☰ menu

Kiedy rozpocząć naukę angielskiego dla dzieci?

pon.-sob.
01.02-13.02.2016
Istnieje wiele teorii na temat najbardziej optymalnego wieku na język angielski dla dzieci
. Jedne twierdzą, że maluch musi najpierw opanować pisanie i czytanie w języku ojczystym. Inne uważają, że im wcześniej zostanie on zanurzony w anglojęzycznym otoczeniu, tym szybciej zyska nawyki lingwistyczne. Dlatego część rodziców stara się zapisać na kursy angielskiego nawet kilkumiesięczne niemowlęcia. Czy słusznie postępują?

 

Nauka angielskiego

Niedawno brytyjscy naukowcy przeprowadzili badania i doszli w nich do bardzo ciekawych wniosków. Otóż, każdy człowiek w swoim życiu przechodzi tak zwany okres krytyczny, po którym przyswojenie języka obcego jest bardzo trudne. Okres ten zwykle zaczyna się po osiągnięciu dojrzałości płciowej.

Istnieje też teoria, która mówi, że już niemowlę w beciku powinno się osłuchiwać z angielskimi kołysankami, a na lekcje angielskiego dla dzieci musi zostać zapisane przed upływem pierwszego roku życia. Bardziej umiarkowani naukowcy zalecają rodzicom, by umożliwili pociechom w wieku przedszkolnym dostęp do nauki języka obcego, ale nie nalegali i nie zmuszali (inaczej mogą zniechęcić), ani też nie rezygnowali, jeśli okaże się, że po pierwszych zajęciach dziecko nie cytuje płynnie Szekspira.

Jeśli chodzi o nasze rodzime pole, to doświadczeni lektorzy wykładający angielski dla dzieci, zwracają uwagę, że najmłodsi uczniowie są jak gąbka: chłoną wiedzę i nowe doświadczenia, ale jednocześnie wymagają specjalnego podejścia. Nauka angielskiego dla dzieci nie powinna bowiem wyglądać jak lekcje dla dorosłych.

 

Szkoła angielskiego dla dzieci

Jeśli nauka języka angielskiego rozpocznie się w dzieciństwie, to nawet jeśli maluch nie osiągnie wówczas spektakularnych wyników, to zdobyta wiedza nie pójdzie w zapomnienie, a odłoży się z tyłu głowy, by ujawnić się po latach, gdy kształcenie lingwistyczne będzie miało bardziej poważny charakter. Jako dorosły szybciej przyswoi słownictwo, zyska piękny akcent i płynność w porozumiewaniu się. Aby jednak do tego doszło, warto wiedzieć, w jaki sposób uczyć kilkuletnie pociechy.

Naukowcy mają teorię, że dzieci uczą się języków obcych w sposób dwojaki: symultaniczny i następczy. Pierwszy dotyczy przede wszystkim osób pochodzących z rodzin dwujęzycznych. Warunkiem osiągnięcia bilingwizmu jest rozpoczęcie nauki obu języków przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia. Drugi sposób jest bardziej tradycyjny i polega na wprowadzeniu drugiego języka w momencie, gdy ojczysty został już jako tako opanowany.

Większość otwartych w Polsce szkół angielskiego dla dzieci stosuje ten drugi sposób. A podczas lekcji stawiają one na gry i zabawy.

 

Lekcje angielskiego dla dzieci

Małe dziecko to trudny uczeń: szybko się nudzi, traci zapał, ciężko skupić jego uwagę na jednej czynności przez dłuższy czas. Dlatego nauka angielskiego dla dzieci powinna być dostosowana do naturalnych cech najmłodszych. Zajęcia trzy- i czterolatków nie trwają dłużej niż pół godziny i są oparte o ruch, taniec i muzykę. Starsze o dwa lata dzieci zaczynają się uczyć łatwych do zapamiętania historyjek, piosenek, ale w programie zajęć wciąż przeważa mówienie i słuchanie po angielsku. Uczniowie w wieku wczesnoszkolnym zaczynają opowiadać krótkie zabawne historyjki, w sposób nieświadomy muszą też poznawać zasady gramatyczne. Mogą już też uczestniczyć w krótkich przedstawieniach teatralnych po angielsku.

 

Exit mobile version