☰ menu

lekcje edukacyjne w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska

wt.-pt.
15.02-24.06.2011

Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
Oferta Edukacyjna
semestr wiosna/lato 2011
www.mhmg.pl

LEKCJE MUZEALNE
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska zaprasza przedszkolaki, uczniów szkół
podstawowych, gimnazjalnych oraz szkół ponadgimnazjalnych na spotkania muzealne
organizowane w Ratuszu Głównego Miasta (ul. Długa 46/47), Dworze Artusa (ul. Długi
Targ 43/44), Domu Uphagena (ul. Długa 12), Muzeum Bursztynu (Targ Węglowy 26) oraz
Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku (ul. Obrońców Poczty Polskiej 1-2).
Lekcje prowadzone są od 15 września 2010 roku do końca czerwca 2011 roku przez
cztery dni w tygodniu: od wtorku do piątku o godzinie 9:30.
Koszt przeprowadzenia lekcji wynosi 8 zł od dziecka (6 zł klasy integracyjne). Opłata
edukacyjna dotyczy udziału w zajęciach dydaktycznych i jest pobierana niezależnie od wieku
uczestników, a także w dzień wolnego wstępu.
Chęć uczestnictwa w lekcji prosimy zgłaszać najpóźniej 2 tygodnie przed planowaną
wizytą wraz z tematem zajęć, nazwą szkoły, klasą, a także nazwiskiem nauczyciela i jego
telefonem. W zajęciach może brać udział tylko jedna klasa (max 30 osób). Prosimy o
punktualne przychodzenie na zajęcia – grupa spóźniona ponad 15 minut może nie zostać
przyjęta. W przypadku rezygnacji z zamówionej lekcji prosimy o wcześniejszą informację
telefoniczną.
UWAGA. Zamówioną lekcję należy potwierdzić na dzień przed uzgodnionym terminem.
Zgłoszenia na lekcje:

Dział Edukacji, Promocji i PR-u.
tel: 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135
e-mail: edukacja@mhmg.gda.pl
lub z odpowiednim pracownikiem, jeśli podano numer telefonu.

SALA EDUKACYJNA RATUSZA GŁÓWNEGO MIASTA
 WYKŁADY – istnieje możliwość zamówienia wykładu historycznego na dowolnie
wybrany temat. Zagadnienia uzależnione są wyłącznie od zainteresowań dzieci
i młodzieży. Wykład ma charakter dyskusji na wybrany temat i połączony jest
z prezentacją multimedialną przeznaczoną dla uczniów szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Wykłady mogą dotyczyć np. patronów szkół,
wydarzeń historycznych, tradycji, kultury etc…

PRZEDSZKOLA, SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III
 GDAŃSCY BAJARZE – lekcja ma charakter ćwiczeń wyobraźni. Pragniemy
zmotywować dzieci do twórczego myślenia poprzez tworzenie własnych legend.
Dzięki nagrywaniu uczestników warsztatów dzieci będę miały okazję poczuć się jak w
studiu radiowym.
 PO WODZIE PŁYWA … SIĘ NAZYWA – czyli o tym, co unosi się na wodzie,
od pnia drzewa do okrętów, których modele znajdują się w Dworze Artusa. Dzieci
uczą się rozpoznawać elementy okrętów żaglowych, sprawdzają, co unosi się na
wodzie, dowiadują się, co wskazywało drogę żeglarzom.
 WSTĘP DO ARCHEOLOGII GDAŃSKA – lekcja ma na celu wyjaśnienie, czym
jest archeologia, czym się charakteryzuje, jakich używa metod i jakie są jej
konsekwencje dla dziedzictwa kulturowego oraz jakie są jej wartości dla poczucia
tożsamości historycznej każdego gdańszczanina. Dzieci w czasie zajęć oglądają
zdjęcia i filmy oraz bawią się poznając pracę archeologa.
[prowadzący: Aleksandra Pudło, Dział Archeologii, tel. 58 305 76 61]

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV – VI
 ŚLADAMI STASIA I NEL. ARCHEOLOGIA SUDANU – lekcja ma na celu
przybliżenie kultury sudańskiej. Kultura Starożytnego Sudanu rozwijała się w cieniu
jednej z najbardziej znaczących kultur świata – Kultury Starożytnego Egiptu.
Jednakże jej historia i bogactwo są równie, a może jeszcze bardziej bogate i
niezgłębione. Lekcja ta jest opowieścią o dziedzictwie kulturowym innego kontynentu,
tolerancji i konieczności jego ochrony, na co mieszkańcy Gdańska, przez
wielowiekową tradycję kontaktów handlowych z całym światem, są bardziej otwarci
niż inni mieszkańcy Europy. Odniesieniem do omawianego tematu są losy bohaterów
powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy".
[prowadzący: Aleksandra Pudło, Dział Archeologii, tel. 58 305 76 61]
 BÓSTWA I BOGINIE… – Mitologia grecka w Gdańsku. Motywy mitologiczne,
alegorie, rozpoznawanie bogów po ich atrybutach, slajdy i łamigłówki.
[prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 ORNA – ORNARE W ŚWIECIE ORNAMENTU – poznanie najciekawszych
ornamentów na przestrzeni dziejów (prezentacja multimedialna), zabawa ruchowa
utrwalająca nowo poznaną wiedzę, projektowanie własnego ornamentu, krzyżówka
lub zwiedzanie Dworu Artusa w poszukiwaniu konkretnych dekoracji.
[prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 ALEGORIE I SYMBOLE – KRAINA IKONOGRAFII DLA NAJMŁODSZYCH
– wprowadzenie pojęć alegorii i symbolu, poznanie najbardziej popularnych
(prezentacja multimedialna), zabawa ruchowa utrwalającą nowo nabytą wiedzę,
zabawa w malarza alegorystę. Zwiedzanie Ratusza i Dworu Artusa w poszukiwaniu
poznanych alegorii opcjonalne.
[prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]

SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 ŹRÓDŁA HISTORYCZNE ŚWIADECTWEM PRZESZŁOŚCI – ćwiczenia
praktyczne dla maturzystów. Poznanie rodzajów i funkcji źródeł historycznych,
wskazanie celowości eksponowania różnego rodzaju źródeł historycznych w muzeum.
W ramach zajęć grupa zwiedza sale Dworu Artusa
[prowadzący: Ewa Bojaruniec, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]
 MUZEUM OD ŚRODKA – poznanie funkcji i zadań muzeów w Polsce, zwiedzenie
sal Dworu Artusa lub Domu Uphagena, nabycie umiejętności wskazywania
najważniejszych cech przedmiotów.
[prowadzący: Piotr Paluchowski, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]

RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA

PRZEDSZKOLA
 W KRÓLESTWIE – rodzaj interaktywnego "przedstawienia" pokazującego
ceremoniał koronacyjny, obyczaje, orszak królewski, urzędy dworskie, łamigłówki.
Dzieci tworzą własne królestwo, projektują herb, malują portret króla a także budują
warownie.
 MIESZKAŃCY DAWNEGO GDAŃSKA – przygotowana z myślą o najmłodszych
podróż po wnętrzach Ratusza Głównego Miasta, w czasie której dzieci poznają
mieszkańców Gdańska, dowiadują się, jak wyglądało życie miejskie oraz jakie skarby
znajdowały się w Ratuszu. Całość lekcji prowadzona w formie zabawy.
 POTWORNY RATUSZ – ruszamy szlakiem potworów zamieszkujących Ratusz
Głównego Miasta. Poznajemy ich historię, zwyczaje i „środowisko naturalne". Lekcja
rozwija dziecięcą wyobraźnię i wprowadzana w świat legendarno-mitologicznych
stworzeń.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III
 POSZUKIWACZE SKARBÓW – lekcja przeznaczona dla starszych dzieci
potrafiących czytać i pisać. W czasie zajęć dzieci odbywają podroż wzdłuż szlaku
zaznaczonego na mapie i szukają skarbu ukrytego w Ratuszu Głównego Miasta.
Pomogą im w tym liczne wskazówki, podpowiedzi oraz zadania, które muszą
rozwiązać.
 JAK ZŁY SZELĄG – dzieci zapoznając się z zagadnieniami związanymi z
pieniędzmi (monety gdańskie, historia pieniądza) poruszają się po sali Kasy Miejskiej
oraz po Depozycie. Poprzez zabawę przyswajają sobie związki frazeologiczne
pozostające w związku z bogactwem, pieniędzmi, złotem itp.; poznają termin
numizmatyka, awers, rewers, projektują własne banknoty.
 CO MORZE GDAŃSKOWI DAĆ MOŻE? – lekcja ma na celu pokazanie dzieciom,
jak ważny wpływ miało morze na kształtowanie się miasta oraz gdańskiego
społeczeństwa kupieckiego, wprowadzenie zagadnienia "Hanza".
 HERB GDAŃSKA – Co to jest herb? Czemu służy? Z czego się składa? Dzieci
zapoznają się z historią wszystkich herbów, które posiadał Gdańsk. Odszukują je w
pomieszczeniach Ratusza, przy okazji poznając dawne legendy i opowieści. Lekcja
połączona z komponowaniem własnego herbu.
 GDAŃSK W CZASACH JANA HEWELIUSZA – w związku z obchodami Roku
Jana Heweliusza przygotowana została lekcja, podczas której dzieci będą miały okazję
poznać Gdańsk w czasach jednego z najwybitniejszych gdańszczan- Jana Heweliusza.
Przekonają się jak wyglądało miasto, jego mieszkańcy i ich życie codzienne.
Lekcje prowadzona będzie od 1 kwietnia 2011 roku.

SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920-1939 – zapoznanie z podstawowymi faktami
z dziejów Wolnego Miasta Gdańska ze szczególnym uwzględnieniem instytucji
polskich (Generalny Komisariat RP, Poczta Polska, Wojskowa Składnica Tranzytowa
na Westerplatte, kolej).
[prowadzący: Janusz Dargacz, Dział Historii, tel. 58 76 79 162]
 W WARSZTACIE ZŁOTNIKA – omówienie podstawowych technik i metod pracy,
stosowanych przez złotników gdańskich od XVII-XX w. oraz zapoznanie
się z formami dzieł złotniczych – naczyniami używanymi przez mieszczan. Zajęcia
będą prowadzone w trakcie trwania wystawy „Złotnictwo w zbiorach Muzeum
Historycznego Miasta Gdańska".
[prowadzący: Anna Kubera, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 PROTESTANCKA WYMOWA MALOWIDEŁ – w Wielkiej Sali Rady Ratusza
Głównego Miasta i Wielkiej Hali Dworu Artusa – wprowadzenie w problematykę
reformacji oraz ikonografii protestanckiej.
[prowadzący: Anna Kubera, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]
 MENNICA GDAŃSKA – zapoznanie uczniów z typami monet bitymi w mennicy
gdańskiej od XII do XVIII wieku, przedstawienie technik wytwarzania stempli
do bicia monet, praca mincerza w dawnej mennicy oraz nowoczesnymi metodami
wytwarzania monet, samodzielne projektowanie własnej monety.
[prowadzący: Tomasz Olkowski, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]

DWÓR ARTUSA

PRZEDSZKOLA
 SPOTKANIE Z PANIENKĄ Z OKIENKA – dzieci poznają Panienkę z okienka i jej
historię. Dowiadują się, jakie ubiory były modne w XVIII wieku, projektują strój dla
Panienki, następnie dobierają jej części garderoby. Naśladują też zabawy ówczesnych
Gdańszczan. Podczas pogawędki o kolorach poznają nowy odcień – karmazyn.
Zabawa odbywa się w Sieni Gdańskiej oraz w Wielkiej Hali Dworu Artusa
 GDAŃSK OCZYMA DYLA SOWIZDRZAŁA – przygotowane z myślą
o najmłodszych spotkanie ze sławnym wesołkiem, który poprzez gry i zabawy ukazuje
bogactwo dawnego Dworu Artusa jako miejsca spotkań kupców oraz wielkość
gdańskiego portu i życie żeglarskiej braci.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III
 DYL NA TROPIE SMOCZYCH ŁAP – przedstawienie dziejów Bractw św. Jerzego
i św. Rajnolda w Dworze Artusa. Opowieści o rycerzu i księżniczce, budowie zamku
i jego obronie, smokach i dinozaurach. Zajęcia prowadzi Dyl Sowizdrzał, który
przygotował dla dzieci zabawy ruchowe i plastyczne.
 MALBORSKIE PSOTY SOWIZDRZAŁA – historia Ławy Malborskiej w Dworze
Artusa. Dyl przedstawia dzieje Zakonu Krzyżackiego, opowiada o swoich psotach
i przygodach w Malborku. Dzieci wspólnie z prowadzącym tworzą tajne hasła,
rozpoznają głosy swoich rówieśników. Na koniec Dyl uczy dzieci fruwać i odlatuje
po nagrody dla uczestników 🙂
 DYL KAPITANEM MAJTKÓW – wspólna przygoda, podczas której młodzi
majtkowie wkradają się wraz z Dylem w towarzystwo gdańskiego Bractwa Żeglarzy.
Sowizdrzał opowiada o swoich ciekawych przygodach i z każdego majtka robi
kapitana.
 JAK DYL TRESOWAŁ ZWIERZĘTA – jakie zwierzęta mieszkają w Dworze
Artusa i czy można je oswoić? Czy każda istota żyjąca na ziemi reaguje na grę
Orfeusza? Na te pytania odpowie znany w świecie treser zwierząt – Dyl Sowizdrzał.
 PRZYGODY SĘDZIEGO SOWIZDRZAŁA – czyli opowieść o tym, kto i jak
sprawiedliwość w Gdańsku wymierzał. Dzieci poznają dawne prawo obowiązujące
w Gdańsku, które niekiedy było bardzo surowe. Dyl Sowizdrzał opowiadając swoje
przygody przyznaje się, jakie nauczki/kary dawał niegrzecznym ludziom.
 DYL NA BARANA, CZYLI Z LUBEKI DO GDAŃSKA – wspólna podróż,
w trakcie której dzieci przemierzają basen Morza Bałtyckiego, wcielając się w rolę
dawnych kupców. Ich przewodnikiem jest właściciel wielkiej faktorii czyli Dyl
Sowizdrzał. Bohater zna też niezwykłe historie biblijne związane z wystrojem ławy
św. Krzysztofa.
 ŚLADAMI KRÓLA ARTURA – przygoda z samym królem Arturem lub z którymś
z jego rycerzy. Uczniowie mają okazję przeżyć fascynującą przygodę, chłopcy
wcielają się w rycerzy, a dziewczynki zostają księżniczkami. Na dzieci czeka m.in.
turniej rycerski i malowanie herbów.
 RYCERZE NA URLOPIE – na podstawie kopii przedmiotów codziennego użytku,
strojów i uzbrojenia rycerskiego, dzieci poznają elementy kultury materialnej i życia
w średniowieczu. Rycerskie łamigłówki, zabawy plastyczne i pełne humoru opowieści
dla małych rycerzy i dam dworu.

SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 LEGENDY I TRADYCJE ARTURIAŃSKIE W DWORZE ARTUSA – rozwój
mitu arturiańskiego i tradycji Okrągłego Stołu w Europie między XII a XVII wiekiem,
na przykładzie Ław Dworu Artusa w Gdańsku. Ideał rycerza, turnieje rycerskie.
[prowadzący: Krzysztof Jachimowicz, Dwór Artusa, tel. 58 76 79 189]
 HISTORIA DWORU ASTUSA – dzieje Wielkiej Hali oraz bractw zasiadających
w Ławach. Od Króla Artura do salonu gdańskich elit.
[prowadzący: Rafał Jasko, Dwór Artusa, 58 76 79 189]
 LEGENDY I OPOWIEŚCI GDAŃSKIEGO DWORU ARTUSA – ciekawe
historie związane z przeszłością Dworu Artusa. Historia obrazu „Sąd Ostateczny"
Antoniego Möllera, klątwa niewolnika w modelu Feluki, Dyl Sowizdrzał oraz historia
smoczego zęba.
[prowadzący: Rafała Jasko, Dwór Artusa, tel. 58 76 79 189]
 MOTYWY CHRZEŚCIJAŃSKIE W DWORZE ARTUSA – historie Starego
Testamentu jako moralitety, święci – patroni bractw, katolicyzm i protestantyzm
na podstawie ikonografii zawartej w dziełach Wielkiej Hali Dworu Artusa.
[prowadzący: Krzysztof Jachimowicz , Dwór Artusa, 58 76 79 189]
 ICONOGRAPHIAE ANTIQUE – antyk rzymski i mitologia grecka we wnętrzach
Dworu Artusa – poznanie i rozpoznanie motywów ikonograficznych nawiązujących
do starożytności.
[prowadzący: Izabela Jastrzembska-Olkowska, Dział Sztuki, tel. 58 76 79 163]

DOM UPHAGENA
zapisy pod numerem telefonu: 58 32 60 715

SZKOŁY PODSTAWOWE
 LEGENDY GDAŃSKIE – wybór najciekawszych legend ukazujących dzieje
Gdańska i życie jego mieszkańców. Niezwykłej wędrówce po Domu Uphagena
towarzyszą gry, zabawy i kolorowanki. Dzieci poznają zapachy przypraw oraz
orientalnych herbat, a także poznają mieszkańców Domu Uphagena m.in. niezwykłą
kucharkę. Lekcja przygotowana dla grup przedszkolnych i klas najmłodszych.
[Dział Edukacji, Promocji i PR-u, tel. 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135]
 GDAŃSK OCZYMA KUPCA ZE WSCHODU W XVIII – XIX WIEKU – dzieci
dowiadują się, kim byli kupcy, skąd pochodzili, czym handlowali. Podczas zajęć
zapoznają się z wystrojem poszczególnych sal. Kupiec pokazuje dzieciom przedmioty,
którymi handlowano oraz przywożono do Polski. Lekcja przygotowana dla grup
przedszkolnych i klas najmłodszych.
[Dział Edukacji, Promocji i PR-u, tel. 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135]
 DOM GDAŃSKIEGO MIESZCZANINA – w czasie lekcji dzieci wędrują po Domu
Uphagena i na jego przykładzie zapoznają się z warunkami życia dawnych mieszczan
gdańskich. Uczestnicy zajęć zwiedzają: sień, herbaciarnię, salon, dwie jadalnie, pokój
muzyczny i salonik. Zaglądają też do kuchni i spiżarni. W każdym pomieszczeniu
otrzymują informacje o sprzętach i przedmiotach codziennego użytku, z których wiele
wyszło już z użycia a ich funkcja została zapomniana. Uczniowie uczestniczą w
pierwszym etapie XIII Konkursu dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Dom
Uphagena.

SZKOŁY GIMNAZJALNE
 O ŻYCIU CODZIENNYM W EPOCE OŚWIECENIA – wędrówka po domu
bogatego mieszczanina gdańskiego jest pretekstem do pokazania zmian jakie
zachodziły na przestrzeni wieków w sposobie użytkowania poszczególnych wnętrz,
jak powoli następowała ich specjalizacja (osobne pokoje sypialne, jadalne, salon
do podejmowania gości). Informacje przekazywane w czasie zajęć stanowią dobre
uzupełnienie programu nauczania.

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
 GDAŃSZCZANIN W DOMOWYM ZACISZU. O ŻYCIU CODZIENNYM NA
PRZESTRZENI WIEKÓW – w czasie zajęć uczestnicy zwiedzają wnętrza Domu
Uphagena, poznają historię rozwoju gdańskich kamienic oraz różne aspekty życia
codziennego. Dowiadują się jakie sprzęty i umeblowanie wykorzystywano w domach,
jak ogrzewano i oświetlano wnętrza. Zwiedzanie kuchni i spiżarni jest pretekstem do
zapoznania uczestników ze zmieniającymi się zwyczajami kulinarnymi. Zajęcia
stanowią dobre uzupełnienie i rozszerzenie wiadomości przekazywanych na lekcjach
historii, języka polskiego i zajęć plastycznych poświeconych epoce Oświecenia.

MUZEUM BURSZTYNU
zapisy pod numerem telefonu: 58 326 21 53
SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY 0-III
 BURSZTYNOWE LEGENDY – dzieci poznają niektóre spośród legend związanych
z bursztynem: (o Faetonie, o Juracie, o Ambrelli, o kaczeńcach, o Aniele z Kaszub
i Gryfie, o chciwym przeorze, o królewskich zaślubinach, o żywcem zamurowanym,
o Okrutniku z Gradowej Góry itd.). Wykorzystanie obiektów znajdujących w Muzeum
Bursztynu w celu zilustrowania opowieści, wyjaśnienie, czym naprawdę jest bursztyn
i jaka jest różnica między legendami a stanem faktycznym, kształcenie umiejętności
twórczych poprzez przeniesienie wybranej legendy na papier dowolną metodą
(rysunek, wycinanki, plasteliny).

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VI
 ŚREDNIOWIECZNY WARSZTAT BURSZTYNNICZY – wyjaśnienie pojęcia
osady rzemieślniczej, omówienie etapów kariery rzemieślniczej, podanie rodzajów
współczesnych rzemiosł, odnajdywanie na mapie nazw ulic pochodzących od nazw
rzemiosł, rozwiązywanie krzyżówki oraz zaprojektowanie mistrzowskiego wyrobu
za pomocą kredek i papieru.
 BURSZTY DAR ERIDANU – czym jest bursztyn, jak powstał, jego chemiczne
i fizyczne właściwości, przedstawienie różnych form (krople, sople, nadziaki, formy
barwne), co to jest inkluzja, jak powstaje, inkluzje zwierzęce i roślinne. Lekcja
przewidziana także dla szkół gimnazjalnych.
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
 BURSZTYNNICTWO W GDAŃSKU – sposoby pozyskiwania i problemy
wydobywania bursztynu na terenie Gdańska na przestrzeni wieków, doskonalenie
technik obróbki bursztynu. Rozwój sztuki bursztynniczej, od pradziejów przez
starożytność, średniowiecze, ze szczególnym naciskiem na czasy nowożytne, "złoty
okres" – aż do pocz. XX wieku. Ważniejsi gdańscy bursztynnicy ich dzieła.
Ponadto w ofercie edukacyjnej znajdzie się jak w latach ubiegłych oprowadzanie
z przewodnikiem, z usługi tej korzysta bardzo często młodzież szkolna. Zwiedzający oraz
obcokrajowcy mogą również skorzystać z usługi audioprzewodników (jęz. polski, angielski
i niemiecki). Dzięki porozumieniu z firmą "S&A", po każdej lekcji po wcześniejszym
uzgodnieniu są przeprowadzane pokazy szlifowania bursztynu.

MUZEUM POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU
zapisy pod numerem telefonu: 58 301 76 11

PRZEDSZKOLA, SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY I – III,
 ZOSTAŃ POCZTOWCEM! – na „Małej Poczcie", specjalnej sali edukacyjnej,
dzieci będą mogły zobaczyć, co dzieje się z drugiej strony okienka pocztowego.
Wcielą się w role pracowników poczty oraz klientów w kolejce  – będzie to
doskonała okazja, by poznały zasady kulturalnego zachowania w urzędzie. Dzieci
dowiedzą się, co się dzieje z listami wrzuconymi do skrzynki i wykonają własną
kartkę pocztową.
 NADAWCA PISZE DO ADRESATA – pisanie i adresowanie listów na wesoło.
Lekcja odbywa się na „Małej Poczcie" i przeznaczona jest dla dzieci potrafiących
sprawnie pisać, chętnych zgłębić tajniki zasad korespondencji. Celem zajęć jest
doskonalenie przydatnej umiejętności, jaką jest prawidłowe pisanie listów
i adresowanie przesyłek.
 KULTURALNE TELEFONOWANIE – lekcja wprowadzająca zasady telefonicznej
etykiety oraz przedstawiająca sposoby załatwiania ważnych i mniej ważnych spraw
przez telefon. Lekcja obejmuje także naukę korzystania z telefonu w nagłych
przypadkach – jest to szczególnie ważna umiejętność, gdyż może ocalić komuś życie.

SZKOŁY PODSTAWOWE KLASY IV-VI
 OD PATENTU BELLA DO TELEFONII KOMÓRKOWEJ – historia telefonu
bogato ilustrowana przykładami, czyli zabytkowymi telefonami znajdującymi się w
kolekcji Muzeum Poczty. Uczniowie będą mieli niepowtarzalną możliwość obsługi
dawnych urządzeń telekomunikacyjnych, dowiadując się jak działają telefony i jak
zmieniały się te urządzenia pod wpływem potrzeb czasów. Na koniec lekcji uczestnicy
wykorzystają wiedzę w praktyce i skonstruują własny telefon.
 KROPKAMI I KRESKAMI PISANE – historia telegrafu, zapomnianego już nieco
urządzenia, które odmieniło sposoby porozumiewania się ludzi na odległość. W czasie
lekcji dzieci poznają zasady działania telegrafu w teorii i praktyce – każdy uczeń
będzie mógł nadać wiadomość za pomocą dalekopisu. Nauczą się sposobu
na zapamiętanie alfabetu Morse′a i kilku sposobów nadawania haseł za pomocą tego
kodu.
 TELEFON NA POLU BITWY – lekcja o łączności polowej. Przedstawienie zasad
porozumiewania się wojsk w czasie walki i metod komunikacji stosowanych w czasie
II wojny światowej. Uczestnicy lekcji nauczą się obsługi telefonów polowych i będą
mogli stworzyć własną metodę szyfrowania wiadomości, by zabezpieczyć je przed
przeczytaniem przez wroga.

SZKOŁY GIMNAZJALNE I PONADGIMNAZJALNE
 OBRONA POCZTY POLSKIEJ W GDAŃSKU – lekcja ta przeznaczona jest dla
uczniów starszych (od VI klasy szkoły podstawowej wzwyż). Przedstawia ona
w sposób angażujący wszystkich uczniów wydarzenia, które rozegrały się w siedzibie
Muzeum Poczty 1 września 1939 roku. Biorący udział w lekcji dowiedzą się, dlaczego
Poczta stała się miejscem jednej z pierwszych bitew II wojny światowej i wcielą się
w role Obrońców polskiej placówki pocztowej.
 TAJNY PLAN ATAKU NA POCZTĘ POLSKĄ W GDAŃSKU – zajęcia dla
uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Uczestnicy lekcji poznają szczegóły ataku
na Pocztę Polską i rolę polskiego wywiadu w planach Obrony Poczty. Ich zadaniem
będzie rozszyfrowanie tajnego planu ataku na polską placówkę. Lekcja ta pozwoli
uczniom zrozumieć znaczenie Poczty Polskiej i tym samym poznać przyczyny napaści
niemieckiej na tę instytucję.

POKAZY HISTORYCZNE
Dla wszystkich uczniów i nie tylko przygotowaliśmy pokazy historyczne w Twierdzy
Wisłoujściu ukazujące życie codzienne żołnierzy cesarza Napoleona Bonaparte. Program
adresowany jest do grup zorganizowanych, a jego koszt jest do uzgodnienia.

Program pokazu historycznego:
1. Zwiedzanie twierdzy z przewodnikiem (żołnierzem/żołnierzami) – przedstawienie rysu
historycznego z wyjaśnieniem technik zdobywania i obrony twierdzy
2. Zwiedzanie obozu wojskowego z ogniskiem i namiotem
3. Pokaz rozpalania ognia przy pomocy krzesiwa i innych doraźnych metod,
4. "Co żołnierz nosił w plecaku?"- czyli opowieści Starego Wiarusa – pokaz umundurowania,
broni i oporządzenia żołnierza
5. Pokaz przygotowywania wojskowego posiłku z degustacją dla odważnych (kawa,
podpłomyki, itp).
6. Pokaz odlewania kul i sporządzania ładunków karabinowych.
7. Pokaz elementów musztry bronią w wykonaniu żołnierza (z komentarzem)
8. Pokaz nabijania i strzelania ładunkiem hukowym, salwa karabinowa (5 strzałów)
9. Prezentacja zabytków pozyskanych z pól bitewnych doby napoleońskiej.
Na życzenie program może zostać rozbudowany o dodatkowe salwy z muszkietu lub armaty.
Zamówienia prosimy składać pod numerem telefonu 502 320 539 lub na adres email
remington1@wp.pl

HISTORYCZNE URODZINY
Zapraszamy wszystkie dzieci w wieku od 5 do 12 lat wraz z przyjaciółmi,
do przeżycia niezwykłych urodzin w zabytkowych wnętrzach Muzeum Historycznego Miasta
Gdańska. Czekają tu na Was postacie opowiadające ciekawe historie i zapraszające
do wspólnej zabawy. Każde z Was może zostać rycerzem, marynarzem, piratem, legionistą,
a nawet królem czy księżniczką. Koszt zajęć uzależniony jest od wielkości grupy i wynosi
300 zł (grupa do 10 dzieci) bądź 400 zł (grupa 11 – 15 dzieci). Chętnych zapraszamy
do rezerwacji miejsc pod numerami:

Dział Edukacji, Promocji i PR-u tel: 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135
Do wyboru jest kilka scenariuszy, które dopasowane zostaną do upodobań dziecka:
 Urodziny Dworskie: wybór pary królewskiej, nawiązania do tradycji
koronacyjnych, wybór funkcji nadwornych. Tak przygotowany orszak rusza
na wycieczkę po Ratuszu Głównego Miasta. gdzie napotyka różne zadania. (Ratusz
Głównego Miasta).
 Urodziny Rycerskie: dzieci słuchają legend o rycerzach, sami również stają się
rycerzami, których czekają różne przygody. Okazja do zapoznania się z rycerskimi
cnotami i zajęciami towarzyszącymi wojownikom poza polem walki.(Dwór Artusa).
 Urodziny Morskie: dzieci stają się młodymi marynarzami / piratami. Poznają
legendy związane z morzem i okrętami znajdującymi się w Dworze Artusa, budują.
łodzie z papieru i biorą udział w "regatach". (Dwór Artusa).
 Urodziny Podróżnicze: dzieci zamieniają się z młodych podróżników. Dowiadują się
jak rozpoznawać kierunki świata, jak obsługiwać mapy, poznają różnorodność
zwierząt, wykonują spódniczki z trawy i uczą się tańca z dalekiego kraju. (Dwór
Artusa/Ratusz Głównego Miasta).
 Urodziny Magiczne: wiedźma we własnej osobie przedstawi dzieciom
zagadnienia z zakresu magii i czarów. Ukazane zostaną prawdziwe oblicza
niewyjaśnianych zjawisk uznawanych w przeszłości za magiczne. (Sala Rycerska –
Dwór Artusa).

PROGRAM EDUKACJI MUZEALNEJ SOWA
Zapraszamy na interaktywne zajęcia dla rodzin, które odbywają się podczas weekendów
w Oddziałach Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Jest to doskonała okazja do spędzenia
czasu z dziećmi w ciekawy sposób, któremu towarzyszy poznanie niezwykłej historii
Gdańska. Dzieci mogą pobawić się wraz ze swoimi rówieśnikami, a także wysłuchać legend
i opowieści związanych z miastem i morzem. Opłata za zajęcia wynosi 8 zł od każdego
uczestnika. Chętnych zapraszamy do rezerwacji miejsc pod numerami:
Dział Edukacji, Promocji i PR-u.
tel: 58 76 79 150, 76 79 172, 76 79 135

Exit mobile version