☰ menu

Grosz czynszowy Antoniusa Moellera

pt.
26.06.2015

Obraz został wykonany oryginalnie na słabo przygotowanym podłożu drewnianym, co skutkowało spękaniami których stabilizację ma ułatwić zastosowany od odwrocia parkietaż. Ruchy drewna jednak są nieuniknione, sklejenie tych pęknięć spowodowałoby wzmożenie naprężeń niewłaściwie zastosowanych desek tego dużego obrazu i w konsekwencji spękania dodatkowe. Pęknięcia desek i próby ich stabilizacji pojawiały się od chwili powstania obrazu: na licu możemy dostrzec czopy w formie jaskółczych ogonów które maskowano pokrywając je warstwą malarską. Osobnej konserwacji wymaga rama do obrazu, która do tych prac została zeń odjęta celem stolarskiego zespolenia pęknięć i odświeżenia warstwy malarskiej i złoceń.

„Grosz Czynszowy" jest jednym z czterech obrazów namalowanych w latach 1601-1602 dla Komory Palowej Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku przez gdańskiego malarza urodzonego w Królewcu (między 1563 a 1565 rokiem) Antona Möllera. Z tych obrazów zachowały się do dziś dwa: „Budowa Świątyni" oraz właśnie opisywany „Grosz Czynszowy". Malarz wykonał dla Gdańska jeszcze inne obrazy, z których największym jego dziełem jest „Sąd Ostateczny" w Dworze Artusa.  Na obrazie „Grosz Czynszowy" autor przenosi scenę biblijna na Długi Targ w Gdańsku, przed Dwór Artusa- w tle możemy odczytać w panoramie ulicy również sylwetkę średniowiecznej bramy Długoulicznej.

Obraz ma formę szerokiego półkola, scena figuralna przedstawia w gdańskiej scenerii biblijną scenę z Ewangelii wg Św. Mateusza, rozdz. 22, gdy Chrystus otoczony przez Faryzeuszy jest przez nich pytany o to, komu należą się podatki, na co pada odpowiedź: oddajcie Cezarowi co cesarskie a Bogu co boskie. Grupa osób zgromadzonych wokół Chrystusa przed Dworem Artusa przedstawia również apostołów i żołnierzy w antykizujących strojach. Obraz był konserwowany przez Pracownię PP PKZ w Gdańsku w latach 80-tych,obecnie po długiej ekspozycji na ścianie północnej Kamlarii Ratusza Głównego Miasta Gdańska wymagał oczyszczenia, uczytelnienia i odświeżenia poprzez pokrycie cienką warstwą werniksu retuszerskiego, a także dodatkowych retuszy w partiach punktowań zmienionych kolorystycznie (wpływ światła na pigmenty i spoiwa użyte podczas konserwacji). Zmiany szczególnie były widoczne w partiach jasnych np. nieba. Uzupełnienia kitem i retuszy wymagały tez nieliczne odpryski warstwy malarskiej w partii przedstawień figuralnych.

Więcej informacji: Anna Stankuć – konserwator MHMG – 58 305 76 61, a.stankuc@mhmg.pl
Dział Edukacji, Promocji i PR-u

Exit mobile version