Historia „Króla Lwa” to jedna z najpiękniejszych opowieści w dziejach kina. Po dwudziestu pięciu latach od premiery kultowej animacji, Jon Favreau ponownie zabiera widzów na afrykańskie sawanny w nowej fabularnej wersji filmu.
„Król Lew” w reżyserii Jona Favreau zabiera widzów na afrykańskie sawanny, gdzie rodzi się nowy król – Simba, syn Mufasy. Jednak nie wszyscy mieszkańcy królestwa cieszą się z jego narodzin. Następcą Mufasy był bowiem dotąd jego brat – Skaza, który nie zamierza tak łatwo oddać władzy. Knując spisek i posuwając się do zdrady, doprowadza do tragedii, w wyniku której to jemu przypada w udziale tron. Simba zostaje wygnany, ale pozostając wierny naukom swojego ojca, Mufasy, bierze sobie do serca swoje królewskie przeznaczenie. Z pomocą przyjaciółki z dzieciństwa Nali i dwójki nowopoznanych przyjaciół, Timona i Pumby, zamierza odnaleźć należne dziedzictwo. Wcześniej musi jednak odszukać swoją drogę ku dorosłości.
Nowa wersja „Króla Lwa” jest dziełem Jona Favreau, nominowanego do nagrody Emmy® aktora, reżysera i scenarzysty mającego na swoim koncie takie przeboje jak „Iron Man”, „Szef” czy „Księga dżungli”. Film jest zrealizowany z niezwykłym rozmachem, dzięki połączeniu technik filmu fabularnego z realistycznymi obrazami generowanymi komputerowo. Otoczenie postaci zostało zaprojektowane przy pomocy silnika gier. Najnowocześniejsze narzędzia tworzenia wirtualnej rzeczywistości pozwoliły reżyserowi poruszać się po wirtualnym planie filmowym w poszukiwaniu lokalizacji i przy ustawianiu kamery –zupełnie jakby stał na afrykańskiej sawannie obok Simby.
Głosów głównym bohaterom udzielili m.in. zdobywca Złotego Globu Donald Glover („Han Solo: Gwiezdne wojny – historie”), trzykrotnie nominowana do Złotego Globu Beyonce Knowles-Carter („Dreamgirls”), nominowany do Oscara® Chiwetel Ejiofor („Zniewolony”), laureat 14 Nagród Emmy® John Oliver („Przegląd tygodnia. Wieczór z Johnem Oliverem”), nominowany do Oscara® James Earl Jones („Conan barbarzyńca”), nominowana do Oscara® Alfre Woodard („Cross Creek”), laureat Nagrody Emmy® Keegan-Michael Key („Predator”), nominowany do Nagrody Emmy® Seth Rogen („To już jest koniec”), nominowany dwukrotnie do Nagrody Emmy® Billy Eichner (serial „American Horror Story”) oraz dwukrotnie nominowana do Nagrody Emmy® Amy Sedaris (serial „BoJack Horseman”).
W polskiej wersji językowej postaci przemówiły głosami największych gwiazd małego i dużego ekranu: Wiktora Zborowskiego (Mufasa), Artura Żmijewskiego (Skaza), Danuty Stenki (Sarabi), Jerzego Stuhra (Rafiki), Macieja Stuhra (Timon), Michała Pieli (Pumba), Piotra Polka (Zazu), Eryka Lubosa (Ed), Adama Woronowicza (Banzai) i Marcina Januszkiewicza (Simba).
Ludzie po prostu kochają tę opowieść – mówi Favreau. – Zarówno animowany oryginał, jak i późniejszy broadwayowski musical odniosły ogromny sukces. Wiedziałem, że stąpam po cienkim lodzie. Ciążyła na mnie ogromna odpowiedzialność, żeby tego nie schrzanić. Chciałem pokazać, że możemy ożywić ten świat dzięki nowoczesnej technologii z jednoczesnym poszanowaniem materiału źródłowego – dodaje reżyser i współautor scenariusza.
Tworząc w 2016 roku „Księgę dżungli” Jon Favreau wykorzystał technologię, aby opowiedzieć znaną historię w sposób współczesny i angażujący. I zrobił to na tyle dobrze, że produkcja nie tylko podbiła serca widzów i krytyków, ale również zdobyła Oscara® za najlepsze efekty wizualne. Jakiś czas po premierze tego filmu reżyser wybrał się w podróż do Afryki, gdzie podczas safari przyszedł mu do głowy pomysł, by wykorzystać współczesną, zaawansowaną technologię do opowiedzenia na nowo przygód Simby, Timona i Pumby. − Ta opowieść stała się punktem odniesienia, wszyscy ją znają i akceptują. Odniesienia do niej pojawiają się w muzyce, programach telewizyjnych, skeczach komediowych itp. Są wszędzie. Ta historia jest bardzo głęboko zakorzeniona w naszej kulturze, dlatego uznałem, że nie mogę przegapić szansy opowiedzenia jej z użyciem nowych środków – tłumaczy Favreau.
Realizując „Króla Lwa” Jon Favreau postanowił podejść do tematu w całkowicie nowatorski sposób. Środki, które zastosował by opowiedzieć tę historię są połączeniem technik filmu fabularnego z realistycznymi obrazami generowanymi komputerowo. Na pytanie czy ostatecznie zrealizował film animowany czy coś innego Favreau odpowiada To trudno wyjaśnić. To jest magia. Wymyślamy ten środek wyrazu na nowo.
Dodatki specjalne w wydaniu Blu-ray:
- Opcja odtwarzania filmu w trybie KARAOKE
- Jak powstawał Król Lew: Muzyka, Magia, Ponadczasowa opowieść
- Tworzenie scen
- Teledyski: „Spirit” w wykonaniu Beyonce, „Never Too Late” w wykonaniu Eltona Johna
- Wybór piosenek
- Ruch na rzecz ochrony lwów
Dodatki specjalne w wydaniu DVD:
- Ruch na rzecz ochrony lwów