Filmy wybrane do programu Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC stawiają w centrum uwagi problemy i potrzeby bohaterów będących rówieśnikami widzów. Film dokumentalny jest bardzo efektywnym narzędziem do pracy edukacyjnej i pretekstem do poruszania ważnych tematów, takich jak relacje rodzinne i rówieśnicze, stereotypy kulturowe, wyzwania związane z niepełnosprawnością, migracją, kryzysem klimatycznym. Każda z takich rozmów daje młodym poczucie wspólnoty i tego, że rzeczywistość, mimo że bywa trudna i złożona, można zmieniać i kształtować.
Od 30 października do 10 listopada filmy z festiwalu LET’S DOC można oglądać na platformie VOD Warszawa: https://vod.warszawa.pl/strona/104/let-s-doc
Wśród nich znalazły się dokumenty nagrodzone podczas festiwalu:
NAGRODA JURY ECFA (EUROPEAN CHILDREN’S FILM ASSOCIATION)
„Budząc się w ciszy”, reż. Mila Zhluktenko, Daniel Asadi Faezi
W budynkach koszarów byłej niemieckiej bazy wojskowej mieszkają rodziny zmuszone do ucieczki przed wojną w Ukrainie. Dzieci jeżdżą na rowerach, tkają wianki i zwiedzają puste pokoje i korytarze. W swoich podwórkowych grach odkrywają symbole militarne z przeszłości i łączą je z własnymi doświadczeniami.
Film otrzymuje nagrodę za walory kinematograficzne i dźwiękową atmosferę, jednocześnie smutną i pełną nadziei, melancholijną i beztroską. Film w swojej poetyckiej narracji opowiada historię uchodźców z perspektywy dzieci, w sposób, jakiego nie widzieliśmy wcześniej w filmie dla młodych ludzi. Reżyserowi udaje się przywołać miejsce, w którym kryje się sprzeczność wolności w więzieniu. „Historia się nie powtarza, ale rymuje” (Ruth Beckermann, austriacka reżyserka).
NAGRODA OSTROWIDZA W KATEGORII YOUNG DOCS 10+
„Instagramowa rodzina”, reż. Susanne Regina Meures
Bycie influencerem to marzenie wielu nastolatków i wszystko co z tym związane wydaje się takie proste – kręcisz kilka filmów dziennie, używasz sprytnych tagów, a obserwujący i pieniądze napływają.
Film pokazuje aktualny dla nas problem, sposób, w jaki media społecznościowe oddziałują na młodych ludzi i nie tylko, jak nas oślepiają i jak trudno w internecie o autentyczność. Film zadaje pytanie, czy bycie infleuencerem rzeczywiście jest fajne.
WYRÓŻNIENIA W KATEGORII YOUNG DOCS 10+
„I król rzekł: Co za fantastyczna maszyna!”, reż. Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck
Obrazy są wszędzie, jesteśmy w nich zanurzeni i nauczyliśmy się nimi oddychać. Ten dowcipny i skłaniający do (auto)refleksji dokument, wykorzystując materiały archiwalne, komponuje kolaż będący historią mediów i ruchomych obrazów.
Urzekła nas forma tego filmu, która poprzez materiały archiwalne wykorzystuje odniesienia do innych filmów, historii kina i mediów. Opowiada, jak obrazy ewoluowały, w jaki sposób na nas oddziałują, a czasami nami manipulują.
„Dziewczyńskie historie”, reż. Aga Borzym
Jagoda i Zuzia są koleżankami z osiedla. Ich codzienność wydaje się zwykła, a jednak każdego dnia wiele się zmienia. Dziewczyny rozmawiają o sobie, wyobrażeniach, przyszłości, chłopakach, koleżankach, rodzicach. Biologia, hormony, pryszcze, pierwszy bunt, pierwsza miłość. Uniwersalna historia do międzypokoleniowego oglądania.
Film opowiada o życiu dziewczyn, o ich przeżyciach i codzienności. Budujące dla nas jest to, że możemy zobaczyć, jak inni też zmagają się z dorastaniem. Film pokazuje, że nie jesteśmy w tym doświadczeniu sami.
NAGRODA OSTROWIDZA W KATEGORII YOUNG DOCS 14+
„Ramona”, reż. Victoria Linares Villegas, Camila Santana, Estrellita Ynoa, Yarisel Ynoa, Maite Ynoa, Rocío Pineda
Camila to aktorka pochodząca z zamożnego środowiska. Czuje się nieprzygotowana do nadchodzącej roli, w którą ma się wcielić – 15-letniej ciężarnej dziewczyny z przedmieść Santo Domingo. Kobieta postanawia spotkać się z młodymi dziewczynami w ciąży w poszukiwaniu inspiracji.
Film oddaje głos osobom, które zazwyczaj głosu nie mają i dzięki temu kreuje autentyczny obraz doświadczenia nastoletniej ciąży. Doceniamy postawę Camili, która jest pośredniczką między naszym światem a osobami mniej uprzywilejowanymi oraz postawę reżyserki filmu, której zależy na tym, żeby przedstawić temat z jak największą wrażliwością i wyczuciem doświadczenia bohaterek. Jako młode kobiety uważamy, że film powinni obejrzeć wszyscy niezależnie od płci i reprezentowanego pokolenia, ponieważ wiarygodnie obrazuje doświadczenia dziewczyn zbliżonych do nas wiekiem.
NAGRODA SPECJALNA DYREKTORKI CKF
Nagrodę Specjalną ufundowaną przez firmę Non Stop Film Service Dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy zadecydowała przyznać producentkom filmu w reżyserii Agi Borzym pod tytułem „Dziewczyńskie historie” Marcie Dużbabel i Agnieszce Rostropowicz z PINOTFILMS za konsekwentne i pełne pasji zaangażowanie się w produkcję filmów dokumentalnych przeznaczonych dla młodej widowni.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Optimista”, reż. Kryspin Pluta
8-letni Mateusz rozpoczyna kurs żeglarski w szkółce dla najmłodszych. Wychodząc w morze na jednoosobowej łódeczce sam obsługuje żagiel i ster, sam walczy z nieokiełznanymi falami Bałtyku, a przede wszystkim – z własnym strachem. Czy Mateuszowi uda się pokonać swoje słabości i zdać swój pierwszy życiowy egzamin?
IDEA FESTIWALU
Jak wynika z obserwacji ekspertek i ekspertów Centrum Kultury Filmowej, film dokumentalny dobrze działa na młodych ludzi. Z jednej strony jest bliski ich codziennym doświadczeniom związanym z mediami społecznościowymi, w których poznają życie swoich rówieśników, mogą identyfikować się z podobnymi do ich własnych problemami, wyzwaniami, radościami, a przede wszystkim wyrażać siebie i tworzyć miejsce, gdzie mogą podzielić się swoimi opiniami, refleksjami i twórczością. Z drugiej strony film dokumentalny jest znacznie bliższy prawdziwej rzeczywistości, czerpie z niej, dąży do pokazania prawdy, a nad całym tym procesem czuwa reżyser, który jest gwarancją tego, by nie koloryzować, nie przekłamywać i nie krzywdzić.
Film dokumentalny pozwala uważnie oglądać otaczający nas świat w prawdziwych kształtach i barwach, bez manipulacji i przekłamań – to jego przewaga nad mediami społecznościowymi. Na niej została oparta identyfikacja wizualna festiwalu. Ryś, nazywany w języku staropolskim „ostrowidzem”, jest doskonałą emanacją tej idei.
Młodzi dziś są bardzo świadomi społecznie, politycznie, widzą, co się dzieje ze światem, wiele z tych rzeczy im się nie podoba, chcą na nie reagować. Festiwal będzie dla nich miejscem do spotkania i da im siłę do działania – mówi Katarzyna Ślesicka.
Festiwal ma na uwadze także potrzeby rodziców, którzy borykają się z niepokojącymi zmianami w systemie edukacji, poszukują dostępu do mądrej, nieodpłatnej lub niedrogiej edukacji pozaszkolnej. Oni przede wszystkim – mając bezpośredni kontakt ze swoimi dziećmi – widzą, jak trudno jest dzisiaj pomóc potrzebującej wsparcia psychologicznego młodzieży, uczącej się świata z social mediów i fake newsów dostępnych w internecie – mówi Joanna Rożen-Wojciechowska.
Autorkami festiwalu są: Karolina Śmigiel – pomysłodawczyni i koordynatorka programu SKOK W DOK. Laboratorium pomysłów dokumentalnych realizowanego przez CKF od 2020 roku, Katarzyna Ślesicka – zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Joanna Rożen-Wojciechowska – dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Autorem identyfikacji Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC jest ilustrator i projektant, Dawid Ryski.
Więcej informacji na http://letsdoc.pl
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to warszawska instytucja zajmująca się filmem, realizująca ważne zadania związane z upowszechnianiem kultury i edukacją filmową. Organizujemy projekcje i dyskusyjne kluby filmowe, koncerty muzyki filmowej, wystawy, warsztaty dla dzieci i młodzieży, panele i konferencje, tworzymy programy edukacyjne i jesteśmy obecni w internecie poprzez platformę vod.warszawa.pl. Działamy w Alejach Ujazdowskich 20, a za trzy lata otworzymy ponownie kino Tęcza na Żoliborzu.
Zachęcamy twórców do tworzenia filmów dokumentalnych dla dzieci i młodzieży w ramach programu SKOK W DOK. Laboratorium Pomysłów Dokumentalnych, producentów i nadawców telewizyjnych, fundusze filmowe, dystrybutorów, do ich realizacji i wprowadzania na rynek (poprzez pitchingi i Forum Filmu Dokumentalnego dla Młodej Widowni organizowane corocznie podczas festiwalu Millenium Docs Against Gravity), nauczycieli i rodziców do wykorzystywania takich filmów w edukacji (udostępniamy filmy i materiały edukacyjne, organizujemy warsztaty i kursy). Jesteśmy organizatorem Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC.
Platforma VOD Warszawa została zaprojektowana z myślą o warszawskich instytucjach kultury i organizacjach pozarządowych, a przede wszystkim – ich publiczności. Jej idea powstała podczas spotkań grupy cyfrowej i jest wynikiem wspólnej pracy wielu osób z warszawskich teatrów, muzeów, fundacji i stowarzyszeń oraz zespołu Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Wspólnota instytucji, organizacji pozarządowych i ludzi kultury, bycie razem pod jednym adresem internetowym, współpraca i efekt skali to tylko niektóre hasła, które za nią stoją. Budowę VOD Warszawa sfinansowało m.st. Warszawa.
Strona www: www.ckf.waw.pl
Platforma VOD Warszawa: https://vod.warszawa.pl
Facebook: https://www.facebook.com/CentrumKulturyFilmowej
Instagram: https://www.instagram.com/ckf_im.andrzejawajdy/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCucF22F3aBukZ8K7TCPMtvg
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/centrum-kultury-filmowej-im-andrzeja-wajdy/
Spotify: https://open.spotify.com/user/wsb85x5614fuqtyxfn12f0i0n