☰ menu

Koncerty carillonowe w zmienionej formule

Koncerty carillonowe w zmienionej formule
pt.-sob.
06.03-07.03.2020
Od marca br. ulega zmianie formuła i czas wykonywania niektórych koncertów carillonowych z wież Ratusza Głównego Miasta. Koncerty będą grane tradycyjnie w piątki i czwartki, ale zwiększy się liczba wykonawców, a wraz z nią – repertuar.

Każdy, kto przyjechał choć raz do Gdańska, mógł usłyszeć na Długim Targu i przy ul. Rajskiej dźwięki wydobywające się z wież Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny. Dzwony informują o każdej upływającej godzinie, a w określone dni tygodnia na instrumentach wykonywane są utwory popularne w nowożytnym Gdańsku, czy też dzieła znanych na świecie kompozytorów. Muzyka można zostać wykonana trybie automatycznym, bądź manualnym. W tym drugim przypadku wymagana jest obecność wyszkolonego muzyka – carillonisty.

Od marca bieżącego roku formuła koncertów ulegnie zmianom.

Muzeum Gdańska podjęło kroki w celu wpisania kultury carillonowej na krajową listę dziedzictwa niematerialnego UNESCO. Postanowiliśmy zwiększyć liczbę muzyków wykonujących koncerty. Artyści będą wykonywać utwory nawiązujące do obchodzonych w danym miesiącu świąt, jubileuszów. Wprowadzimy też nowinkę, nieznaną w ponad 450-letniej historii carillonów. Instrumenty będą również zapowiadać nadchodzące wydarzenia w Gdańsku i w naszym Muzeum – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.

W marcu zostanie zagranych łącznie osiem koncertów. Będzie ich można posłuchać nieodpłatnie w piątki – z wieży kościoła św. Katarzyny o godz. 17:00 (zamiast 14:45) i w soboty – z wieży Ratusza Głównego Miasta o 12:05. Wykonywane w marcu utwory będą nawiązywać do i zapowiadać Dzień Kobiet, Święta Wielkanocne i 335. rocznicę urodzin Jana Sebastiana Bacha.

Pierwsze carillony pojawiły się we Flandrii około 1510 r. 51 lat później w Gdańsku, na wieży Ratusza Głównego Miasta, zamontowano 14-dzwonowy kurant, a w 1738 r. 35-dzwonowy instrument na wieży kościoła św. Katarzyny. Oba nie przetrwały do 1945 r. Z inicjatywy śp. Pawła Adamowicza i dzięki współpracy wielu środowisk w latach 1998-2000 na obu wieżach zamontowano odpowiednio 37-dzwonowe i 50 dzwonowe carillony. W 2009 r. Gdańsk wzbogacił się o 48-dzwonowy carillon mobilny nazwany „Gdańsk” – jedyny w tej części instrument, który może dotrzeć do dowolnego miejsca w Europie. W listopadzie 2018 r. Muzeum Gdańska rozpoczęło prace nad wpisaniem muzyki carillonowej na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

piątek, 6 marca, 17.00, kościół św. Katarzyny

Wykonanie: Anna Kasprzycka

Utwory kompozytorek takich jak: Alice Gomez, Julie Zhu, Olesya Rostovskaya, Katarzyna Szwed, czy Magdalena Cynk-Mikołajewska.

sobota, 7 marca, 12.05, Ratusz Głównego Miasta

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Utwory kobiet-kompozytorek, takich jak: Barbara Strozzi, Klara Schumann, Katarzyna Kwiecień-Długosz, czy Magdalena Cynk-Mikołajewska.

piątek, 13 marca, 17.00, kościół św. Katarzyny

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Repertuar pasyjny: arie i fragmenty bachowskich pasji, wariacje na temat chorału pasyjnego – Leo Hasslera, czy fragmenty kantat „Membra Jesu Nosti” Dietricha Buxtehudego.

sobota, 14 marca, 12.05, Ratusz Głównego Miasta

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Repertuar pasyjny: arie i fragmenty bachowskich pasji, wariacje na temat chorału pasyjnego – Leo Hasslera, czy fragmenty kantat „Membra Jesu Nosti” Dietricha Buxtehudego.

piątek, 20 marca, 17.00, kościół św. Katarzyny

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Repertuar wiosenno-bachowski: Mozart „Przybywaj, piękna wiosno”, Mendelssohn „Pieśń wiosenna”, D’hollander „Wiosenny poranek”, „Wiosną” Schuberta, fragmenty z Wiosny Vivaldiego, Fuehlingsgruss – Schumanna i utwory J.S. Bacha.

sobota, 21 marca, 12.05, Ratusz Głównego Miasta

Wykonanie: Wojciech Lauer

Autorski repertuar wiosenno-bachowski.

piątek, 27 marca, 17.00, kościół św. Katarzyny

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Repertuar pasyjny: arie i fragmenty bachowskich pasji, wariacje na temat chorału pasyjnego – Leo Hasslera, czy fragmenty kantat „Membra Jesu Nosti” Dietricha Buxtehudego.

sobota, 28 marca, 12.05, Ratusz Głównego Miasta

Wykonanie: Monika Kaźmierczak, carillonistka miejska

Repertuar pasyjny: arie i fragmenty bachowskich pasji, wariacje na temat chorału pasyjnego – Leo Hasslera, czy fragmenty kantat „Membra Jesu Nosti” Dietricha Buxtehudego.

Exit mobile version