☰ menu

Bajka – Opowieści kreatywne

sob.
13.10.2012

 

13 października g. 11.00

Dlaczego WARTO?

– stymulowanie rozwoju aktywności językowej dziecka
– stymulowanie dziecięcej wyobraźni
– wykształcenie wrażliwości na odbiór dzieł sztuki z zakresu literatury, plastyki i muzyki
– trening komunikatywności
– przekazanie dziecku podstawowych wartości etycznych zawartych w baśniach i bajkach.
– wspieranie dzieci z trudnościami (np. dzieci nadpobudliwych czy z trudem odnajdujących swoje miejsce w grupie)

W JAKI SPOSÓB?

– zajęcia przeprowadzone są w oparciu o bajki opowiadane ( nie czytane) przez osobę prowadzącą
– nagrania z różnymi rodzajami muzyki (służącej także jako tło)
– reprodukcje obrazów i fotografii
– materiały plastyczne: kredki, plastelina
– inne: guziki, wstążki, liście, kasztany, druciki, piórka, bańki mydlane, szklane kulki itp
Podczas realizacji zajęć istotna aktywizacja jak największej liczby zmysłów, zwłaszcza wzroku i słuchu oraz wprowadzanie zadań ruchowych jako przerywników, momentów odprężenia
Bardzo ważna jest obecność rekwizytów, które budzą dziecięcą ciekawość i zachęcają do snucia dalszych skojarzeń. Np. miniaturka klepsydry prowokuje pytanie: czym jest czas? Jak go mierzymy? Kiedy doświadczamy jego upływu? Kiedy biegnie wolno, a kiedy szybciej?

NA CZYM BAZUJEMY?

– Bruno Bettelheim: zapoznanie dziecka z baśniowym światem, w którym obok dobra funkcjonuje zło. Pokazanie, że pokonanie zła (nieszczęścia) jest możliwe dzięki wytrwałości, mądrości i pomocy bliskich. Metoda polega na tym, że dzieci utożsamiają się z postaciami z bajek i wierzą, że tak jak one przezwyciężą wszelkie trudności. Ponadto automatycznie wyzwalają się z poczucia wina, upewniając się, że źródło nieszczęść nie tkwi w nich samych, lecz przynależy do natury świata.

– Celestyn Freinet: technika swobodnych tekstów. Istotą tej techniki jest rozwijanie wypowiedzi na dowolny temat w dowolnej formie. Inspiracją są dziecięce przeżycia, marzenia. Metoda ma szanse sprawdzić się w atmosferze zaufania dziecka do prowadzącego.

– Herbert Read: równoległe rozwijanie trzech filarów ekspresji – potrzeby komunikowania, zdolności obserwacji i przywiązania do wartości.

– E. Nęcka: metoda pobudzania kreatywności, polegająca na stymulowaniu myślenia dywergencyjnego: (1.udoskonalenie technik asocjacyjnych: tworzenie łańcucha asocjacyjnego, kojarzenie ze sobą rzeczy pozornie odległych, uzupełnianie rozpoczętych zdań, układanie historyjek z wylosowanych przypadkowo wyrazów; 2. udoskonalanie technik transformacyjnych: przeniesienie funkcji danych przedmiotów na inne przedmioty, przeniesienie akcji opowiadania w inne miejsce, zmiana tytułów, zmiana początku lub zakończenia historii; 3. doskonalenie myślenia metaforycznego: ożywianie przedmiotów nieożywionych, rysowanie „martwych metafor", tworzenie metafor na podstawie złożenia abstrakcyjnych pojęć i rzeczywistych przedmiotów).
—————————————————————————————-
PROWADZENIE:
Anna Szlagowska – ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Polonistyki UW. Posiada bogate doświadczenie dydaktyczne: nauczała historii literatury, sztuki mówienia i dialogu oraz stylistyki czyli reguł prawidłowego pisania. Ma szerokie zainteresowania: muzyka, film, malarstwo, filozofia, teatr – stanowią one jedno ze źródeł inspiracji dla jej twórczości. Pisze wiersze, opowiadania, a także piosenki oraz bajki dla dzieci.
W pracy z maluchami cechuje ją indywidualne podejście do każdego dziecka, próba wnikliwego zrozumienia małych, niepowtarzalnych światów.
—————————————————————————————–
OBOWIĄZUJĄ ZAPISY! ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA ! ! !
—————————————————————————————–
ZAPISY:

Wiek: 4+
kawiarnia@kawkazmleczkiem.pl 
666 879 016, 608 205 603
na miejscu

Koszt:

20 zł/ dziecko

Exit mobile version