☰ menu

Rozmowa na temat Kampanii Kolejowe ABC II z Marcinem Trelą, Wiceprezesem Urzędu Transportu Kolejowego

czw.-niedz.
14.09-01.10.2023
Kampania Kolejowe ABC II to druga edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej z zakresu bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Urząd Transportu Kolejowego, który realizuje zajęcia w szkołach i przedszkolach oraz prowadzi szeroko zakrojone działania w mediach, aby dotrzeć do jak największego grona odbiorców.

W jaki sposób nosorożec Rogatek realizuje działania w ramach Kampanii Kolejowe ABC II?

MT: Nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC II, wspomaga nadrzędny cel projektu, jakim jest uwrażliwienie dzieci oraz ich rodziców, nauczycieli i wychowawców na zasady bezpieczeństwa obowiązujące na przejazdach kolejowych, dworcach, peronach i w pociągach. Z pomocą bohatera w interesujący i angażujący sposób Urząd Transportu Kolejowego promuje wzorce odpowiedzialnego zachowania się w pobliżu torów. Nosorożec Rogatek występuje w spotach edukacyjnych emitowanych w telewizji, internecie, kinach, stacjach radiowych, pojawia się także na bilboardach czy citylightach. Pełni też kluczową rolę w mediach społecznościowych Kampanii Kolejowe ABC II – na Facebooku, Instagramie i na TikToku. Nasz bohater rozpowszechnia zasady bezpieczeństwa na kolei wśród dzieci i dorosłych nie tylko za pomocą mediów, ale także bezpośrednio, w trakcie wydarzeń plenerowych organizowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w popularnych miejscowościach turystycznych. W trakcie roku szkolnego odwiedza przedszkola i szkoły podstawowe w całej Polsce, gdzie razem z edukatorami z UTK prowadzi interaktywne lekcje. Dzięki bohaterowi Kampanii Kolejowe ABC II przesłanie edukacyjne jest bardziej przystępne i przyswajalne dla dzieci.

Dzieci wróciły już do szkoły. Czy i w tym roku szkolnym Urząd Transportu Kolejowego będzie kontynuował zajęcia edukacyjne dla najmłodszych? A jeśli tak, to jakie będą one miały formę?

MT: Tak, wraz z początkiem nowego roku szkolnego wznowiliśmy prowadzenie zajęć. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych od początku realizacji projektu mogliśmy spotkać się z ponad 10 tys. dzieci z ponad 330 placówek. Prowadzimy zajęcia bezpośrednio w szkołach i przedszkolach. Lekcje mają formę dyskusji wspomaganej aplikacjami multimedialnymi. Zdecydowaliśmy się na nietypową formę nauki, żeby skutecznie przyciągnąć uwagę dzieci. Przekazujemy im informacje na temat znaków drogowych, które znajdują się przed przejazdami kolejowo-drogowymi, uczymy właściwego postępowania i odpowiedzialnych reakcji  na peronach, w pociągu oraz w pobliżu torów. Podczas zajęć dzieci zdobywają także wiedzę o piktogramach, które możemy spotkać w pociągu i na dworcu, dowiadują się o sposobach sposobów zakupu biletu na pociąg. Uświadamiają sobie także, dlaczego ważne jest noszenie odblasków. Wartościowa edukacja na ten temat może pomóc w zapobieganiu tragicznym wypadkom oraz rozwijać świadomość w zakresie bezpieczeństwa.

Nie ukrywam, że lekcje z Rogatkiem są coraz bardziej popularne. Zgłosiła się do nas rekordowa liczba szkół i przedszkoli. W związku z tym, że niebawem zakończymy nasze działania w ramach projektu, nie będziemy w stanie odwiedzić wszystkich. Chciałbym jednak dodać, że planujemy kontynuować i rozwijać nasze działania. Dlatego w kolejnych latach Rogatek z pewnością odwiedzi większość swoich fanów. Na razie jednak nie odsłonię jeszcze wszystkich naszych kart.

Jak dzieci spędziły wakacje ze swoimi rodzinami w trakcie rodzinnych pikników Kampanii Kolejowe ABC II?

MT: W trakcie pikników rodzinnych Kampanii Kolejowe ABC II całe rodziny mogły uczestniczyć w edukacyjnych grach i zabawach. Naszym celem jest edukacja poprzez zabawę, dlatego w programie wydarzeń plenerowych zawarliśmy takie atrakcje, dzięki którym wszyscy uczestnicy mogli przypomnieć sobie najważniejsze zasady zachowania się w pobliżu torów, przed przejazdami kolejowo-drogowymi, na stacjach czy w pociągach. Uczestnicy mieli możliwość skorzystania zarówno z atrakcji edukacyjnych, jak i typowo rozrywkowych. Podczas każdego pikniku organizowaliśmy grę terenową ze Stacjami SuperMocy, w której można było wygrać atrakcyjne nagrody. Podczas warsztatów kreatywnych i artystycznych przypominaliśmy całym rodzinom o bezpieczeństwie na kolei. Można było także skorzystać z dmuchańców, eurobungee czy kolejki elektrycznej. Ponadto podczas zimowego pikniku we Wrocławiu oraz letniego pikniku w Lublinie odbyły się wyjątkowe pokazy wideomappingu  3D. Ważnymi gośćmi naszych wydarzeń były także służby miejskie i instytucje, które na co dzień dbają o bezpieczeństwo. W promowaniu tych wartości wspierali nas m.in.: Policja, Państwowa Straż Pożarna oraz Ochotnicza Straż Pożarna, Straż Ochrony Kolei, wojsko, Rzecznik Praw Dziecka czy przewoźnicy kolejowi. Łącznie nasze wydarzenia plenerowe odwiedziło ponad 34 000 osób.

Jak jeszcze Urząd Transportu Kolejowego angażował dzieci w naukę o bezpieczeństwie? Które z działań są kontynuowane w nowym roku szkolnym?

MT: Zorganizowaliśmy wiele konkursów z nagrodami w ramach naszych działań w mediach społecznościowych i public relations. W ten sposób angażowaliśmy dzieci do nauki, rozwijając jednocześnie ich kreatywność. Podczas Kampanii Kolejowe ABC II zorganizowaliśmy także dwa ogólnopolskie konkursy związane z bezpieczeństwem na terenach kolejowych. W ramach pierwszego konkursu „Kierunek-Bezpieczeństwo” uczniowie ze szkół podstawowych z całej Polski stworzyli ponad 4 tys. prac plastycznych, a w ramach drugiego konkursu „Akcja-Bezpieczeństwo”  stworzyli niemal ponad 300 filmów i ponad 1,6 tys. plakatów. Projekty prac w konkursach przygotowało łącznie ponad 59,5 tys. uczniów z klas I-VI. Zwycięskie placówki szkolne otrzymały sprzęt multimedialny, sportowy lub edukacyjny. Dodatkowo przed wakacjami w trasę wyruszyły pociągi PKP SKM w Trójmieście i Kolei Małopolskich oraz lokomotywa PKP Intercity promujące bezpieczeństwo na kolei. Kolorowe pociągi przez całe wakacje były mobilnymi ambasadorami kampanii edukacyjnej.

Na początku tego roku szkolnego skupimy się na zajęciach edukacyjnych i kontynuacji działań w mediach społecznościowych. Mimo że Kampania Kolejowe ABC II formalnie dobiega końca, to Rogatek dalej będzie obecny wśród dzieci i ich opiekunów. Edukacja poprzez zabawę jest inspiracją do utrwalania prawidłowych nawyków, odświeżenia przepisów i weryfikacji ich znajomości wśród dzieci i młodzieży. Dlatego już niebawem będziemy prowadzić nowe działania edukacyjne i informacyjne, skierowane zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Zachęcam do śledzenia strony www.kolejoweabc.pl oraz profili Kampanii Kolejowe ABC II na Facebooku, Instagramie i TikToku.

Kampania Kolejowe ABC II realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to druga edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej, propagującej zasady bezpieczeństwa oraz wartości związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest dofinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Exit mobile version