Wolsztyńskie parowozy kursują na trasach do Poznania i Leszna. Każdego dnia pod parą są dwie lub trzy maszyny. Naszą dumą jest „Piękna Helena”, polski parowóz Pm36-2, rozwijający prędkość rzędu 130 km/h. Ogółem w tutejszej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii.
Skansen – Parowozownia w Wolsztynie:
Lokomotywy czynne: Pm36-2 z 1937 roku („Piękna Helena”) – najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, Ok22-31 pierwszy polski parowóz osobowy z roku 1929, Tr5-65 produkcji niemieckiej z roku 1921, Pt47 – dwa takie parowozy konstrukcji powojennej przeznaczone dla obsługi ruchu pospiesznego oraz parowozy osobowe serii Ol49 obsługują ruch rozkładowych pociągów pasażerskich.
Najciekawsze eksponaty: Ponad 20 różnych eksponatów, w tym parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej serii: Ty2, Ty42, Ty3, Ty43 oraz najcięższy parowóz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957 produkcji zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Gamę parowozów uzupełnia dwanaście dwu- i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909 – 1930.
Infrastruktura: 8-stanowiskowa zabytkowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnicą z 1912 roku, wieża wodna z roku 1907, zasiek węglowy z działającymi dźwigami do nawęglania i żuraw wodny, muzeum – historia węzła i parowozowni Wolsztyn.
Trasy kolejowe: Z Wolsztyna wychodzi kilka linii kolejowych w 5 różnych kierunkach. Są to trasy do Zbąszynka, Leszna i Poznania oraz linie z ruchem zawieszonych do Konotopu (Nowej Soli) i Kargowej (Sulechowa). Wszystkie z nich przedstawiają wartość historyczną. Można tam podziwiać dawną pruską architekturę małych dworców zachowanych w stanie oryginalnym od 100 lat. Także pozostałe obiekty jak: mosty, wiadukty, semafory, nastawnie to wiekowe kilkudziesięcioletnie urządzenia.
fot. T. Opaska