BADANIE „KIDS OF THE WORLD”:
POLSKIE DZIECI WSPIERANE PRZEZ RODZINĘ, ODWAŻNE I PRZYGOTOWANE NA PRZYSZŁOŚĆ!
Jak wygląda współczesny świat z perspektywy dzieci? Czy najmłodsi mają wsparcie rodziców?
Czy dzieci są gotowe mierzyć się z wyzwaniami, które przynosi nasza dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport „Kids of the World”, zrealizowany przez Viacom International Media Networks – nadawcę m.in. stacji z rodziny Nickelodeon, najpopopularniejszej grupy kanałów dziecięcych w Polsce.
Pierwsze takie badanie
„Kids of the World” to pierwsze tak szerokie zasięgowo badanie na grupie dziecięcej, przeprowadzone przez Viacom – jednego z czołowych międzynarodowych nadawców kanałów tematycznych na świecie, właściciela m.in. marki NickToons. Analiza została przeprowadzona na próbie niemal 6 tysięcy dzieci w wieku od 6 do 11 lat, z 31 państw na całym świecie. Celem raportu było lepsze zapoznanie się z codziennością i doświadczeniami współczesnych dzieci. Wyróżnikiem „Kids of the World” jest sposób jego przeprowadzenia. Analizę tego typu zazwyczaj dokonuje się poprzez wywiady z rodzicami. W wypadku raportu „Kids of the World” autorzy badania o opinię zapytali wyłącznie dzieci, aby zrozumieć, jak naprawdę wygląda świat z ich perspektywy.
Najważniejsza jest rodzina
Współczesne dzieci dorastają w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, jednak doskonale się do niej adaptują. Są podekscytowane postępem technologicznym i innowacjami. Siłę daje im wsparcie rodziny. To dzięki niej czują się szczęśliwi i bezpieczni. 80% dzieci w Polsce (globalnie 70%) w grupie 6-11 lat wskazało na spędzanie czasu z rodziną jako największym źródle szczęścia. To również często bliscy są najlepszymi przyjaciółmi dla 74% przedstawicieli grupy 6-11 w Polsce i 61% na świecie. Raport „Kids of the World” dowodzi również, że 63% dzieci na świecie w wieku 6-11 lat jest przekonanych, że oprócz posiadania przyjaciela ważne jest również to, aby być dobrym kolegą.
Dzieci zaawansowane technologicznie
Reprezentantom grupy 6-11 rozwijanie przyjaźni przychodzi łatwo, dzięki ich zaawansowaniu technologicznemu. Już w wieku sześciu lat mają dostęp do smartfonów i mediów społecznościowych. Czat i zabawa odbywają się zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym. Platformy społecznościowe i aplikacje do obsługi wiadomości umożliwiają dzieciom poczucie, że są ze sobą stale połączone, również po zakończeniu dnia szkolnego. W Polsce już 52% dzieci (44% na świecie) w wieku 6-11 lat założyło konto na przynajmniej jednej z platform społecznościowych.
Zaawansowanie technologiczne współczesnych dzieci nie polega jedynie na obecności w mediach społecznościowych. 49% członków grupy 6-11 w Polsce (41% na świecie) posiada tablet. Ze swojego własnego smartfona korzysta aż 55% dzieci w Polsce i tylko 37% w pozostałych państwach. Rzeczywistość dzieci nie ogranicza się wyłącznie do świata wirtualnego. 73% rodziców na świecie i 76% w Polsce twierdzi, że dzieci pomagają im w obowiązkach domowych. Co ciekawe, odsetek dzieci pomagających w domu jest niemal identyczny wśród chłopców i dziewczynek.
Zajęte jak nigdy
Raport Kids of the World udowadnia, że współczesne dzieci są zajęte jak nigdy wcześniej. Większość z nich uprawia różnorodne aktywności, zarówno po szkole, jak i w weekendy: m.in. sport, harcerstwo, gimnastykę, uczęszcza na lekcje tańca i muzyki. Uczestnictwo w tak wielu różnych zajęciach jest postrzegane przez nie jako szansa na rozwój. Wypoczynek jest jednak dla nich niezastąpiony. Ulubione rozrywki dzieci w czasie wolnym wedle raportu „Kids of the World” to oglądanie telewizji, słuchanie muzyki oraz gry na smartfonie i tablecie. W Polsce, pomimo że numerem jeden jest słuchanie muzyki, to na drugim miejscu znajduje się spędzanie czasu z rodzicami, a na trzecim oglądanie telewizji.
Odważne jak… dzieci!
Współczesne dzieci są pewne swoich umiejętności. 71% członków grupy 6-11 w Polsce (68% na świecie) uważa, że jest przygotowana do radzenia sobie z różnymi przeciwnościami losu. Z kolei aż 88% dzieci w naszym kraju (85% na świecie) jest przekonanych, że lepiej próbować różnych rzeczy i popełniać błędy, niż nie podejmować ryzyka wcale. W radzeniu sobie z różnymi przeciwnościami losu, polskie dzieci najbardziej wyróżniają takie cechy charakteru, jak ciekawość, optymizm i pozytywne nastawienie do życia.
Jednocześnie zarówno w Polsce, jak i na świecie, dzieci są świadome napięć i problemów, z którymi muszą mierzyć się dorośli. Ankietowani w grupie 6-11 w Chinach i Ameryce Łacińskiej są zaniepokojeni zanieczyszczeniem środowiska i jego skutkami. W Europie i USA najmłodsi zdają sobie sprawę z zagrożeń związanych ze zjawiskiem terroryzmu. Pomimo że dzieci wiedzą, że rzeczywistość nie rysuje się jedynie w różowych barwach, na świat patrzą pozytywnie i mają nadzieję na lepsze jutro.
Kids of the World
– Wyniki badania „Kids of the World” po raz pierwszy na świecie zostały zaprezentowane w lutym br. W tym samym czasie raport przedstawiono także w Polsce, z okazji uruchomienia stacji NickToons. Kanał ten nadaje najlepsze i najzabawniejsze animacje sygnowane marką Nickelodeon 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Oglądanie telewizji jest jedną z ulubionych czynności dzieci zarówno w Polsce, jak i na świecie. Wierzymy, że zapewniając im najlepszą możliwą rozrywkę, sprawiamy,
że swój czas wolny dzieci spędzają w wartościowy sposób – powiedział Daniel Reszka, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE Viacom International Media Networks.
Raport “Kids of the World” powstał na zlecenie Viacom Consumer Global Insights. W badaniu udział wzięło 5 837 dzieci w wieku od 6 do 11 lat z 31 krajów na całym świecie. W Polsce ankiecie poddanych zostało 191 dzieci.