„Pieśń stanowi najtrudniejszy sprawdzian warsztatu wokalnego i wrażliwości muzycznej każdego śpiewaka. Trudno o lepszą okazję do wzbogacenia zasobu środków technicznych wokalisty, uwrażliwienia na czystość brzmienia głosu i jego estetykę sonorystyczną niż zaprezentowanie się w repertuarze kameralnym. Co więcej, w pieśni mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem TEATRU Jednego Aktora, którego podstawowym nośnikiem wyrazu artystycznego jest SŁOWO. Poezja zostaje tutaj wzbogacona o niezapisaną w tekście metaforę JĘZYKA MUZYKI, jedynego przekaźnika uczuć i emocji, których w żadnym leksykalnym kodzie oddać nie sposób” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, kierownik artystyczny tego projektu.
Zapraszamy na pięć koncertów.
Pierwszym z nich opatrzony został podtytułem „W kręgu słowiańskiej liryki wokalnej” (10 grudnia 2016, Opera Krakowska). Wraz z solistami krakowskiej sceny: Katarzyną Oleś-Blacha, Iwoną Sochą, Tomaszem Kukiem i Adamem Szerszeniem, wystąpią goście specjalni: wybitna interpretatorka dzieł Fryderyka Chopina prof. Mariola Cieniawa oraz Krakowska Młoda Filharmonia pod dyrekcją Tomasza Chmiela. Usłyszymy m.in. pieśni Fryderyka Chopina, a wśród nich „Życzenie”, „Hulanka”, „Precz z moich oczu”, „Śliczny chłopiec”, pieśni Mieczysława Karłowicza (słowa Kazimierz Przerwa-Tetmajer) – „Na śniegu”, „Pamiętam ciche jasne złote dnie”, „W wieczorną ciszę”, a także utwory Ignacego Jana Paderewskiego (słowa Adam Mickiewicz) i Antonína Dvořáka.
Kolejne trzy odsłony „TEATRU SŁOWA” odbędą się w Kopalni Soli „Wieliczka” w scenografii Komory Jana Haluszki. W koncercie zatytułowanym „Chanson et Canciones” (19 lutego 2017) zabrzmią arcydzieła pieśni francuskiej i hiszpańskiej w wykonaniu Agnieszki Cząstki, Moniki Korybalskiej, Katarzyny Oleś-Blacha, Michała Kutnika. Artystom towarzyszyć będzie Marek Szlezer (fortepian) i Krzysztof Cyran (gitara). Usłyszymy utwory m.in. Julesa Masseneta, Camille’a Saint-Saënsa, Hectora Berlioza, Maurice’a Ravela, Federica García Lorki, Ernesta Chaussona, Joaquína Rodrigo, Joaquína Valverdego i Agustína Lary.
W repertuarze „LIED – W ojczyźnie Goethego” (11 marca 2017) znajdą się pieśni niemieckie, m.in.: Richarda Straussa, Gustava Mahlera i Franza Schuberta w wykonaniu Magdaleny Barylak, Wioletty Chodowicz, Tomasza Kuka i Adama Szerszenia, przy akompaniamencie Anny Marchwińskiej (fortepian), a w koncercie „Pieśń i romans rosyjski” (23 kwietnia 2017) – utwory Siergieja Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Piotra Czajkowskiego, Dymitra Szostakowicza. Zaśpiewają Monika Korybalska, Iwona Socha, Andrzej Lampert i Wołodymyr Pankiv. Towarzyszyć im będą Olga Tsymbaluk (fortepian) i Jacek Kopiec (akordeon).
Serię spotkań publiczności z muzyką i poezją zwieńczy koncert finałowy (16 czerwca 2017, Opera Krakowska) w ramach XXI edycji Letniego Festiwalu teatru, z udziałem światowej sławy artystki i gwiazdy największych scen operowych maestry Ewy Podleś. Śpiewaczce towarzyszyć będzie Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
„Zachęcamy Państwa do wybrania się w niezwykłą podróż do świata muzyki i poezji w iście teatralnym wydaniu pieśni artystycznej. Mamy nadzieję zarazić naszą kochającą teatr operowy Publiczność nową pasją i miłością do kolejnego gatunku muzycznego” – zaprasza na koncerty Katarzyna Oleś-Blacha.
Opera Krakowska
Tradycja sztuki operowej w Krakowie liczy ponad dwieście lat. Natomiast Opera Krakowska jako instytucja została powołana do życia w 1954 roku i premierą "Rigoletta" Verdiego w sali Domu Żołnierza przy ul. Lubicz 48 rozpoczęła swoją …
31-512 Kraków
(12) 296 62 60; (12) 296 62 61
bilety@opera.krakow.pl
http://www.opera.krakow.pl
facebook