☰ menu

krakowskie spektakle dla dzieci

wt.-pon.
01.02-28.02.2011
Luty z Teatrem Groteska

06-02  niedziela  Kot w butach  11.00 
10-02  czwartek  Kot w butach  10.00  
13-02  niedziela  Kot w butach   11.00, 13.00

14-02  poniedziałek  Kot w butach  9.00, 11.15 
15-02  wtorek  Kot w butach  9.00, 11.15 
16-02  środa  Kot w butach  9.00, 11.15 
17-02  czwartek  Brzydkie Kaczątko  9.00, 11.15 
18-02  piątek  Brzydkie Kaczątko  9.00 
20-02  niedziela  Brzydkie Kaczątko   11.00, 13.00
 
21-02  poniedziałek  Brzydkie Kaczątko  9.00, 11.15 
22-02  wtorek  Balladyna  9.00, 11.15 
23-02  środa  Balladyna  9.00, 11.15 
26-02  sobota  Dokąd pędzisz, koniku?  17.00 
27-02  niedziela  Dokąd pędzisz, koniku?  11.00, 13.00 
28-02  poniedziałek  Dokąd pędzisz, koniku? 

Kot w butach
Zawarta w bajce anegdota pokazuje jak sprytem i kombinatorstwem można osiągnąć fortunę i rękę pięknej księżniczki zarazem. Tylko czy właśnie o tym chciał powiedzieć nam autor? Bądźcie nieuczciwi, bo to się zawsze opłaca? …chyba nie. Więc przyjrzyjmy się sprawie uważniej. Młody młynarz dostaje w spadku Kota. Szybko orientuje się, że ów Kot gada, mało tego, całkiem z sensem gada. Kot jest wyjątkowy, chcę dla swojego pana jak najlepiej, widzi w nim nawet materiał na księcia. Oczywiście ma już pewien plan, w ramach którego będzie musiał trochę nakłamać, a nawet kogoś zjeść. Lecz czegóż to się nie zrobi by osiągnąć tak szczytny cel, przecież zawsze lepiej jest być kotem księcia niż młynarza…choć znajdą się też tacy, którym bardziej smakują tłuste i promienne myszy z młyna, niż chude i zziębnięte z zamku. Prawda?

W tej oryginalnej adaptacji bajkowe postaci zaskakująco pasują do realiów współczesnego świata. W zabawny sposób wprowadzeni zostajemy w senne życie młynarzy, atmosferę dworu i wreszcie intrygę Kota w butach, któremu marzy się książęca korona dla swojego pana. Gdzie kończy się spryt, a gdzie zaczyna oszustwo? Odważnie spojrzenie na dwuznaczną rzeczywistość bajkowego świata. Doskonały ruch sceniczny (Kota w butach gra w tym spektaklu kobieta) dowcipne piosenki i humor, z którego śmiać się będą i dzieci, i dorośli. Pozbawione dosłowności kolorowe, kubistyczne dekoracje i kostiumy pozwolą uruchomić wyobraźnię widzów.

Brzydkie Kaczątko

Spektakl powstał na motywach baśni H. Ch. Andersena, a właściwie powstaje w trakcie pisanie bajki przez autora. W domu pana Andersena wszyscy domownicy chodzą na palcach, żeby nie przeszkadzać w powstawaniu kolejnej bajki. A bajki nie da się zwyczajnie napisać. Bajka musi się sama urodzić. Albooo… wykluć. Więc może z jajka? Skoro z jajka, to bohaterem zostaje brzydkie kaczątko, które po wielu bolesnych doświadczeniach z szarego pisklęcia przemieni się w pięknego łabędzia. Ta naturalna w przyrodzie kolej rzeczy stanie się w teatrze źródłem poetyckiej metafory. Źli ludzie, ukryci pod kostiumami zwierzęcych postaci, dostrzegli tylko szarą powierzchowność głównego bohatera. Dopiero mądre i dobre łabędzie odkryły w nim wewnętrzne piękno.
Bajka kończy sie morałem: "Każdy może być bogaty, gdy tylko sięgnie ręką po obłok, każdy może być piękny, wystarczy, że zakwitnie w nim dobro".


To teatralna zabawa w wymyślanie bajki. Bohaterowie powstają na oczach widzów z koszyka wiklinowego, kanapy i kolorowych chustek. Spektakl operuje różnorodnymi środkami teatru lalek: lalki animowane przez aktorów, maski i kostiumy. Wszystko po to, aby przedstawienie mogło zainteresować i – mamy nadzieję- zachwycić widzów. Przedstawienie w dwóch aktach oprawione jest barwną i zabawną plastyką Pawła Pawlaka oraz muzyką Krzysztofa Dziermy.

Balladyna

W oryginalnej, "Groteskowej" interpretacji "Balladyny" Juliusza Słowackiego dwupoziomowość świata przedstawionego utworu (świat elfów i świat ludzi) została przełożona na świat aktorów i świat lalek. Relacje pomiędzy podmiotem-animatotem i przedmiotem-lalką odnoszą się do sfery ducha i materii opowieści Słowackiego. Wysnuwając opowieść o Goplanie i Balladynie z artystycznego tworzywa teatru można było zbudować sceniczny świat oparty na nieograniczonej wolności wyobraźni poetyckiej, bez zobowiązujących odniesień do zasad logiki, psychologii czy realistycznego porządku prawdy i prawdopodobieństwa. W ten sposób opowieść uzyskała charakterystyczne cechy poetyki swego literackiego pierwowzoru – wzięła kształt baśni, legendy, mitu…

Zabieg teatralizacji świata "Balladyny" pozwolił równocześnie pokazać fenomen zła poprzez możliwość jego transformacji w systemie wzajemnych odniesień rzeczywistości scenicznej i pozascenicznej. Natomiast zinterpretowanie relacji świata duchów i ludzi  jako aktora-animatora i przedmiotu jego manipulacji – lalki, umożliwiło przedstawienie problemu wolności jednostki i narodu, tak istotnego dla zrozumienia filozofii i historiozofii autora "Kordiana".

Dokąd pędzisz, koniku?
Poetycka opowieść o dojrzewaniu, przyjaźni i poszukiwaniu własnego ja. Główny bohater Mały Konik bardzo chce być dorosły, ale dojrzałości nie osiąga ani próbując dotrzymać tempa Dużemu Koniowi, ani w radosnym, z pozoru, Wesołym Miasteczku. Konik spotyka na swej drodze Chłopca, który tak jak on poszukuje swego miejsca w świecie i nie godzi się na życie w niewoli. Przyjaciele wspólnie decydują się na ucieczkę i przeżywają kolejne przygody, które często wystawiają na próbę siłę ich charakterów. Dzięki przyjaźni i młodości udaje im się wyrwać się z ram Wesołego Miasteczka i pogalopować w stronę wolności i szczęścia… Przedstawienie dla dzieci najmłodszych jest zrealizowane w atrakcyjnej konwencji plastycznej i łączy plan aktorski z lalkowym. Jego niewątpliwym atutem jest niezwykła uroda plastyczna – scenografia do spektaklu zainspirowana została twórczością Tadeusza Makowskiego. Baśń bułgarskiej pisarki, a co za tym idzie przedstawienie Grzegorza Kwiecińskiego mają charakter inicjacyjny. Głęboko humanistyczny przekaz opowieści oraz zawarta w niej ponadczasowa mądrość poruszy zarówno dzieci i dorosłych.

Rezerwacja biletów:
od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
tel. 12 633 37 62, tel./fax 12 632 92 00
centrala: 12 633 48 22, 631 81 80 wew. 227, 238, 252

Kasa biletowa jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.
8.00-12.00, 15.00-17.00 i na godzinę przed każdym spektaklem.
tel. 12 623 79 59; 12 633 48 22 wew. 252

Exit mobile version