Psycholog radzi – Jak odrabiać z dzieckiem pracę domową? Część I

📅 wtorek 20.12.2016
pixabay praca domowa uczeń dom
Większa jest wówczas szansa na sprawne i samodzielne odrabianie przez uczniów lekcji w kolejnych klasach.

1. Czas na odpoczynek po szkole.
Przebywające wiele godzin w szkole dziecko jest często bardzo wyczerpane lub nadmiernie pobudzone, co może negatywnie wpływać na jego koncentrację uwagi.
Warto określić ramy czasowe odpoczynku oraz dozwolone aktywności.
Odpoczynek przy komputerze lub telewizorze powinien być możliwy dopiero po zrobieniu pracy domowej. Wszystkie inne aktywności wydają się przy grach dużo bardziej nudne, szczególnie zaś wymagające skupienia uwagi odrabianie lekcji. Poza tym, trudno jest dziecku przerwać ekscytującą rozgrywkę.

2. Wyznaczenie stałej pory odrabiania pracy domowej.
Stała pora nie oznacza, że odrabianie lekcji zaczyna się zawsze o tej samej godzinie. Dobrze natomiast, by był to stały element pomiędzy innymi ustalonymi wydarzeniami dnia, np. po obiedzie, godzinę po powrocie ze szkoły, gdy tata wróci z pracy. Można również posłużyć się budzikiem nastawionym na konkretną godzinę, który wyręczy rodziców i da zdecydowany sygnał do rozpoczęcia odrabiania lekcji.

3. Zapowiedź zbliżającej się godziny na odrabianie lekcji.
Dziecko poinformowane przez rodzica o tym, że za 15 minut zadzwoni budzik (sygnał do rozpoczęcia pracy) ma czas na dokończenie ważnej dla siebie czynności, zabawy, posprzątania po zabawie i oswojenia się z myślą o czekającym je obowiązku. Zmniejsza to prawdopodobieństwo oporu z jego strony.

4. Podkreślanie przez rodziców pozytywnych efektów pracy dziecka.
Dobrze gdy odrabianie lekcji wiąże się z przeżywaniem satysfakcji z wykonanej pracy. Można to uczucie wzmocnić, mówiąc co jakiś czas pozytywną uwagę o pracy dziecka. Obserwacja własnych sukcesów, pochwała działa na dziecko motywująco, rozwija jego inicjatywę, poczucie własnej wartości i jest zachętą do podejmowania wysiłku.

Samodzielne Rodzicielstwo
Samodzielne Rodzicielstwo -wideoporadmik dla rodziców

5. Rozmowa z dzieckiem o szkole.
Rozmowa z dzieckiem o szkole, o ciekawych sytuacjach, które miały miejsce w klasie, o tym czego dziecko dowiedziało tego dnia w szkole może być pomocne w przypadku, kiedy obserwujemy u dziecka trudności w zmobilizowaniu się do pracy nad odrabianiem lekcji. Rozmowa taka jest pomostem między czasem na odpoczynek a czasem pracy, ogniskuje uwagę dziecka wokół spraw związanych ze szkołą.
Pamiętajmy, że niechęć dziecka do nauki nie zawsze wynika z jego lenistwa. Wdrażając dziecko do rzetelności w realizowaniu swoich obowiązków powinniśmy wziąć pod uwagę jego indywidualne predyspozycje. Wymagania szkoły są takie same dla wszystkich dzieci, te zaś różnią się między sobą spostrzegawczością, temperamentem, koncentracją uwagi, tempem pracy itp. Jeżeli, mimo starań, proces odrabiania lekcji jest nieefektywny i wiąże się z dużym stresem rodziców i dziecka, warto przeprowadzić specjalistyczną diagnozę i indywidualnie dobrać optymalne metody pracy. Zwiększy to szansę na osiągnięcie przez ucznia sukcesu i uchroni przed kosztami emocjonalnymi trudnej dla niego sytuacji.

W drugiej części artykułu przedstawiamy kolejne 5 porad. Powodzenia!

Ewa Słomczyńska – psycholog
Specjalista Poradni NEOLOGOPEDIA www.neologopedia.pl

zapis na newsletter - prezent
Zapisz się na cotygodniowy newsletter z wydarzeniami w Twoim mieście i odbierz eBook za darmo! wybierz eBook dla siebie
zapis na newsletter - prezent