W ramach programu "Łapki sztuki" prowadzimy warsztaty w następujących dzielnicach lubelskich: Czechów, Śródmieście, Wieniawa, Stare Miasto, Rury, Wrotków. Zapraszamy dzieci i rodziców na nasze otwarte zajęcia w ACK "Chatka Żaka" (6 kwietnia i 15 czerwca), w osiedlowym klubie "Miniatura" (4 czerwca) oraz w wyjątkowym miejscu na starym mieście "Retro Room" (18 czerwca).
KALENDARZ ŁAPKOWYCH WARSZTATÓW :
KWIECIEŃ
Akademickie Centrum Kultury Chatka Żaka (Wieniawa)
Domek kata, wieża ciśnień, to tajemnicze i intrygujące budynki wpisane w pejzaż miasta. Na zajęciach będziemy odkrywać ich historię i przeznaczenie, rozmawiać o różnych obiektach, budynkach, enklawach, które kiedyś wypełniały miasto, pokażemy różne formy architektoniczne. Dzieci odkryją, że w sztukach wizualnych jest również pełno tajemniczych miejsc i budynków, opuszczonych przestrzeni, które nie pełnią już swoich dawnych funkcji ale urzekają swym kształtem i są czymś w rodzaju symbolu minionej epoki. Opowiemy o instalacjach Gordona Matty Clarka, Moniki Sosnowskiej i o obrazach Caspara Friedricha. Podczas warsztatów wykonamy przestrzenne symbole i emblematy.
Zespół Szkół przy Dziecięcym Szpitalu Klinicznym (Czechów Południowy)
Zajęcia będą dotyczyły różnych miejsc zamieszkania, modernistycznych osiedli i ich specyfiki, bloków z wielkiej płyty ale i egzotycznych miejsc, osiedli ekologicznych i miast idealnych. Porozmawiamy o tym, jak mieszkają ludzie w dużych miastach różnych krajów i o projektach Le Corbusiera, wizjorera modernizmu, który bywa określany ojcem duchowym blokowisk. Recepty urbanistyczne Corbusiera zostały wplecione w plany odbudowy wielu miast w powojennej Polsce – pokażemy fotografie rozmaitych dzielnic jak warszawski Muranów i krakowska Nowa Huta. Pokażemy także czechowskie bloki i ich otoczenie. Podczas warsztatów praktycznych dzieci wykonają z tektury własne osiedle z wyobraźni.
Dziecięcy Szpital Kliniczny im. prof. Antoniego Gębali (Czechów Południowy)
Na Czechowie jest kilka wiaduktów, które będą pretekstem do opowieści o zjawiskowych mostach i wiaduktach w różnych miejscach na świecie. Most to przejście łączące dwa brzegi, dwie krainy, metafora przejścia, połączenia dwóch skrajności. Porozmawiamy także o mostach, przejściach, przesmykach w sztukach wizualnych, w malarstwie Arnolda Böcklina, Claude′a Moneta, o wyjątkowych mostach w filmowej wersji opowieści Tolkiena o Drużyna Pierścienia. Podczas warsztatówdzieci same będą tworzyć mosty z różnych materiałów posiłkując się inspiracjami z zajęć i fantazją.
MAJ
Przedszkole nr 39, ul. Balladyny (Rury)
Zajęcia dotyczą koncepcji architektonicznych Oskara Hansena, które zmaterializowały się m.in. na osiedlu Słowackiego i Mickiewicza w Lublinie. Opowiemy o idei Formy Otwartej, która pojawiała się w różnych realizacjach Hansena, od mikro do makroskali. Oskar Hansen uważał, że Forma Otwarta ewoluuje wraz z człowiekiem. Prezentacja będzie dotyczyła relacji między człowiekiem i sztuką, człowiekiem i architekturą. Podczas zajeć dzieci wykonają własną makietę z masy plastycznej.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego przy ul. Nałkowskich (Wrotków)
Otoczenie – sąsiedztwo Zalewu Zemborzyckiego i kompleksu rekreacyjnego stanie się punktem wyjścia do opowieści o wyjątkowych warunkach otoczenia, o sztuce procesualnej związanej z naturą. Będziemy pokazywać różne przykłady sztuki ziemi (land art) – spiralną groblę Smithsona, efemeryczne działania Any Mendiety, spacery Richarda Longa. Efektem warsztatów twórczych będzie własny mini land art, stworzony za pomocą naturalnej materii – roślin, kamyków, piasku, gałęzi.
Przedszkole nr 33 im. Kubusia Puchatka, Lublin, Grażyny 10 (Rury)
Zajęcia koncentrują się wokół Lubelskich Spotkań Plastycznych (1976), wyjątkowego w historii Lublina wydarzenia, w którym sztuka zaistniała w przestrzeni miasta dzięki udanej kooperacji artystów z mieszkańcami osiedla. W multimedialnej prezentacji pojawią się wątki dotyczące sztuki w przestrzeni miasta na przykładzie biennale w Elblągu i współczesnych festiwali sztuki w przestrzeni publicznej w Poznaniu, Krakowie, Lublinie, Szczecinie. Podczas zajęć dzieci stworzą rzeźby i instalacje.
Szkoła Podstawowa nr 25 przy ul. Sierocej 17 (Śródmieście)
Trzonem zajęć będą opowieści o dawnym żydowskim Lublinie, o nieistniejących i zachowanych skarbach miasta. Opowiemy o tym, że przed wojną miasto, jakie znamy miało zupełnie inny kształt i różnych mieszkańców, po których obecnie zostały jedynie nieliczne ślady. Pokażemy fotografie z archiwum Ośrodka Brama Grodzka Teatru NN, porozmawiamy o podziemnych korytarzach miejskich i skarbach i legendach związanych z Lublinem. Warsztat będzie dotyczył fikcyjnych miejskich skarbów odnalezionych w podziemiach będących wariacją na temat sztuki użytkowej.
CZERWIEC
Klub Osiedlowy „Miniatura" (Czechów Północny)
Zajęcia będą dotyczyły tajemniczych ogrodów i przykładów nowoczesnych kompleksów mieszkalnych wypełnionych zielenią. Ogród to miejsce wypełnione różnymi okazami roślin, będące często schronieniem od miejskiego zgiełku, miescem medytacji, miejscem zapomnienia. Warto wspomnieć choćby jeden z najsłynniejszych ogrodów literatury dziecięcej w opowieści Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród". Efektem zajęć praktycznych będzie gra stworzona przez uczestników warsztatu.
Akademickie Centrum Kultury Chatka Żaka (Miasteczko Akademickie)
Lublin jest miejscem o dużej tradycji związanej z teatrami alternatywnymi. Zajęcia dotyczą teatru i przedstawień teatralnych w różnych odsłonach – na scenie, w plenerze, w połączeniu z innymi gatunkami sztuki. Efektem zajęć będzie stworzony przez dzieci teatrzyk kukiełkowy.
Klubokawiarnia „Retro Room" (Stare Miasto)
Zamek Lubelski ma ciekawą i nieco dziwaczną formę – od XII w. zmieniał się wielokrotnie, w XIX wieku nadano mu neogotycki kształt, jego fasada przypomina nieco ludzką twarz. Ten kolos, który przez lata służył jako miejsce kaźni, obecnie pełni funkcję muzeum. W trakcie festiwalu sztuki Open City Maurycy Gomulicki próbował go nieco ocieplić wmontowując w jego okna różowe lapy – sprawił, że oczy zamku świeciły nocą na różowo. Podczas zajęć obejrzymy i porozmawiamy o zamkach, pałacach i warowniach – miejscach, które działają na wyobraźnię i często pojawiają się w dawnej sztuce. Na zajęciach dzieci stworzą własne zamki.
http://lapkisztuki.wordpress.com/