynności, pozwalają na poszukiwanie nowych rozwiązań.

Zmierz się ze światem

Oprócz matematyki w książkach serii Liczę sobie najmłodsi czytelnicy znajdą także ogromną ilość humoru. Zabawnych bohaterów stworzyli doskonale im znani autorzy serii Czytam sobie. Na poziomie pierwszym rządzi stworzony przez Wojciecha Widłaka król Gromoryk. Do poziomu drugiego Zofia Stanecka zaprosiła Fryderyka Epsilona Dwudziestego z odległej planety Pedanteria. Na trzecim poziomie szaleje grupa Szczurków, powołanych do życia przez Rafała Witka. Wszystkich bohaterów łączy to, że śmiało rozwiązują nietuzinkowe problemy niewiele sobie robiąc z zasad i konwencji.

Sukces – matematyka oswojona!

To połączenie literatury, obrazu, zabawy i ćwiczeń tworzy całość, która jednocześnie pobudza kreatywność, uczy logicznego myślenia, zachęca do rozwiązywania problemów i wzmacnia wiarę we własne możliwości. W ten oto sposób matematyka – właściwie niepostrzeżenie – zostaje oswojona. Staje się częścią wspólnie przeżytej opowieści, początkiem jakiegoś ciągu dalszego, drogi do sukcesu, do pewności że w każdej trudnej sytuacji znajdzie się rozwiązanie. I tak właśnie jest. Bo dziś wszyscy – czy tego chcemy czy nie – w życiu nieustannie zderzamy się z sytuacjami, które wymagają od nas odwagi w myśleniu.

Tytuły w serii:

Poziom 1: Wojciech Widłak Król Gromoryk i zagadkowy smok, Król Gromoryk i jajko na miękko; ilustracje Ewa Poklewska-Koziełło

Poziom 2: Zofia Stanecka Fredek i jeden do pary, Fredek i miara wszystkiego; ilustracje Marta Szudyga

Poziom 3: Rafał Witek Szczurki chwytają życie za ogon, Szczurki nie dają się wygryźć; ilustracje Daniel de Latour

Więcej informacji o serii na www.czytamsobie.pl

Exit mobile version