– kultywowanie tradycji walentynkowej
– wytworzenie radosnego nastroju w grupie
– nawiązanie kontaktów interpersonalnych podczas wspólnych zabaw
– okazywanie pozytywnych uczuć innym osobom
– dostrzeganie pozytywnych cech w sobie i w innych ludziach
– rozwiązywanie zagadek słownych
– doskonalenie sprawności ruchowej
Metody: słowna, ekspresyjna, zabawowo – zadaniowa;
Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa, pary.
Środki dydaktyczne: płyta CD z muzyką dyskotekową, krzyżówka, karteczki z imionami uczestników, pluszaki, pachołki, puzzle z bajkowymi parami, duże tekturowe serca, kredki, pączki, serwetki, serca samoprzylepne (żółte, niebieskie, czerwone i zielone) czerwone pudełko z lizakami, bileciki z życzeniami.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. „Iskierka sympatii i radości”- powitanie
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka przekazuje dzieciom uścisk dłoni-iskierkę sympatii i radości, wypowiadając słowa: Przekazuję Wam iskierkę sympatii i radości, niech radosny uśmiech na twarzach zagości.
2. „Walentynkowa krzyżówka”.
Dzieci siedzą w kole. Wspólnie rozwiązują krzyżówkę i odczytują hasło (temat zajęć) – „WALENTYNKI”. W kilku zdaniach opowiadają z czym im się to święto kojarzy.
● Dzień ten kojarzy się przede wszystkim z zakochanymi parami a także z okazywaniem bliskim osobom (rodzinie i przyjaciołom) miłości, sympatii i zainteresowania.
3. „Papierowy deszcz”
Dzieci otrzymują kartki ze swoimi imionami. Zgniatają kartkę tworząc kulkę. Podczas muzyki poruszają się w jej rytmie i podrzucają kulki do góry. Gdy muzyka ucichnie, każdy podnosi najbliżej leżącą kulkę, odczytuje imię i podchodzi do wylosowanej osoby aby powiedzieć jej 3 komplementy. Zabawę powtarzamy kilka razy.
4. „Lustro”- zabawa ruchowa
Dzieci w parach tworzą saneczki i poruszają się w rytm muzyki po całej sali. Na przerwę w muzyce jedno z nich pokazuje różne ruchy i miny, drugie – jak w odbiciu lustrzanym – naśladuje je.
5. „Dwa kółeczka”
Dzieci tworzą dwa kółeczka ( w każdym ta sama ilość dzieci) – w środku i na zewnątrz. Podczas muzyki poruszają się tanecznym krokiem po obwodzie koła (każde kółko w inną stronę), na przerwę w muzyce zatrzymują się. Dzieci z wewnętrznego koła odwracają się twarzą do dzieci z zewnętrznego koła.
Tworzą parę z najbliżej stojącą osobą i razem wykonują polecenia prowadzącego:
(Po każdorazowym wykonaniu polecenia wszyscy wracają do swojego koła i zabawa zaczyna się od początku).
– za jednym zamachem przynieść jak najwięcej pluszaków (para nie może się rozdzielić),
– jak najszybciej ułożyć puzzle z bajkowymi parami,
– jak najszybciej przejść wyznaczoną trasę – do pachołka, okrążyć go i wrócić na start (dzieci przebywają trasę „sklejone” plecami trzymając się pod ramiona).
– narysować na dużym papierowym sercu jak najwięcej serduszek.
– jak najszybciej nakarmić partnera pączkiem (dzieci same dzielą swojego pączka na pół, posługując się przy tym serwetkami).
6. „Wesoły węzeł”
Dzieci stoją w gromadce, zamykają oczy i łapią się za wyciągnięte dłonie (starają się chwycić dwie różne dłonie). Gdy otworzą oczy ich zadaniem będzie odplątanie węzła.
7. „Raz, dwa , trzy – przesiadamy się my”
Dzieci siedzą na krzesełkach w kręgu. W kręgu znajdują się trzy dodatkowe krzesła. Nauczyciel przykleja dzieciom w widocznym miejscu serca z samoprzylepnego papieru w czterech różnych kolorach ( niebieski, żółty, czerwony i zielony). W tle słychać muzykę. Nauczyciel pokazuje dzieciom serce w określonym kolorze, np. niebieskim – dzieci, z niebieskim serduszkiem przesiadają się o jedno miejsce w prawo. Jeśli miejsce po prawej stronie jest zajęte – siadają koledze na kolana. Nauczyciel zmienia kolory, zwracając uwagę na bezpieczeństwo (nie może siedzieć na sobie więcej niż trzy osoby). Jeżeli dziecko musi się przesiąść a trzyma już kogoś na kolanach – przesiada się razem z nim. Kolor BIAŁY – oznacza, że wszyscy zajmują swoje wcześniejsze miejsca.
8. Zakończenie zajęć.
Dzieci siedząc w kole (na krzesełkach) kolejno kończą zdanie: Najbardziej podobało mi się…
9. Słodki poczęstunek.
Na koniec dzieci otwierają tajemnicze czerwone pudełko i częstują się ,,walentynkowymi lizakami”. Do każdego lizaka jest dołączony bilecik z życzeniami: Miłych Walentynek.
Opracowała:
Renata Żukowska, nauczyciel świetlicy Szkoły Podstawowej nr 25 w Olsztynie
Walentynkowa krzyżówka: