powr鏒
Dla rodzicow Konkursy literackie Karnawa這wy czas - do zabaw zaprasza nas

Karnawa這wy czas - do zabaw zaprasza nas

Propozycja balu karnawa這wego dla dzieci zg這szona na konkurs pt.: "Bal Karnawa這wy Dla Dzieci". Autork scenariusza jest Pani Beata Weilandt nauczycielka Przedszkola Samorz康owego w Redle.

SCENARIUSZ ZABAWY KARNAWAΜWEJ W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH

TEMAT ZAJ岊: ,,KARNAWAΜWY CZAS - DO ZABAW ZAPRASZA NAS”- zabawy muzyczno – ruchowe z elementami muzykoterapii z zastosowaniem pi璚iu etapów sesji muzykoterapeutycznej wg dr Macieja Kury這 (OZURA)

PODSTAWA PROGRAMOWA:

I.Poznawanie i rozumienie siebie i 鈍iata:

Pkt. 1. Budzenie zaciekawienia otaczaj帷ym 鈍iatem i dostarczanie rado軼i odkrywania

Pkt. 6. Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy

II. Nabywanie umiej皻no軼i poprzez dzia豉nie:

Pkt. 7. Tworzenie warunków sprzyjaj帷ych spontanicznej i zorganizowanej aktywno軼i ruchowej dziecka

Pkt. 9. Wspieranie dzia豉 twórczych w ró積ych dziedzinach aktywno軼i

III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówie郾iczej, wspólnocie:

Pkt.1. Uczenie nawi您ywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.  

CELE OGÓLNE:

- rozwijanie wra磧iwo軼i s逝chowej i umiej皻no軼i odbierania muzyki;

- usprawnianie umiej皻no軼i dokonywania analizy i syntezy s逝chowej wyrazów;

- rozbudzanie i ukierunkowanie aktywno軼i dzieci;

- wp造wanie na stan pobudzenia psychomotorycznego dzieci.

CELE OPERACYJNE:

 DZIECKO:

- potrafi uwa積ie wys逝cha wiersza pt.,,Karnawa” G.Koby;

- umie w豉snymi s這wami opowiedzie o tre軼i wiersza i wie, jakie przedmioty s potrzebne na balu;

- wyodr瑿nia g這ski w nag這sie i wyg這sie podczas zabawy,,P瘯anie balona”;

- poprawnie reaguje na zmiany rytmiczne i dynamiczne poprzez aktywny udzia w 5-etapowym uk豉dzie 獞icze: odreagowania, zrytmizowania, uwra磧iwienia, relaksacji, aktywizacji-stymulowanych muzyk;

- potrafi wspó責zia豉 z innymi uczestnikami zabawy;

- umie bawi si weso這 przy muzyce.  

METODA: muzykoterapia wg M.Kiery這 - Mobilna Rekreacja Muzyczna
FORMY: indywidualna i grupowa
吐ODKI DYDAKTYCZNE:

- pianino, magnetofon, p造ty CD z nagraniami do 獞icze i zabaw( Bellini-Samba De Janiero, Filipinki –Bal Arlekina, Zamfir  – Ocean Relaxing, Budzik –Kocie oczy, La Cucaracha , Romeo et Juliette – les Rais Du Monde, Relaks – Mika – Take It Easy, Dirty Dancing,

- balony z zadaniami – ponumerowane od 1-8, balony do malowania, ma貫 gumowe pi貫czki, maski –,,Kocie oczy”, pompony wykonane z krepy w 2 kolorach: ó速e i pomara鎍zowe;

- ró積ego rodzaju czapki-nakrycia g這wy - jako element stroju na bal, serpentyny, 鈍ieczka,

- plakat z Arlekinem oraz balonem, na którym umieszczone b璠 litery z napisem – Karnawa, balony z literami

PRZEBIEG ZAJ岊:

FAZA I – odreagowanie: (Cel: zmniejszanie napi璚ia psychofizycznego)

1. Dzieci wchodz wraz z nauczycielem na sal z za這穎nymi na czole maskami "kocich oczu”, przy rytmicznej piosence pt. „La Cucaracha” wprowadzaj帷ej w nastrój zabawy – wymachy, klaskanie, tupanie w rytmie muzyki.

2. Siadaj w kole – powitanie grupy. Nauczyciel 酥iewa i zaprasza dzieci do powtarzania, w陰czania si w 酥iew i rytmicznego klaskania, uderzania, wystukiwania:

- O Benoje ( Dzieci powtarzaj: – O Benoje)

- Oje Benoje (Oje….)

- Umba ja, um baje, ba go ba, ba go je (Umba ja…)

- T piosenk (t piosenk)

- Witam, witam Was (Witam.….)

- Z nami b康, w kole si康 zaczynamy ju czas(Z nami……….).

3. S逝chanie wiersza pt.,,Karnawa”G.Koby – rozmowa na temat tre軼i wiersza:

,,Karnawa” - Gra篡na Koba

- Czapki! Maski! Chod嬈ie z nami!

Karnawa zaprasza nas!

Pewnie dzi tu zobaczymy

Przebrany ca造 las!

- Las? – to ma豉 pestka!

Bajki pójd w ruch!

疾by tylko nie wyskoczy, jaki bia造 duch!

- Uwaga! Wchodzi lis!

Za nim lew i kilka kurek…

A na ko鎍u babcia

I Czerwony Kapturek.  

Muzyka ju gra….

Balony dzieci dmuchaj,  

Serpentyny si pl帷z

I do ta鎍a zapraszaj.

Wszyscy ju w kole ta鎍z, za r璚e si trzymaj, kto i kim jest nie wiedz,

Pod maski zagl康aj!

- Co to jest karnawa? Co nam kojarzy si z karnawa貫m? Co jest nam potrzebne na balu karnawa這wym? (Karnawa to okres od Trzech Króli do 字ody Popielcowej, w którym cz瘰to urz康zane s zabawy i bale, najbardziej na balu potrzebny jest nam oprócz masek - dobry humor!).

- Zobaczcie przynios豉m dzi ró積e nakrycia g這wy- przyjrzyjcie si, które z nich mog by przydatne na balu (ró積e okrycia g這wy, dzieci ogl康aj i mówi, co przestawiaj, np. korona-królewna itp.).

- Zobaczymy wi璚, które z nich b璠 nam potrzebne na balu.

- Na dzisiejszy bal karnawa這wy ja Was zapraszam – b璠 wodzirejem, a jakie zabawy zaproponuj wam? Dowiecie si, gdy z balonem stanie si: Trach! To znaczy, kiedy balon p瘯nie (nauczyciel zak豉da weso陰 czapk – rozwichrzone, 鈍i璚帷e  w這sy).

4. Zabawa ,,P瘯anie balona” – zagadka w 1 balonie ( balon z naklejonymi cyferkami ,,1”) – zadaniem 2 dzieci jest obiegni璚ie ko豉 i dobiegni璚ie do krzese趾a, na którym le篡 balon z zadaniem napisanym na karteczce ukrytej w 鈔odku balona. Dziecko, które dobiegnie – siada na balonie – powoduj帷 jego p瘯ni璚ie. Nale篡 odczyta zadanie, a resztki balona wyrzuci.

Odczytanie wyrazu pierwszego: ,,kot”- Co s造szycie na pocz徠ku wyrazu kot? Odszukajmy balon na drabinkach z liter ,,k”. Umieszczenie balonika z liter ,,k” w 1 miejsce na plakacie – w miejsce pierwszego narysowanego balona.

- Zabawa - ,,Kocie oczy” z maskami - przy muzyce.(,,Kocie oczy” piosenka zespo逝 ,,Budzik”), dzieci zak豉daj na oczy maski -,,kocie oczy”, ta鎍z, na郵aduj poruszanie si kota, myszki.  

5. Druga zagadka – z p瘯aniem balona- wyraz ,,Arlekin”- wyodr瑿nienie 1 g這ski”- odszukanie litery ,,a”, umieszczenie jej jako drugiej na plakacie – zabawa przy muzyce -,,Bal Arlekina”- z czapk arlekina i toczek dla Kolombiny(,,Bal Arlekina” – Filipinki) – taniec przy muzyce.

FAZA II – zrytmizowanie: Cel: pog喚bianie odreagowania, grupa wykonuje je wspólnie. Wykonywanie rytmicznych ruchów cia貫m, maszerowanie.

6. Zabawa -,,P瘯anie balona” – zadanie 3 – wyraz ,,rak” – wyodr瑿nienie g這ski ,,r”, odszukanie jej, umieszczenia na plakacie, zabawa ,,Idzie rak-  nieborak” – ze zmian dynamiczn i rytmiczn, zmian kierunku marszu - ,,Sia豉 baba mak” przy akompaniamencie pianina.

7. Zadanie czwarte: z wyrazem,,nogi”- wyodr瑿nienie g這ski w nag這sie ,,n”, umieszczenie ,,n” w miejsce 4 literki na plakacie. Zaproszenie do zabawy logorytmicznej ,,Leniwe wojsko” – dowódcy - zak豉daj czapki wojskowe.

Zabawa logorytmiczna:,,Leniwe wojsko”[J.Stadnicka, 1998, s.194]. Dzieci tworz dwie dru篡ny przy akompaniamencie pianina – Dziewczynki: –,,dobre wojsko”, Ch這pcy: –,,leniwe wojsko”. Na has這 dowódcy:,,Marsz” – dobre wojsko maszeruje energicznie i liczy:,,raz, dwa”. Dru篡na ch這pców – idzie oci篹ale, liczy i przystaje poj瘯uj帷: Raz, dwa (Oooj..). Nast瘼nie zmiana wojsk. Od這瞠nie czapek na 豉wk.

FAZA III – uwra磧iwienie: Cel: wyra瘸nie ruchem, gestem ró積ych stanów emocjonalnych ilustrowanych muzyk-uwra磧iwianie na dynamik, tempo, rytm.

8. P瘯anie balona” – zadanie pi徠e z wyrazem –,,akrobata”, wyodr瑿nienie w nag這sie ,,a”, umieszczenie litery na plakacie,  

-zabawa w ,,Malowanie balonów mazakami - weso造 balon”- rysowanie u鄉iechów malowanie przy spokojnej muzyce.  Nast瘼nie marsz z balonem po 2 豉weczkach w tempie s逝chanej piosenki – ,,Romeo et Juliette”.

9. ,,P瘯anie balona” –,,wilk” –wyodr瑿nianie litery ,,w”, zabawa ,,G御ki, g御ki do domu”- nawo逝je ,,Czerwony Kapturek”- dziecko w masce wilka i Czerwonego Kapturka.

FAZA IV – relaksacja: Cel: 獞iczenie oddechowe, pog喚bianie odpr篹enia fizycznego i psychicznego-poprzez sugesti spokoju, bezpiecze雟twa i ciep豉.

- 鑿iczenia oddechowe ze 鈍ieczk – dmuchanie na p這mie lekko, tak aby 鈍ieczka nie zgas豉….- nast瘼nie wszyscy my郵 o swoim marzeniu – zabawa ko這wa przy piosence ,,Ka盥y ma jakie marzenia, nic nie kosztuj 篡czenia. Sylaby znam-wi璚 powiem wam! Ja chc mie ,,lal - k”- chcesz mie ,,lal-k”, b康 grzeczna i czekaj do gwiazdki”…nast瘼nie wszyscy g這郾o wypowiadaj swoje marzenie i dmuchaj mocno tak, aby p這mie 鈍ieczki zgas, wtedy marzenie si spe軟i.

- Pocz瘰tunek – na ka盥ym balu posilamy si s這dko軼iami….i dalej si bawimy.

10. ,,P瘯anie balona” i wyodr瑿nianie kolejnej g這ski -,,a” w wyrazie ,,pi趾a”, co s造szysz na ko鎍u wyrazu: pi趾a?  Umieszczenie kolejnej literki ,,a” na plakacie.  

Zabawa z zastosowaniem masa簑 relaksacyjnego: ,,Toczek i skoczek”[J.Stadnicka, 1998, s.180] – dzieci dobieraj si parami. Jedno k豉dzie si na brzuchu, drugie kl瘯a przy nim z boku i:

·    Na郵aduje taniec ,,toczka”: przy muzyce granej legato(p造nnie), jedn lub dwiema pi貫czkami zatacza kó趾a na le膨cym dziecku przesuwaj帷 ruch od pi皻 do czubka g這wy,

·    Na郵aduje taniec ,,skoczka”: przy muzyce w dwumiarze, granej staccato (skocznie, odrywaj帷) dotyka pi趾ami cia豉 dziecka. G這w nale篡 pomin望 lub dotyka delikatnie.(Uwaga: Masa ,,toczka” i ,,skoczka” prezentuje nauczyciel, a nast瘼nie dzieci w parach. Ruchy r彗 przy zataczaniu kó貫k nale篡 skoordynowa z muzyk, w przypadku dzieci niesprawnych fizycznie, osob masuj帷 winien by nauczyciel).

11. Zabawa ,,Fale morskie” przy muzyce ,,Ocean Relaxing”- na郵adowanie szumu morskich fal z chust animacyjn i z pi貫czkami, które dzieci k豉d na chust. Maj tak falowa, aby nie spad造 z chusty - reagowanie za zmiany dynamiczne : fale ma貫 (muzyka – cicha, du瞠 fale - muzyka – g這郾a).

FAZA V – aktywizacja: 豉godna i dynamiczna, 豉godne 獞iczenia w pozycji le膨cej, przechodzenie do pozycji stoj帷ej przez siad, dynamiczna – mini aerobik.

12. 鑿iczenia –  w le瞠niu - gimnastyka nóg, w siadzie d這ni, w staniu - ruchów ca貫go cia豉 - wdech, wydech….- PRZY RELAKSACYJNEJ, SPOKOJNEJ MUZYCE – podnosz nog praw do góry….k豉d na pod這dze, lew-….prawa r瘯a…itd., zgodnie z pokazem i poleceniem wodzireja.

13. ,,P瘯anie balona” – wyraz: ,,karnawa”- wyodr瑿nienie g這ski ,,” w wyg這sie wyrazu, odszukanie litry ,,”, odczytanie ca貫go wyrazu:

,,KARNAWA” i zaproszenie do zabawy karnawa這wej w Rio de Janeiro w s這necznej Brazylii, kraju ameryki Po逝dniowej,  gdzie odbywa si najd逝窺zy i najpi瘯niejszy karnawa, a z nim - ognista samba!! Zak豉damy pompony na r璚e, owijamy szyj serpentynami, KA浴Y ZAKxDA WYBRANE PRZEZ SIEBIE NAKRYCIE GΜWY i zaczynamy! Za prowadz帷 dzieci na郵aduj ruchy samby przy muzyce – ,,Samba De Janiero”- Bellini.

ZAKO哸ZENIE – REKAPITULACJA ZAJ犴IA:

- Rozmowa z dzie熤i -,,Jak si teraz czujesz?”- dzieci siedz na obwodzie ko豉 trzymaj帷 si za r璚e. Wrócili鄉y ju z dalekiej podró篡 i powiedzcie jak si czujecie, bo ja czuj si bardzo dobrze – nauczyciel demonstruje to min i ruchem –u鄉iecha si, podskakuje jest radosna. A teraz chcia豉bym zobaczy – jak Wy si czujecie? – dzieci demonstruj swój nastrój za pomoc odpowiedniej mimiki i ruchów cia豉. Dzi瘯uj Wam za wspóln zabaw.

Scenariusz opracowa豉 i zabaw karnawa這w przeprowadzi豉:                                     

mgr Beata Weilandt nauczycielka przedszkola  Przedszkole Samorz康owe w Redle

Bibliografia:

Kiery M., Mobilna Rekreacja Muzyczna, ISDN, Warszawa 1996.

Komi雟ka K., Malowana muzyka, Wydawnictwo GRAFIKOM, Pozna 2004.

Metera A., Muzykoterapia Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik Nauki Metronom, Leszno 2002.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyk, ruchem i mow,WSiP,Warszawa,1998.

Wychowanie w Przedszkolu, Nr 4, kwiecie 2005.

REDAKCJA:

Pani Beata otrzymuje od nas ksi捫k "Maja Bursztyn i wspania造 dzie" Pauli Danziger ufundowan przez SPOΒCZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK.

 

 

Zapraszamy do lektury pozosta造ch nap造waj帷ych scenariuszy - Dzia artykuów - Miasto Dzieci "Konkursy literackie"

 

 

 
Pom騜 si nam rozwija. Podziel si tym artyku貫m na Facebooku:
zostaw komentarz
Twoje imi lub nick
CAPTCHA Image Prze豉duj
Przepisz kod z obrazka
Tw鎩 komentarz Wy郵ij komentarz
komentarze
Brak komentarzy
W każdy czwartek wysyłamy najświeższe wiadomości
o imprezach dla dzieci, pomysłach na zabawy i konkursach
z atrakcyjnymi nagrodami. Wśród czytelników losujemy bezpłatne zaproszenia! Zapisz się - to nic nie kosztuje!
wybierz region: 
wpisz email:
akceptuję politykę prywatności
zobacz, jak wygląda newsletter

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

zapisz się na newsletter


Proste 砰cie w 21 dni
Konkursy
Jesienny spacer z Miastem Dzieci Jesienny spacer z Miastem Dzieci

My si jesieni nie boimy! Poszukiwanie jej skarb闚, a mo瞠 spacer w deszczu... Czy jesienne dni sp璠zacie tylko w domach? Na pewno nie! Dzieciom nawet listopadowa s這ta niestraszna. Zapraszamy do udzia逝 w konkursie fotograficznym. Czekamy na zdj璚ia rodzin/dzieci w jesiennej otoczce. Zar闚no tej pi瘯nej z這tojesiennej, jak i tej troch smutniejszej, kt鏎 dziecko ubarwi swoim u鄉iechem. Nagrod g堯wn b璠zie fotelik samochodowy dla ma造ch podr騜nik闚. Na zwyci瞛c闚 czekaj tak瞠 filmy i s逝chanki na d逝gie wieczory.

Potworny konkurs z... potworem! Potworny konkurs z... potworem!

Wielkimi krokami zbli瘸 si halloween. Dzie, kt鏎y wzbudza wiele emocji i kt鏎y - wed逝g opinii psycholog闚 - oswaja wiele dzieci璚ych l瘯闚. To doskona造 moment, by o tych l瘯ach rozmawia, czyta i stawi im czo豉. Mo瞠 pom鏂 w tym wsp鏊na lektura ksi捫ki Wydawnictwa CzyTam - "Potrzebuj mojego potwora". Zapraszamy do udzia逝 w konkursie!

wszystkie
Czytelnia
Cukierek albo psikus - Halloween w Polsce

31 pa寮ziernika, wiecz鏎. S造szysz g這郾e stukanie do drzwi. Otwierasz.„Trick or Treat!" wo豉j dzieciaki z s御iedztwa poprzebierane za niesamowite chochliki, wampiry, wied幟y, zwierzaki i ksi篹niczki. W Kanadzie, USA i wielu innych miejscach to normalny i oczekiwany widok. Dzieci dostan cukierki - a je郵i nie, pewnie pozostawi po sobie posmarowan past do z瑿闚 klamk lub „przera瘸j帷y" li軼ik na wycieraczce. W Polsce - zabawa w „Cukierek albo psikus" raczej przyjmowana jest z niech璚i, niezrozumieniem lub onie鄉ieleniem. Dzieci cz瘰to bardzo chcia造by spr鏏owa - ale rodzice troch si boj.

Jesiennie i jab趾owo

Z czym kojarz Wam si jab趾a? Z szarlotk? Z sokiem? Robaczkiem w zielonym kubraczku ("..i ojciec i matka jadali wci捫 jab趾a...?") A mo瞠 z w豉dz kr鏊ewsk? Z這ta Polska Jesie i pi瘯ne, pachn帷e i soczyste jab趾a... Zach璚amy by軼ie korzystali z dar闚 Pani Jesieni, bo to najlepszy moment. Zapraszamy do dzia逝 jesiennych smako造k闚 - znajdziecie tam ciekawe przepisy na jab趾owe witaminki dla ma造ch niejadk闚.

Zakupy
dodaj produkt
D逝gopisy, o堯wki i inne przybory, kt鏎e sprawi, 瞠 nauka stanie si przyjemno軼i.
Oferujemy produkty wspomagaj帷e rozw鎩 dziecka. Zapraszamy!
Te warsztaty internetowe s dla Ciebie!
Masz do嗆 zmartwie, problem闚 i stresu? Te warsztaty internetowe uproszcz Ci 篡cie
Odbierz prezent od Miasta Dzieci!
 
KALENDARZ WYDARZEŃ
pa寮ziernik 
dzisiaj
Pn Wt Cz Pt So Nd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
nasi eksperci
Wojciech Eichelberger
Psycholog, psychoterapeuta, współtwórca Instytutu Psychoimmunologii
Aneta Strelau
Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem
zadaj pytanie