Nauka czytania, pisania i liczenia w ramach edukacji wczesnoszkolnej jest najważniejszym etapem w rozwoju dziecka i jego przystosowaniu się do środowiska szkolnego. Kontakt z tekstem wzbogaca słownictwo dziecka i przyczynia się do lepszego zrozumienia świata. Ponadto dostarcza mu przeżyć estetycznych i emocjonalnych oraz kształtuje poczucie własnej wartości. Poprzez czytanie następuje aktywizacja dziecka w myśleniu, obserwacji, kojarzeniu faktów. Uruchamia się cały proces poznawczy.
Dzisiejsi rodzice kilkulatków poszukujący wsparcia w publikacjach edukacyjnych mają większy wybór niż kiedykolwiek. Wydawnictwo Egmont zachęca do sięgnięcia po opracowany przez Annę Boboryk i Dorotę Nowacką Elementarz współczesny
Wydawnictwo zadbało, by Elementarz współczesny był nowoczesny i dopasowany do potrzeb oraz oczekiwań dzieci XXI wieku.
– Dziecko (a szczególnie dziecko współczesne) nie lubi i nie umie czekać, bardzo łatwo zniechęca się, jeśli jego aktywności nie towarzyszą wyraźne, wymierne efekty. A praca z tym elementarzem prowadzi w krótkim czasie do doznawania zadowolenia i dumy z siebie, towarzyszących samodzielnemu czytaniu – podkreśla Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, pracownik naukowy Pracowni Psychologii Edukacyjnej Wydziału Pedagogicznego UW, autorka opinii na temat Elementarza współczesnego.
Jak to działa w Elementarzu Współczesnym?
Nowe podejście zapowiadają już pierwsze strony – trzy ilustracje pokazujące miasto, wieś i życie domowe. Jak wiele tu się zmieniło! Współczesny świat jest gęsty, pełen informacji, dynamiki i nowych możliwości. Zaprasza chętnych do nauki czytania, by śmiało wzięli udział w tej przygodzie.
Na początek – zabawa z literami.
Na kolorowym rysunku, pełnym śmiesznych i zaskakujących sytuacji, szukamy liter. Są ukryte w ilustracji, albo w nazwach przedmiotów, a może jeszcze gdzieś? Tutaj liczy się spostrzegawczość i pomysłowość. Nie ma klucza odpowiedzi, potrzebna wyobraźnia i otwarty umysł. To rozgrzewka.
Na kolejnych stronach oglądamy litery zaprezentowane zgodnie z metodyką uczenia czytania i pisania, czyli w wyrazach całych oraz podzielonych na głoski i sylaby, napisane literami drukowanymi i pisanymi.
W końcu nadchodzi ten najważniejszy moment – przed nami tekst do samodzielnego przeczytania. Skoro znam litery O, S i A – mogę próbować przeczytać tekst: "O! Osa!" Co za radość! Czytam! Na kolejnych stronach poznaję litery T i M. Teraz znam już 5 liter i mogę próbować czytać dłuższy tekst "Tam tata. A mama? A to? A sos?" Potem poznam następne litery, i następne – aż w końcu poznam cały alfabet i sam przeczytam nawet najtrudniejszy tekst.
Eksperci Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego w rekomendacji do książki podkreślają, że Elementarz współczesny dzięki opowiadaniom – na początku przedstawiającym sceny z życia rodziny a później odwołującym się do zdarzeń fantastycznych – wciąga dzieci i dorosłych w swoistą grę, w której istotne jest, żeby dziecko i towarzyszący dorosły nie tylko podążali za opowiedzianą historią, ale również tworzyli swoje, nowe narracje.
– Autorzy elementarza dzięki tekstom i ilustracjom, wprowadzają dzieci i towarzyszących im dorosłych w świat, w którym od początku bardzo ważną rolę odgrywają emocje i nowe życiowe doświadczenia – dodają.
Co jest ważne w Elementarzu Współczesnym?
Wszystkie wyrazy i teksty na każdej stronie zbudowane są tylko z tych liter, które na danym etapie zostały zaprezentowane w Elementarzu. Dlaczego? Aby dziecko mogło od początku doświadczać tego, że poznaje litery po coś – po to, aby samo mogło czytać i pisać. Nauka czytania i pisania bowiem to droga do odkrywania i nadawania znaczeń. To droga do odkrywania i zmieniania świata.
Piszę sobie
Dziś już o tym rzadko pamiętamy, ale przecież by powstały książki, człowiek musiał najpierw nauczyć się pisać. Potrzeba zapisania myśli była motywacją do stworzenia alfabetu. Ta potrzeba jest wciąż w każdym dziecku. Do Elementarza współczesnego dołączony jest zeszyt do ćwiczeń grafomotorycznych i nauki pisania liter, wyrazów i zdań. Uczymy dzieci pisać przede wszystkim po to, by miały narzędzie do wyrażania siebie. Począwszy od radości zapisania swojego imienia po opisanie swoich uczuć i doświadczeń – by mogły podzielić się tym z innymi.
Elementarz współczesny. Czytam sobie
• Opracowanie merytoryczne: Anna Boboryk
• Seria wydawnicza: Czytam sobie
• Opracowanie graficzne: Dorota Nowacka
• Oprawa: TWARDA
• Liczba stron: 160
• Wiek: dzieci 5-7 lat
Wydawnictwo Egmont