☰ menu

Historia Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach – nowe zajęcia w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego

Historia Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach – nowe zajęcia w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego
pt.-pt.
01.10-15.10.2021
W ramach cyklu spotkań „Historia Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach” przybliżymy historię odlewnictwa artystycznego w Gliwicach – od powstania w 1796 roku Wielkiego Pieca opalanego koksem i Królewskiej Odlewni Żeliwa po Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych. Uczestnicy nowych lekcji w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego będą mogli odkryć kilka tajemnic żeliwnych zabytków z kolekcji Muzeum w Gliwicach. Opowiemy o tym, jak powstawały, przywołamy postaci artystów i rzemieślników związanych z Królewską Odlewnią oraz poznamy miejsca, w których dziś – oprócz Muzeum – prezentowane są ich dzieła.

W ramach cyklu proponujemy cztery lekcje – można uczestniczyć w wybranej z nich albo wziąć udział we wszystkich spotkaniach. Na każdych zajęciach uczniowie obejrzą prezentację multimedialną i zwiedzą wystawę zgodnie z kluczem podejmowanych podczas lekcji zagadnień. Nie zabraknie też części warsztatowej, podczas której uczestnicy wykonają mapy, które staną się przewodnikami po dziejach gliwickiego odlewnictwa.

Uczestnicy, po zakończonym cyklu spotkań, poza zdobytą wiedzą, staną się posiadaczami samodzielnie wykonanych map – przewodników po historii gliwickich odlewni, które na całym świecie rozsławiły nasze miasto.

Zajęcia skierowane są dla dzieci od kl. IV SP oraz do uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia odbywają się stacjonarnie bądź online (na platformie ZOOM) – w zależności od preferencji grupy. Koszt udziału w zajęciach – 1 zł od grupy, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o zapisy pod numerem telefonu 665 280 021.

Harmonogram zajęć dla szkół:

Lekcja 1 – Huta czyli odlewnia – historia Królewskiej Odlewni Żelaza

Termin: od 12 do 22 października 2021, godz. 9.00 i 11.00

Podczas zajęć przybliżymy historię powstania Królewskiej Odlewni Żelaza od 1796 do 1945 roku, kiedy to Gliwice znalazły się w granicach Polski, a tradycje Królewskiej Odlewni podjęły Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych. Opowiemy o ważnych postaciach związanych z gliwicką huta– królu pruskim Fryderyku II, hrabim Fryderyku von Redenie i Johnie Baildonie oraz Auguście von Holtzhausenie. Wspomnimy też wybitnych artystów związanych z Odlewnią – Teodora Kalide, Augusta Kissa i Leonarda Poscha. W części warsztatowej na specjalnej mapie zaznaczymy najważniejsze ośrodki industrialne na Górnym Śląsku związane z Królewską Odlewną Żelaza – a więc obok Anglii (i Szkocji), z której Fryderyk von Reden sprowadził Johna Baildona – gliwicką hutę, kopalnię Królowa Luiza w Zabrzu, z której transportowano do niej Kanałem Kłodnickim węgiel, kopalnię ,,Fryderyk’’ w Tarnowskich Górach, do której hrabia Fryderyk von Reden sprowadził z Anglii pierwszą maszynę parową na kontynencie europejskim, hutę Baildon w Królewskiej Hucie (czyli dzisiejszym Chorzowie), w której powstanie zaangażował się John Baildon… Na koniec zwiedzimy wystawę, przekonując się, że choć produkcja Królewskiej Odlewni zaczęła się prozaicznie od garnków i armat, to rozkwitła i zasłynęła filigranową biżuterią.

Lekcja 2 – Teodor Kalide ,,rzeźbiarz brązu i żelaza’’

Termin: od 9 do 19 listopada 2021, godz. 9.00 i 11.00

Przybliżymy sylwetkę słynnego rzeźbiarza i modelarza związanego z Królewską Odlewnią. Poznamy najsłynniejsze dzieła mistrza, takie jak Lew Śpiący i Lew Czuwający, Dziewczynka z lirą, Chłopiec z łabędziem, pomnik Fryderyka von Redena oraz statua Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Nie zapomnimy tez o pracownikach naukowych Katedry Odlewnictwa Politechniki Śląskiej, dzięki którym w Muzeum podziwiać możemy kopię Bachantki na panterze – rzeźby, którą Kalide wywołał w XIX stuleciu niemały skandal. Uczniowie otrzymają mapę z zaznaczonymi na niej Chorzowem, Bytomiem, Gliwicami, Berlinem, Poczdamem, Sychrovem, Kallhallem i wyspą Wight, gdzie podziwiać można oryginały lub kopie dzieł Kalidego. Na mapę będą naklejać rysunki z omawianymi rzeźbami ( lub w zależności od kosztów wydrukowane naklejki). Na koniec udamy się na wystawę i oglądając poznane podczas lekcji zabytki, sprawdzimy co na ich temat zapamiętaliśmy.

Lekcja 3 – Miniatura na wystawie a gdzie maxi wymiar?

Termin: od 7 do 17 grudnia 2021, godz. 9.00 i 11.00

Tym razem poznamy przedziwne losy pomników, których miniatury znajdują się na wystawie stałej w Oddziale Odlewnictwa Artystycznego – Wielkiego Elektora Brandenburskiego, Stanisława Moniuszki, Bohaterów Warszawy – Nike, Matki Polki oraz pomnika Włodzimierza Lenina. Niektóre z tych historii mogą zadziwić, jak trud związany z postawieniem Nike czy rozśmieszyć, jak wygląd fontanny z wizerunkiem Lenina w Nowej Hucie. Uczestnicy otrzymają kolejną mapę, na którą wklejać będą omawiane pomniki ( lub w zależności od kosztów wydrukowane naklejki ) a na koniec zobaczą na wystawie ich miniatury.

Lekcja 4 – Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych – wizytówka Gliwic w świecie

Termin: od 11 do 21 stycznia 2021, godz. 9.00 i 11.00

W trakcie ostatniej lekcji z cyklu – skupimy uwagę na Gliwickich Zakładach Urządzeń Technicznych, pielęgnujących tradycje odlewnicze w Gliwicach po 1945r., gdzie do 2009 roku mieścił się Oddział Odlewnictwa Artystycznego. Rozpoczniemy od przypomnienia historii przedwojennego Oberschlesische Museum in Gleiwitz, w którym ważną rolę odgrywały zabytki związane z odlewnictwem artystycznym, następnie omówimy powstanie w 1945 roku Muzeum w Gliwicach i umieszczenie Oddziału Odlewnictwa Artystycznego na terenie GZUT, gdzie przed wojną znajdowała się Królewska Odlewnia Żelaza, aż po zmianę lokalizacji Oddziału Muzeum przeniesionego na teren Nowych Gliwic (dawnej Kopalni „Gliwice”). Dowiemy się też, jakie odlane w Gliwickich Zakładach Urządzeń Technicznych pomniki rozsławiają Gliwice i Polskę w świecie. Opowiemy o pomniku Fryderyka Chopina w Szanghaju oraz w Hamamatsu, kopii pomnika Tadeusza Kościuszki w Waszyngtonie, Pomniku Ofiar Katyńskich w Baltimore i rzeźbie Jan III Sobieski, która miała upamiętnić odsiecz wiedeńską. Mówić będziemy o tym, za co Japończycy kochają Chopina, skąd się wzięło uwielbienie Amerykanów dla Tadeusza Kościuszki oraz dlaczego rzeźba Jana III Sobieskiego zamiast na wzgórzu Kahlenberg nadal stoi na terenie GZUT.

Exit mobile version