powr鏒
Dla rodzicow Konkursy literackie Karnawa這wy czas - do zabaw zaprasza nas

Karnawa這wy czas - do zabaw zaprasza nas

Propozycja balu karnawa這wego dla dzieci zg這szona na konkurs pt.: "Bal Karnawa這wy Dla Dzieci". Autork scenariusza jest Pani Beata Weilandt nauczycielka Przedszkola Samorz康owego w Redle.

SCENARIUSZ ZABAWY KARNAWAΜWEJ W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH

TEMAT ZAJ岊: ,,KARNAWAΜWY CZAS - DO ZABAW ZAPRASZA NAS”- zabawy muzyczno – ruchowe z elementami muzykoterapii z zastosowaniem pi璚iu etapów sesji muzykoterapeutycznej wg dr Macieja Kury這 (OZURA)

PODSTAWA PROGRAMOWA:

I.Poznawanie i rozumienie siebie i 鈍iata:

Pkt. 1. Budzenie zaciekawienia otaczaj帷ym 鈍iatem i dostarczanie rado軼i odkrywania

Pkt. 6. Odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy

II. Nabywanie umiej皻no軼i poprzez dzia豉nie:

Pkt. 7. Tworzenie warunków sprzyjaj帷ych spontanicznej i zorganizowanej aktywno軼i ruchowej dziecka

Pkt. 9. Wspieranie dzia豉 twórczych w ró積ych dziedzinach aktywno軼i

III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówie郾iczej, wspólnocie:

Pkt.1. Uczenie nawi您ywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.  

CELE OGÓLNE:

- rozwijanie wra磧iwo軼i s逝chowej i umiej皻no軼i odbierania muzyki;

- usprawnianie umiej皻no軼i dokonywania analizy i syntezy s逝chowej wyrazów;

- rozbudzanie i ukierunkowanie aktywno軼i dzieci;

- wp造wanie na stan pobudzenia psychomotorycznego dzieci.

CELE OPERACYJNE:

 DZIECKO:

- potrafi uwa積ie wys逝cha wiersza pt.,,Karnawa” G.Koby;

- umie w豉snymi s這wami opowiedzie o tre軼i wiersza i wie, jakie przedmioty s potrzebne na balu;

- wyodr瑿nia g這ski w nag這sie i wyg這sie podczas zabawy,,P瘯anie balona”;

- poprawnie reaguje na zmiany rytmiczne i dynamiczne poprzez aktywny udzia w 5-etapowym uk豉dzie 獞icze: odreagowania, zrytmizowania, uwra磧iwienia, relaksacji, aktywizacji-stymulowanych muzyk;

- potrafi wspó責zia豉 z innymi uczestnikami zabawy;

- umie bawi si weso這 przy muzyce.  

METODA: muzykoterapia wg M.Kiery這 - Mobilna Rekreacja Muzyczna
FORMY: indywidualna i grupowa
吐ODKI DYDAKTYCZNE:

- pianino, magnetofon, p造ty CD z nagraniami do 獞icze i zabaw( Bellini-Samba De Janiero, Filipinki –Bal Arlekina, Zamfir  – Ocean Relaxing, Budzik –Kocie oczy, La Cucaracha , Romeo et Juliette – les Rais Du Monde, Relaks – Mika – Take It Easy, Dirty Dancing,

- balony z zadaniami – ponumerowane od 1-8, balony do malowania, ma貫 gumowe pi貫czki, maski –,,Kocie oczy”, pompony wykonane z krepy w 2 kolorach: ó速e i pomara鎍zowe;

- ró積ego rodzaju czapki-nakrycia g這wy - jako element stroju na bal, serpentyny, 鈍ieczka,

- plakat z Arlekinem oraz balonem, na którym umieszczone b璠 litery z napisem – Karnawa, balony z literami

PRZEBIEG ZAJ岊:

FAZA I – odreagowanie: (Cel: zmniejszanie napi璚ia psychofizycznego)

1. Dzieci wchodz wraz z nauczycielem na sal z za這穎nymi na czole maskami "kocich oczu”, przy rytmicznej piosence pt. „La Cucaracha” wprowadzaj帷ej w nastrój zabawy – wymachy, klaskanie, tupanie w rytmie muzyki.

2. Siadaj w kole – powitanie grupy. Nauczyciel 酥iewa i zaprasza dzieci do powtarzania, w陰czania si w 酥iew i rytmicznego klaskania, uderzania, wystukiwania:

- O Benoje ( Dzieci powtarzaj: – O Benoje)

- Oje Benoje (Oje….)

- Umba ja, um baje, ba go ba, ba go je (Umba ja…)

- T piosenk (t piosenk)

- Witam, witam Was (Witam.….)

- Z nami b康, w kole si康 zaczynamy ju czas(Z nami……….).

3. S逝chanie wiersza pt.,,Karnawa”G.Koby – rozmowa na temat tre軼i wiersza:

,,Karnawa” - Gra篡na Koba

- Czapki! Maski! Chod嬈ie z nami!

Karnawa zaprasza nas!

Pewnie dzi tu zobaczymy

Przebrany ca造 las!

- Las? – to ma豉 pestka!

Bajki pójd w ruch!

疾by tylko nie wyskoczy, jaki bia造 duch!

- Uwaga! Wchodzi lis!

Za nim lew i kilka kurek…

A na ko鎍u babcia

I Czerwony Kapturek.  

Muzyka ju gra….

Balony dzieci dmuchaj,  

Serpentyny si pl帷z

I do ta鎍a zapraszaj.

Wszyscy ju w kole ta鎍z, za r璚e si trzymaj, kto i kim jest nie wiedz,

Pod maski zagl康aj!

- Co to jest karnawa? Co nam kojarzy si z karnawa貫m? Co jest nam potrzebne na balu karnawa這wym? (Karnawa to okres od Trzech Króli do 字ody Popielcowej, w którym cz瘰to urz康zane s zabawy i bale, najbardziej na balu potrzebny jest nam oprócz masek - dobry humor!).

- Zobaczcie przynios豉m dzi ró積e nakrycia g這wy- przyjrzyjcie si, które z nich mog by przydatne na balu (ró積e okrycia g這wy, dzieci ogl康aj i mówi, co przestawiaj, np. korona-królewna itp.).

- Zobaczymy wi璚, które z nich b璠 nam potrzebne na balu.

- Na dzisiejszy bal karnawa這wy ja Was zapraszam – b璠 wodzirejem, a jakie zabawy zaproponuj wam? Dowiecie si, gdy z balonem stanie si: Trach! To znaczy, kiedy balon p瘯nie (nauczyciel zak豉da weso陰 czapk – rozwichrzone, 鈍i璚帷e  w這sy).

4. Zabawa ,,P瘯anie balona” – zagadka w 1 balonie ( balon z naklejonymi cyferkami ,,1”) – zadaniem 2 dzieci jest obiegni璚ie ko豉 i dobiegni璚ie do krzese趾a, na którym le篡 balon z zadaniem napisanym na karteczce ukrytej w 鈔odku balona. Dziecko, które dobiegnie – siada na balonie – powoduj帷 jego p瘯ni璚ie. Nale篡 odczyta zadanie, a resztki balona wyrzuci.

Odczytanie wyrazu pierwszego: ,,kot”- Co s造szycie na pocz徠ku wyrazu kot? Odszukajmy balon na drabinkach z liter ,,k”. Umieszczenie balonika z liter ,,k” w 1 miejsce na plakacie – w miejsce pierwszego narysowanego balona.

- Zabawa - ,,Kocie oczy” z maskami - przy muzyce.(,,Kocie oczy” piosenka zespo逝 ,,Budzik”), dzieci zak豉daj na oczy maski -,,kocie oczy”, ta鎍z, na郵aduj poruszanie si kota, myszki.  

5. Druga zagadka – z p瘯aniem balona- wyraz ,,Arlekin”- wyodr瑿nienie 1 g這ski”- odszukanie litery ,,a”, umieszczenie jej jako drugiej na plakacie – zabawa przy muzyce -,,Bal Arlekina”- z czapk arlekina i toczek dla Kolombiny(,,Bal Arlekina” – Filipinki) – taniec przy muzyce.

FAZA II – zrytmizowanie: Cel: pog喚bianie odreagowania, grupa wykonuje je wspólnie. Wykonywanie rytmicznych ruchów cia貫m, maszerowanie.

6. Zabawa -,,P瘯anie balona” – zadanie 3 – wyraz ,,rak” – wyodr瑿nienie g這ski ,,r”, odszukanie jej, umieszczenia na plakacie, zabawa ,,Idzie rak-  nieborak” – ze zmian dynamiczn i rytmiczn, zmian kierunku marszu - ,,Sia豉 baba mak” przy akompaniamencie pianina.

7. Zadanie czwarte: z wyrazem,,nogi”- wyodr瑿nienie g這ski w nag這sie ,,n”, umieszczenie ,,n” w miejsce 4 literki na plakacie. Zaproszenie do zabawy logorytmicznej ,,Leniwe wojsko” – dowódcy - zak豉daj czapki wojskowe.

Zabawa logorytmiczna:,,Leniwe wojsko”[J.Stadnicka, 1998, s.194]. Dzieci tworz dwie dru篡ny przy akompaniamencie pianina – Dziewczynki: –,,dobre wojsko”, Ch這pcy: –,,leniwe wojsko”. Na has這 dowódcy:,,Marsz” – dobre wojsko maszeruje energicznie i liczy:,,raz, dwa”. Dru篡na ch這pców – idzie oci篹ale, liczy i przystaje poj瘯uj帷: Raz, dwa (Oooj..). Nast瘼nie zmiana wojsk. Od這瞠nie czapek na 豉wk.

FAZA III – uwra磧iwienie: Cel: wyra瘸nie ruchem, gestem ró積ych stanów emocjonalnych ilustrowanych muzyk-uwra磧iwianie na dynamik, tempo, rytm.

8. P瘯anie balona” – zadanie pi徠e z wyrazem –,,akrobata”, wyodr瑿nienie w nag這sie ,,a”, umieszczenie litery na plakacie,  

-zabawa w ,,Malowanie balonów mazakami - weso造 balon”- rysowanie u鄉iechów malowanie przy spokojnej muzyce.  Nast瘼nie marsz z balonem po 2 豉weczkach w tempie s逝chanej piosenki – ,,Romeo et Juliette”.

9. ,,P瘯anie balona” –,,wilk” –wyodr瑿nianie litery ,,w”, zabawa ,,G御ki, g御ki do domu”- nawo逝je ,,Czerwony Kapturek”- dziecko w masce wilka i Czerwonego Kapturka.

FAZA IV – relaksacja: Cel: 獞iczenie oddechowe, pog喚bianie odpr篹enia fizycznego i psychicznego-poprzez sugesti spokoju, bezpiecze雟twa i ciep豉.

- 鑿iczenia oddechowe ze 鈍ieczk – dmuchanie na p這mie lekko, tak aby 鈍ieczka nie zgas豉….- nast瘼nie wszyscy my郵 o swoim marzeniu – zabawa ko這wa przy piosence ,,Ka盥y ma jakie marzenia, nic nie kosztuj 篡czenia. Sylaby znam-wi璚 powiem wam! Ja chc mie ,,lal - k”- chcesz mie ,,lal-k”, b康 grzeczna i czekaj do gwiazdki”…nast瘼nie wszyscy g這郾o wypowiadaj swoje marzenie i dmuchaj mocno tak, aby p這mie 鈍ieczki zgas, wtedy marzenie si spe軟i.

- Pocz瘰tunek – na ka盥ym balu posilamy si s這dko軼iami….i dalej si bawimy.

10. ,,P瘯anie balona” i wyodr瑿nianie kolejnej g這ski -,,a” w wyrazie ,,pi趾a”, co s造szysz na ko鎍u wyrazu: pi趾a?  Umieszczenie kolejnej literki ,,a” na plakacie.  

Zabawa z zastosowaniem masa簑 relaksacyjnego: ,,Toczek i skoczek”[J.Stadnicka, 1998, s.180] – dzieci dobieraj si parami. Jedno k豉dzie si na brzuchu, drugie kl瘯a przy nim z boku i:

·    Na郵aduje taniec ,,toczka”: przy muzyce granej legato(p造nnie), jedn lub dwiema pi貫czkami zatacza kó趾a na le膨cym dziecku przesuwaj帷 ruch od pi皻 do czubka g這wy,

·    Na郵aduje taniec ,,skoczka”: przy muzyce w dwumiarze, granej staccato (skocznie, odrywaj帷) dotyka pi趾ami cia豉 dziecka. G這w nale篡 pomin望 lub dotyka delikatnie.(Uwaga: Masa ,,toczka” i ,,skoczka” prezentuje nauczyciel, a nast瘼nie dzieci w parach. Ruchy r彗 przy zataczaniu kó貫k nale篡 skoordynowa z muzyk, w przypadku dzieci niesprawnych fizycznie, osob masuj帷 winien by nauczyciel).

11. Zabawa ,,Fale morskie” przy muzyce ,,Ocean Relaxing”- na郵adowanie szumu morskich fal z chust animacyjn i z pi貫czkami, które dzieci k豉d na chust. Maj tak falowa, aby nie spad造 z chusty - reagowanie za zmiany dynamiczne : fale ma貫 (muzyka – cicha, du瞠 fale - muzyka – g這郾a).

FAZA V – aktywizacja: 豉godna i dynamiczna, 豉godne 獞iczenia w pozycji le膨cej, przechodzenie do pozycji stoj帷ej przez siad, dynamiczna – mini aerobik.

12. 鑿iczenia –  w le瞠niu - gimnastyka nóg, w siadzie d這ni, w staniu - ruchów ca貫go cia豉 - wdech, wydech….- PRZY RELAKSACYJNEJ, SPOKOJNEJ MUZYCE – podnosz nog praw do góry….k豉d na pod這dze, lew-….prawa r瘯a…itd., zgodnie z pokazem i poleceniem wodzireja.

13. ,,P瘯anie balona” – wyraz: ,,karnawa”- wyodr瑿nienie g這ski ,,” w wyg這sie wyrazu, odszukanie litry ,,”, odczytanie ca貫go wyrazu:

,,KARNAWA” i zaproszenie do zabawy karnawa這wej w Rio de Janeiro w s這necznej Brazylii, kraju ameryki Po逝dniowej,  gdzie odbywa si najd逝窺zy i najpi瘯niejszy karnawa, a z nim - ognista samba!! Zak豉damy pompony na r璚e, owijamy szyj serpentynami, KA浴Y ZAKxDA WYBRANE PRZEZ SIEBIE NAKRYCIE GΜWY i zaczynamy! Za prowadz帷 dzieci na郵aduj ruchy samby przy muzyce – ,,Samba De Janiero”- Bellini.

ZAKO哸ZENIE – REKAPITULACJA ZAJ犴IA:

- Rozmowa z dzie熤i -,,Jak si teraz czujesz?”- dzieci siedz na obwodzie ko豉 trzymaj帷 si za r璚e. Wrócili鄉y ju z dalekiej podró篡 i powiedzcie jak si czujecie, bo ja czuj si bardzo dobrze – nauczyciel demonstruje to min i ruchem –u鄉iecha si, podskakuje jest radosna. A teraz chcia豉bym zobaczy – jak Wy si czujecie? – dzieci demonstruj swój nastrój za pomoc odpowiedniej mimiki i ruchów cia豉. Dzi瘯uj Wam za wspóln zabaw.

Scenariusz opracowa豉 i zabaw karnawa這w przeprowadzi豉:                                     

mgr Beata Weilandt nauczycielka przedszkola  Przedszkole Samorz康owe w Redle

Bibliografia:

Kiery M., Mobilna Rekreacja Muzyczna, ISDN, Warszawa 1996.

Komi雟ka K., Malowana muzyka, Wydawnictwo GRAFIKOM, Pozna 2004.

Metera A., Muzykoterapia Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik Nauki Metronom, Leszno 2002.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyk, ruchem i mow,WSiP,Warszawa,1998.

Wychowanie w Przedszkolu, Nr 4, kwiecie 2005.

REDAKCJA:

Pani Beata otrzymuje od nas ksi捫k "Maja Bursztyn i wspania造 dzie" Pauli Danziger ufundowan przez SPOΒCZNY INSTYTUT WYDAWNICZY ZNAK.

 

 

Zapraszamy do lektury pozosta造ch nap造waj帷ych scenariuszy - Dzia artykuów - Miasto Dzieci "Konkursy literackie"

 

 

 
Pom騜 si nam rozwija. Podziel si tym artyku貫m na Facebooku:
zostaw komentarz
Twoje imi lub nick
CAPTCHA Image Prze豉duj
Przepisz kod z obrazka
Tw鎩 komentarz Wy郵ij komentarz
komentarze
Brak komentarzy
W każdy czwartek wysyłamy najświeższe wiadomości
o imprezach dla dzieci, pomysłach na zabawy i konkursach
z atrakcyjnymi nagrodami. Wśród czytelników losujemy bezpłatne zaproszenia! Zapisz się - to nic nie kosztuje!
wybierz region: 
wpisz email:
akceptuję politykę prywatności
zobacz, jak wygląda newsletter

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

zapisz się na newsletter


Konkursy
Konkurs z wakacyjn seri Koniki z Szumi雟kich ㄠk Konkurs z wakacyjn seri Koniki z Szumi雟kich ㄠk

Stajnia w Szuminie to niezwyk貫 miejsce. Tutaj kucyki i koniki ka盥ej ma軼i znajd spokojn przysta i oddanych przyjaci馧. We udzia w konkursowej zabawie i zajrzyj do Szumi雟kich ㄠk!

Rozmowy z dzieckiem. Proste odpowiedzi na trudne pytania Rozmowy z dzieckiem. Proste odpowiedzi na trudne pytania

Sk康 si bior dzieci? Dlaczego ty palisz papierosy, a mi nie wolno? Mamo, czy ty kiedy umrzesz? Kiedy dziecko zadaje rodzicowi pytania dotycz帷e sfery intymnej, czyli seksu i mi這軼i, oraz trudnych kwestii spo貫cznych, takich jak przemoc, pedofilia, prostytucja czy 鄉ier, nie jest 豉two z nich wybrn望 tak, by zaspokoi dzieci璚 ciekawo嗆. Nagrody w konkursie Miasta Dzieci i Wydawnictwa RM mog odrobin pom鏂 w odpowiedziach na takie trudne pytania.

wszystkie
Czytelnia
Ach te lody!!!

S這dkie i zimne! I ile mo磧iwo軼i wyboru! Ka盥y smak kusi... Z bada przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, 瞠 najwi璚ej lod闚 zjada m這dzie, ale mnie si wydaje, 瞠 moje dzieci.

Dzia豉nie napar闚 zio這wych i owocowych

Co poza wod warto poda maluchowi do picia? Niezast徙ione s domowe nies這dzone kompoty, omega replica watches ale mamy jeszcze jedn alternatyw - napary owocowe i zio這we.

Odbierz prezent od Miasta Dzieci!
Zakupy
dodaj produkt
Masz do嗆 zmartwie, problem闚 i stresu? Te warsztaty internetowe uproszcz Ci 篡cie
Internetowe warsztaty dla zestresowanych Mam
lekkie przeno郾e siedzisko samochodowe dla dzieci 4-11 lat o wadze 15-36 kg, mie軼i si w damskiej torebce !
cena: 159 z
 
KALENDARZ WYDARZEŃ
lipiec 
dzisiaj
Pn Wt Cz Pt So Nd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
nasi eksperci
Wojciech Eichelberger
Psycholog, psychoterapeuta, współtwórca Instytutu Psychoimmunologii
Aneta Strelau
Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem
zadaj pytanie