Elżbieta i Witold Szwajkowscy – na rynku dziecięcej literatury edukacyjnej debiutowali w 2012 r., a obecnie w swoim dorobku mają 30 wspólnych publikacji. Są to bogate zbiory rymowanek, służących rozwojowi mowy i doskonaleniu wymowy – od zabaw dźwiękonaśladowczych dla dzieci dopiero uczących się mówić, poprzez ćwiczenia logopedyczne utrwalające prawidłową wymowę, zarówno dzieci, jak i dorosłych, oraz książki i wydawnictwa nieksiążkowe o charakterze ogólnorozwojowym, które mogą mieć różnorodne zastosowania edukacyjne. Autorzy zwracają szczególną uwagę na to, aby ich teksty były poprawne językowo, prawidłowo zrymowane i zrytmizowane, a także nie nużące, dowcipne i czasem zaskakujące swoim przesłaniem lub pointą. Autorzy dbają także o to, żeby ich książki były atrakcyjne również dla dorosłych, którzy czytają je dzieciom, ponieważ dzieci bezbłędnie wyczuwają, że osoba dorosła jest znudzona czytanym tekstem i tracą zainteresowanie słuchaniem.
Polecamy również pozostałe książki Państwa Szwajkowskich:
„Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy”
„Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach”
„Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych”
Z recenzji „STO wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych” Elżbiety i Witolda Szwajkowskich
„Autorzy zaproponowali następny zbiór stu wierszy – niezwykle precyzyjnie skonstruowanych pod kątem rymów i rytmu. Jest to wielka zaleta twórczości tych Autorów. Dzięki takiej formie łatwiej jest osobom czytającym i ćwiczącym powtarzać materiał w formie zabawowej, lekkiej i przyjemnej w brzmieniu – a jednocześnie zwracać uwagę na trudne elementy fonetyczne dla polszczyzny.
Zbiór składa się z sześciu dobrze opracowanych i tematycznie spójnych podrozdziałów:
1. Ćwiczenia z nagromadzeniem słownictwa z głoskami szumiącymi.
2. Ćwiczenia słownictwa z głoskami szumiącymi w sąsiedztwie głosek syczących.
3. Ćwiczenia słownictwa z głoską „r”.
4. Ćwiczenia słownictwa z samogłoskami nosowymi.
5. Ćwiczenia słownictwa z różnymi problemami dykcyjnymi (np. podwojonymi głoskami).
6. „Łamańce językowe”- czyli trudne zbitki głosek.
Autorzy zadbali o stopniowanie trudności w proponowanych przez siebie tekstach – ich kolejność jest właściwie przemyślana i przygotowana. Dzięki temu może stanowić dobry materiał metodyczny do pracy nad wymową nie tylko dla rodziców dzieci, ale też dla specjalistów – nauczycieli języka polskiego i logopedów. Wiersze adresowane są do dzieci, ale równie dobrze zastosowane mogą być efektywnie w pracy nad dykcją osób dorosłych doskonalących swoją wyrazistość mowy (np. kółka recytatorskie, zajęcia teatralne) oraz w pracy nad polszczyzną (np. nauczanie języka polskiego cudzoziemców).”
m. Anna Walencik-Topiłko pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego
Z recenzji dwóch pierwszych tytułów z cyklu „Sto wierszyków”
„Obie publikacje polecam rodzicom – pierwszym nauczycielom swoich dzieci. Wystarczy poczytać wierszyki, ponazywać obrazki, skorzystać z podpowiedzi ćwiczeń zawartych w książce, i w sposób naturalny rodzic może wykształcać w dziecku kolejne sprawności językowe – wymowę, znajomość słów, odpowiednią prozodię.
Pierwsza książeczka – „Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy” – choć z założenia przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, świetnie sprawdzi się też w pracy z dwulatkami. Dzieci w tym wieku mogą powtarzać fragmenty wierszyków zawierające wyrazy dźwiękonaśladowcze i dzięki temu rozwijać swoją wymowę. Ilustracje ułatwią poznawanie nowych słów. Długość wierszyków dopasowana jest do możliwości percepcyjnych dzieci w tym wieku.
Dla dzieci przedszkolnych i starszych można wykorzystać książeczki jako pomoc logopedyczną do utrwalania wymowy poszczególnych głosek („Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy”) lub ich połączeń („Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach”). Nauczanie prawidłowej wymowy grup spółgłoskowych jest ważną kwestią, nieraz niedocenianą. Słowo wymawiane bez wyrazistych połączeń spółgłoskowych jest bełkotliwe i niezrozumiałe. Druga z tego cyklu książeczka może znacznie ułatwić pracę nad tą umiejętnością. Obie świetnie sprawdzą się także w celu rozwijania słownictwa. Przede wszystkim zaś – umilą czas.
Dzieci w wieku szkolnym śmiało mogą wykorzystywać wierszyki jako pierwsze czytanki. Dość duża, czytelna czcionka, niewielki rozmiar poszczególnych tekstów oraz powtarzające się podobne fragmenty wypowiedzi pozwolą osiągać dzieciom pierwsze sukcesy w tej trudnej umiejętności.”
dr n. hum. Agnieszka Banaszkiewicz
Wydawnictwo Wilga
Wilga jest wydawnictwem obecnym na rynku od 1992 roku, które specjalizuje się w książkach dedykowanych dzieciom. Wilga towarzyszy młodemu czytelnikowi od jego pierwszych miesięcy do wczesnych lat szkolnych.
Naszą ofertę adresowaną do najmłodszych dzieci wzbogacamy o …