Edukacja przez zabawę
„Stacja Dzieci” to projekt skierowany do dzieci w wieku 7-14 lat, który miał na celu nie tylko edukację, ale także inspirację młodego pokolenia do zgłębiania wiedzy technicznej i odkrywania przyszłych zawodów. Dzięki różnorodnym warsztatom dzieci mogły wcielić się w role: techników, inżynierów, budowniczych mostów czy elektryków, pracując na specjalnie przygotowanych stanowiskach. Zajęcia te były nie tylko okazją do zdobycia wiedzy, ale i rozwijania umiejętności manualnych oraz technicznych.
Młodzi uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z różnymi rodzajami lokomotyw – parowymi, spalinowymi oraz elektrycznymi. Dzięki temu dowiedzieli się, jak silnik przekształca energię, jak działają układy hamulcowe oraz jak odbywa się proces sterowania ruchem pociągów. W interaktywnej formie mogli również zmierzyć rozstaw toru i zrozumieć, jak precyzyjna technika wpływa na codzienne funkcjonowanie kolei.
Wartościowa współpraca z partnerami
W ramach projektu „Stacja Dzieci” współpracowano z wieloma instytucjami, w tym z „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., Mazowieckim Instytutem Kultury, Urzędem Transportu Kolejowego, Muzeum Gazowni Warszawskiej, Warszawskim Rolno-Spożywczym Rynkiem Hurtowym S.A. w Broniszach, Instytutem Kolejnictwa, czy Komisariatem Kolejowym Policji w Warszawie. Dzięki partnerom dzieci miały okazję nie tylko obserwować, ale także uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez ekspertów z branży. Te działania pozwoliły im zrozumieć, jak różnorodne są zawody związane z kolejnictwem i jak wiele umiejętności technicznych jest potrzebnych do ich wykonywania.
Nauka techniki i integracja społeczna
Jednym z kluczowych aspektów projektu było połączenie teorii z praktyką. Na przykład podczas warsztatów „Praca, siła i transport kolejowy – zawód: budowniczy mostów” dzieci budowały mosty z dostępnych materiałów, testując ich wytrzymałość. Dzięki temu nauczyły się podstaw inżynierii konstrukcyjnej. Innym zadaniem było tworzenie elektromagnesów, co pozwoliło zrozumieć zasady działania magnesów w obwodach elektrycznych i ich zastosowanie w systemach kolejowych.
Co ważne, projekt „Stacja Dzieci” stawiał również na integrację społeczną. Uczestnicy angażowali się w różnorodne zadania, co przyczyniło się do wzmocnienia poczucia wspólnoty i empatii.
Świadome podejście do techniki i środowiska
Projekt „Stacja Dzieci” miał także wymiar ekologiczny. W ramach warsztatów dzieci uczyły się odpowiedzialnego korzystania z zasobów i dbałości o środowisko. Dzięki temu młodzi uczestnicy nie tylko zdobywali praktyczne umiejętności techniczne, ale także rozwijali postawę świadomego użytkownika współczesnych technologii.
Zakończenie, ale nie koniec fascynacji
Choć projekt „Stacja Dzieci 2024” dobiegł końca, jego efekty będą widoczne przez długi czas. Dzieci, które wzięły udział w warsztatach, nie tylko zdobyły nową wiedzę, ale także rozwinęły swoje umiejętności społeczne i techniczne. Było to dla nich niepowtarzalne doświadczenie, które może mieć wpływ na ich przyszłą ścieżkę edukacyjną i zawodową. Wierzymy, że niejedno z nich odkryło w sobie pasję do techniki, a może nawet przyszłego zawodu związanego z koleją.
Projekt był współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawa. Dzięki temu „Stacja Dzieci” stała się dostępna dla szerokiego grona uczestników, promując aktywne i wartościowe spędzanie wolnego czasu.
„Stacja Dzieci 2024” to nie tylko edukacja – to fascynacja techniką i odkrywanie przyszłości!
Zapraszamy do STACJI MUZEUM
Stacja Muzeum to wyjątkowa instytucja kultury, której misją jest popularyzacja kultury związana z bogatą historią polskiego kolejnictwa, jego rozwojem, a także nowoczesnymi osiągnięciami technicznymi w tej dziedzinie. W zbiorach muzeum znajdują się unikalne na skalę europejską eksponaty, takie jak zabytkowy tabor kolejowy, maszyny, dokumentacja techniczna i literatura związana z koleją.
Stacja Muzeum to miejsce, gdzie aktywnie przekazuje się wiedzę o historii, nauce i kulturze. Dzieci, młodzież oraz ich opiekunowie mają tu szansę rozwinąć swoją ciekawość, wrażliwość poznawczą i estetyczną poprzez bezpośredni kontakt z eksponatami. To doskonała przestrzeń do wspólnej nauki i odkrywania fascynującego świata kolei. Zachęcamy do odwiedzania naszej instytucji w grupach zorganizowanych lub indywidualnie.
Autor: Magdalena Sowińska