☰ menu

„Kasieńka” – codzienność emigracji oczami nastolatki

Kasienka plakat final.indd
niedz.
26.03.2017

 

Dwunastoletnia Kasieńka wyrusza z mamą z Gdańska do Coventry w Wielkiej Brytanii w poszukiwaniu ojca, który wyjechał tam do pracy i słuch po nim zaginął. „Kasieńka” to napisana białym wierszem, debiutancka powieść Sarah Crossan, za którą otrzymała wiele nagród, m.in. CBI Eilís Dillon Award, UKLA Book Award czy niemiecką Luchs Preis. Kolejne książki Crossan zdobyły najważniejsze wyróżnienia dla literatury dziecięcej i młodzieżowej w Wielkiej Brytanii – prestiżowy CILIP Carnegie Medal i YA Book Prize. W Polsce pierwsza książka autorki ukazała się nakładem Wydawnictwa Dwie Siostry w grudniu 2015 roku. „Kasieńka” to opowieść o walce o siebie wbrew rzeczywistości, o akceptowaniu trudnych prawd i ich przezwyciężaniu. O uprzedzeniach, przyjaźni, pierwszej miłości i sile, jaką może dać odkrywanie i realizacja swoich pasji. Poprzez sposób ujęcia tematu – jego bezpośrednią, autentyczną emocjonalnie oraz dynamiczną formę – to historia nie tylko dla nastolatków.

Spektakl będzie miał nietypową formę inspirowaną filmem animowanym i grafiką komiksową. Współautorami koncepcji wizualnej są Urszula Morga i Bartosz Mikołajczyk z cenionego studia animacji Esy Floresy, autorzy m.in. wielokrotnie nominowanych do nagród Yach Film teledysków (m.in. Kasi Klich, Nowiki, Pauliny Przybysz, grupy Habakuk). Scenograficznie całość opracowuje Ewa Gdowiok, doświadczona scenografka po warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, realizująca scenografię w teatrze, filmie, telewizji i reklamie, nagrodzona m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za wnętrza do filmu „Przedwiośnie” w reż. Filipa Bajona.

Autorką adaptacji, pomysłodawczynią koncepcji wizualnej spektaklu i jego reżyserką jest Anna Wieczur-Bluszcz, reżyserka teatralna, filmowa, radiowa i telewizyjna, scenarzystka. Od 1999 do 2007 roku była związana z Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, gdzie wyreżyserowała m.in. „Mizantropa” Moliera, „Deszcze” T. Mana i K. Bizio, „Porucznika z Inishmore” M. McDonagha. Dla Miniatury zrealizowała słuchowisko „Tam, gdzie mieszka cisza”, które w 2016 roku zdobyło główną nagrodę XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w konkursie na słuchowisko dla dzieci i młodzieży. Muzykę przygotowuje Łukasz Matuszyk, wirtuoz akordeonu i kompozytor, do tej pory współpracujący z teatrami z Wrocławia i Legnicy.

Bilety na spektakl w cenie 24 zł normalny, 20 zł ulgowy, 30 zł bilety na premierę do nabycia w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu. Na spektakle weekendowe bilety można nabyć online na www.interticket.pl

Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

www.teatrminiatura.pl

Kasieńka

na podstawie książki Sarah Crossan (tytuł oryginalny: „The Weight of Water”)

tłumaczenie: Katarzyna Domańska (Wydawnictwo Dwie Siostry)

adaptacja, reżyseria i inscenizacja: Anna Wieczur-Bluszcz

scenografia: Ewa Gdowiok

współpraca przy koncepcji wizualnej oraz animacje filmowe: Esy Floresy (Urszula Morga, Bartosz Mikołajczyk)

muzyka: Łukasz Matuszyk

asystenci ds. scenografii: Kinga Patoka, Piotr Jurek

udźwiękowienie: Agata Chodyra

koncepcja i realizacja techniczna, światło: Maciej Motowidło

obsada: Jolanta Darewicz, Agnieszka Grzegorzewska, Edyta Janusz-Ehrlich, Piotr Kłudka, Jacek Majok, Jadwiga Sankowska, Joanna Tomasik

głos Kasieńki: Anna Andruszkiewicz

Premiera: 26 marca 2017, godz. 17.00

Duża Scena Teatru Miniatura

Dla widzów od 10 lat

Dwunastoletnia Kasieńka wyrusza z mamą z Gdańska do Coventry w Wielkiej Brytanii w poszukiwaniu ojca, który wyjechał tam do pracy i słuch po nim zaginął. Trafia do nowej szkoły, gdzie z powodu słabszej znajomości języka wszyscy traktują ją jak gorszą. „Kasieńka” to uniwersalna opowieść o walce o siebie wbrew rzeczywistości, o akceptowaniu trudnych prawd i ich przezwyciężaniu. O uprzedzeniach, przyjaźni, pierwszej miłości i sile, jaką może dać odkrywanie i realizacja swoich pasji. Poprzez sposób ujęcia tematu – jego bezpośrednią, autentyczną emocjonalnie oraz dynamiczną formę – to historia nie tylko dla nastolatków.

Spektakl jest adaptacją debiutanckiej powieści Sary Crossan napisanej białym wierszem, która zdobyła wiele nagród, m.in. CBI Eilís Dillon Award, UKLA Book Award czy niemiecką Luchs Preis. W Polsce wydało ją w grudniu 2015 roku wydawnictwo Dwie Siostry.

The Weight of Water” jest zaadaptowana i wystawiona za pozwoleniem Sarah Crossan. Copyright ©2012 by Sarah Crossan. Wszystkie prawa zastrzeżone.
O artystach

Sarah Crossan – autorka powieści „Kasieńka” (tytuł oryginału: „The Weight of Water”)

Irlandzka autorka książek dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Filozofii i Literatury oraz Creative Writing na Warwick University w Wielkiej Brytanii. Mieszkała w Dublinie, Londynie i Nowym Yorku. Początkowo pracowała jako nauczycielka literatury angielskiej i teatru, od 2010 roku zajmuje się tylko działalnością pisarską. Jej książki dla młodzieży zdobyły wiele nagród. Napisana białym wierszem debiutancka powieść „Kasieńka” zdobyła w 2013 roku CBI Eilís Dillon Award, UKLA Book Award, WeRead Prize, Coventry Inspiration Book Awards, Luchs Preis oraz była nominowana do Carnegie Medal i Deutscher Jugendliteraturpreis w Niemczech. „Kasieńka” jest pierwszą książką Sarah Crossan przetłumaczoną na język polski, ukazała się w grudniu 2015 roku nakładem wydawnictwa Dwie Siostry.

Anna Wieczur-Bluszcz – adaptacja i reżyseria

Reżyserka teatralna, filmowa, radiowa i telewizyjna, scenarzystka. Absolwentka PWST w Krakowie (wydziału zamiejscowego we Wrocławiu), Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Podyplomowych Studiów Marketingu Kultury w Instytucie Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Coachingu w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Jako reżyserka teatralna zadebiutowała w 2001 roku sztuką „O stale obecnych” na podstawie wierszy ks. J. Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie. Od 1999 do 2007 związana była z Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, gdzie wyreżyserowała m.in. „Mizantropa” Moliera, „Deszcze” T. Mana i K. Bizio, „Porucznika z Inishmore” M. McDonagha. Realizuje słuchowiska w Teatrze Polskiego Radia. Za „Mizantropa” Moliera otrzymała nagrodę za reżyserię na festiwalu DWA TEATRY w Sopocie w 2012 roku. W 2015 otrzymała Grand Prix na tymże festiwalu za „Podróż na księżyc” M. Milewskiej, a w 2016 roku Grand Prix za słuchowisko „Tam, gdzie mieszka cisza” J. Chmielewskiej. Jej debiut filmowy „Być jak Kazimierz Deyna” otrzymał kilka nagród na festiwalach filmowych, m.in. Nagrodę Wielkiego Jantara oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie w 2012 roku, nagrodę dla najlepszego profesjonalnego filmu fabularnego 11. Festiwalu Filmów Optymistycznych „Multimedia Happy End”, Rzeszów 2013, „Złotą Rybkę” za najlepszy polski film na Ińskim Lecie Filmowym. Wykłada w Studium aktoRstudio w Warszawie.

Ewa Gdowiok – scenografia

Scenografka, kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Realizuje scenografię w teatrze, filmie, telewizji, reklamie, projektuje wnętrza, ekspozycje muzealne, kostiumy specjalne i lalki, ilustruje książki. Laureatka nagrody dla scenografii na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za wnętrza do filmu „Przedwiośnie” w reż. Filipa Bajona oraz II nagrody w międzynarodowym konkursie Canal+ „Światła Brandisi” za film animowany „Facescape”.

Urszula Morga (Esy Floresy) – współpraca przy koncepcji wizualnej oraz animacje filmowe

Absolwentka wydziału reżyserii w Gdyńskiej Szkole Filmowej. Ukończyła studia Organizacja Produkcji Filmowej i TV na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Podyplomowe Studia Polityki Wydawniczej i Księgarstwa oraz Podyplomowe Studium Literacko-Artystyczne. Pracowała jako asystent reżysera, kierownik produkcji oraz reporter radiowy. W Radiu Gdańsk prowadziła autorską audycję dla dzieci „Karuzela”.

Od 2006 roku prowadzi studio animacji Esy-floresy, w ramach którego jako producent i reżyser realizuje autorskie projekty zarówno komercyjne, jak i artystyczne (wideoklipy, wizualizacje, oprawy graficzne). Jest współautorką m.in. teledysków dla grupy Habakuk, Noviki, Pinneweli i Kasi Klich. Za wideoklipy czterokrotnie nominowana do nagrody Yach Film. W 2014 roku otrzymała nagrodę Drewnianego Yacha.

W 2015 roku nakładem Wydawnictwa BIS ukazała się jej pierwsza książka dla dzieci „Panda Bonia”.

Bartosz Mikołajczyk (Esy Floresy) – współpraca przy koncepcji wizualnej oraz animacje filmowe

Ukończył studia na kierunku Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Pracował jako operator w telewizjach TVN, TVP oraz przy niezależnych produkcjach filmowych i telewizyjnych, a także zrealizował wiele projektów fotograficznych.

Jego pasja to animacja i ilustracja, które rozwija równolegle. Od 2006 roku jako animator realizuje projekty w ramach pracowni animacji Esy-Floresy. Jest współautorem m.in. teledysków dla grupy Habakuk, Poluzjanci, Krojca, Noviki, Pinneweli i Kasi Klich. W roku 2010 zrealizował swój pełnometrażowy operatorski debiut fabularny „Heniek” (reż. Eliza Kowalewska i Grzegorza Madej), który otrzymał m.in. Wielkiego Jantara podczas 30. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film i Nagrodę Publiczności na Off Plus Camera Festiwalu Kina Niezależnego w Krakowie. Za zdjęcia do „Heńka” otrzymał w 2011 roku nominację w konkursie o Nagrodę Filmową im. Andrzeja Munka w kategorii najlepszy debiut operatorski. Nominowany także do Nagrody Sztorm Roku 2011 w kategorii multimedia oraz Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Gdyni Galion Gdyński. Za wideoklipy czterokrotnie nominowany do nagrody Yach Film. W 2014 roku otrzymał nagrodę Drewnianego Yacha.

Łukasz Matuszyk – muzyka

Kompozytor, aranżer, wirtuoz akordeonu. W 2003 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Wielokrotny laureat muzycznych konkursów i przeglądów, stypendysta programu Sokrates, uczestnik lekcji mistrzowskich i kursów interpretacji w kraju i za granicą. Występuje jako solista i członek zespołów. Do jego dorobku kompozytorskiego należy muzyka do przedstawień teatralnych, m.in. Romualda Wiczy-Pokojskiego („Polowanie na Snarka”, 2016), Lecha Raczaka („Skarb wdowy Schadenfreude”, 2016), Jacka Głomba („Człowiek na moście”, 2014), Łukasza Czuja („Komedia obozowa”, 2012), Anny Wieczur-Bluszcz („Deszcze”, 2005; „Mizantrop”, 2006), a także do legnickiego kabaretu „Wesołe miasteczko” (2014). Napisał także muzykę do debiutanckiego filmu Anny Wieczur-Bluszcz „Być jak Kazimierz Deyna”. Za nagraną w 2015 roku autorską płytę „Bagaż” został nominowany do nagrody WARTO 2016 „Gazety Wyborczej” dla młodych twórców. W lutym 2017 roku został laureatem I nagrody w konkursie zorganizowanym przez Program 2. Polskiego Radia na jubileuszowy sygnał dźwiękowy.

Kinga Patoka – asystentka ds. scenografii

Studentka II roku studiów magisterskich na kierunku architektura wnętrz, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Do niedawna zawodowo związana z modelarstwem, obecnie zajmuje się projektami graficznymi. Zainteresowania: rysunek, fotografia.

Piotr Jurek – asystent ds. scenografii

Student Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, tworzący projekty w pracowniach Architektury Wnętrz i Scenografii. Podróż ze sztuką zaczynał w Zespół Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. Oprócz projektowania zajmuje się rysunkiem, malarstwem oraz grafiką. Miłośnik sztuki murali i instalacji przestrzennych.

Exit mobile version