powrót
Piosenki Zdrowie rodziny Odżywianie dziecka w wieku przedszkolnym

Odżywianie dziecka w wieku przedszkolnym - Zdrowie rodziny

Tekst Aneta Strelau
Czego w dzieci w wieku 4-6 lat potrzebuje do prawidłowego rozwoju? Dzieci w tym wieku to przysłowiowe "żywe srebro" - rozpiera je energia, szybko rosną i wiele się uczą, często zaczynają także swoją przygodę z przedszkolem. Dlatego obecnie przyjmuje się, że dziecko cztero-, pięcio-, sześcioletnie powinno otrzymywać dziennie około 1400-1700kcla.


Rozkład energii na poszczególne posiłki w ciągu doby w zależności od ich liczby powinien wyglądać następująco:

Przy czterech posiłkach dziennie:
o Śniadanie 25% energii – około 400kcal
o Obiad 35% energii- 630kcal
o Podwieczorek 15% energii – 270kcla
o Kolacja 25% energii – 400kcal

Przy pięciu posiłkach dziennie:
o Śniadanie 25% energii – 400 kcal
o Drugie śniadanie 10% energii – 180kcal
o Obiad 30% energii – 540 kcal
o Podwieczorek 10% energii – 180 kcal
o Kolacja 25% energii – 400kcal

 




Dzieciom w wieku przedszkolnym nie powinniśmy podawać tłuszczów utwardzanych (tłuszczów smażalniczych, margaryny twardej). Z umiarem powinniśmy stosować masło i oleje roślinne, śmietanę. Musimy pamiętać, że połowa potrzebnego dziecku tłuszczu znajduje się w produktach zwierzęcych. Węglowodany powinny pochodzić z wyrobów zbożowych. Należy pamiętać, by uzupełniać je warzywami i owocami.

Żywienie czerto i pięciolatka oraz sześciolatka powinno być oparte na różnorodnych produktach spożywczych. My jako rodzice powinniśmy nauczyć nasze pociechy zasad właściwego żywienia. Gdy zostaną one zaakceptowane przez nasze przedszkolaki, zewnętrzne, często niekorzystne czynniki środowiskowe nie będą już miały na dziecko dużego wpływu.

Wczesne wpojenie zdrowotnych nawyków dietetycznych będzie także pozwalać dziecku na dokonywanie właściwych wyborów pod nieobecność nas rodziców.

W diecie dwa lub trzy razy dziennie powinno się znaleźć mleko albo jego przetwory, co wystarczy do pokrycia zapotrzebowania na wapń.

Drób, ryby, mięso, jaja i suszone owoce dostarczają białka i żelaza. Powinniśmy je podawać trzy lub cztery razy w tygodniu. Produkty zbożowe, w tym płatki śniadaniowe o niskiej zawartości cukru, są doskonałym źródłem energii, żelaza oraz witamin. Surowe jarzyny i owoce powinny być podawane przynajmniej do trzech posiłków dziennie lub jako dodatkowe, odrębne danie.

Aneta Strelau
Mama Adasia i Wojtusia, dyplomowany dietetyk

 
zostaw komentarz
Twoje imię lub nick
CAPTCHA Image Przeładuj
Przepisz kod z obrazka
Twój komentarz Wyślij komentarz
komentarze
Brak komentarzy
Nowości wydawnicze
Gry i zabawy Mikołajka. Premiera

Mikołajek i jego kumple nigdy się nie nudzą – ani w szkole, ani w domu, kiedy pada deszcz, ani na placu. Tym razem przygotowali dla was mnóstwo pomysłów, jak umilić sobie czas. Ludeczka pokaże wam nowe zabawy z piłką, Joachim nauczy grać w kulki, a Mikołajek opowie takie kawały, że boki zrywać.

Mister Maker (Pan Robótka). Niezwykłe projekty plastyczne

Fantastyczny zbiór projektów niezwykle pomysłowego Pana Robótki! Dołączcie do Pana Robótki i jego przyjaciół, by dowiedzieć się, jak ze zwykłych przedmiotów wykonać prawdziwe dzieła sztuki. Książka jest pełna świetnych pomysłów i projektów, zagadek oraz wskazówek przydatnych małym twórcom.

wszystkie
NA KAŻDĄ OKAZJĘ...


Konkursy
Niezwykły świat w liczbach Niezwykły świat w liczbach

W naszym konkursie proponujemy nagrody w postaci absolutnie niezwykłych książek wypełnionych po brzegi niesamowitymi liczbami i zdumiewającymi faktami. Czy jesteście gotowi? Przygotujcie się na podróże w czasie i przestrzeni – poprzez wieki, dookoła świata, do świata zwierząt, a nawet do kosmosu! Miasto Dzieci i Wydawnictwo Jedność zapraszają do konkursowej zabawy!

Konkurs z audiobookami Astrid Lindgren Konkurs z audiobookami Astrid Lindgren

Na horyzoncie widać już rok szkolny, ale my proponujemy zostać jeszcze jakiś czas w wakacyjnych klimatach. Bo czyż może być coś bardziej nam bliskiego niż wakacje spędzone na malowniczej wyspie, w tajemniczym domu, w okolicy pełnej zwierząt i magicznych zakątków? Czy istnieje coś bardziej beztroskiego, niż słodkie leniuchowanie w słońcu, pływanie od wysepki do wysepki, łowienie ryb, by je później usmażyć w ognisku? A na deser poziomki. Tak właśnie smakują wakacje na Saltkråkan.

wszystkie
Odbierz prezent od Miasta Dzieci!
Zakupy
dodaj produkt
Internetowe warsztaty dla zestresowanych Mam
W naszej ofercie znajdą Państwo zabawki, które łączą zabawę z nauką. Polecamy!
Masz dość zmartwień, problemów i stresu? Te warsztaty internetowe uproszczą Ci życie
 
KALENDARZ WYDARZEŃ
sierpień 
dzisiaj
Pn Wt śr Cz Pt So Nd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
nasi eksperci
Wojciech Eichelberger
Psycholog, psychoterapeuta, współtwórca Instytutu Psychoimmunologii
Aneta Strelau
Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem
zadaj pytanie