Gimnastyka w ciąży

Osiem powodów dla których warto gimnastykować się w ciąży Pewna firma produkująca chusteczki do mycia niemowlęcych pup niemal zbankrutowała na polskim rynku, ponieważ reklamowała swój produkt jako bardzo wygodny dla matek. Okazało się to poważnym błędem strategicznym, ponieważ … jako matki wcale nie jesteśmy zainteresowane własną wygodą, zaspokajaniem własnych potrzeb.

Sprzedaż wzrosła dopiero, kiedy producent położył akcent na to, że chusteczki wpływają korzystnie na skórę dziecka.

Pomińmy wobec tego korzyści, które z gimnastykowania się w czasie ciąży mogą mieć kobiety. Uznajmy, że dobra kondycja i znakomite samopoczucie, zmniejszenie lub usunięcie niektórych dolegliwości ciążowych, mniej dodatkowych kilogramów, szybszy powrót do dawnej figury, sprawniejszy i mniej bolesny poród są kompletnie nieważne. Skupmy się tylko na tym co daje sprawna mama mającemu się urodzić dziecku. Oto osiem powodów dla których będąc w ciąży warto wstać z kanapy i się poruszać, np. gimnastykować się, pływać, tańczyć, maszerować, itp. (oczywiście tylko wtedy, jeśli ciąża przebiega prawidłowo, a lekarz prowadzący nie widzi przeciwwskazań do aktywności ruchowej).

Powód pierwszy:

dziecko korzysta w momencie samych ćwiczeń, jest lepiej dotlenione, tak jak ćwiczącej mamie wydzielają mu się hormony szczęścia, a kołysanie spowodowane ruchem jest dla niego bardzo miłe.

Powód drugi:

mamy w dobrej kondycji, czyli ogólnie zdrowsze, rzadziej zapadają na infekcję, a w ciąży niestety infekcja może być groźna dla płodu.

Powód trzeci:

sprawne mamy sprawniej rodzą, wykazano nawet, że w czasie porodów kobiet ćwiczących jest statystycznie mniej cięć cesarskich i innych interwencji lekarskich, również mniej porodów przedwczesnych, a przecież przebieg porodu ma wpływ na dziecko, czasami na całe jego życie.

Powód czwarty:
dzieci mam aktywnych rodzą się zdrowsze niż mam, które nie uprawiają żadnego sportu (na takiej samej zasadzie, na jakiej dzieci matek niepijących alkoholu, niepalących i dobrze się odżywiających rodzą się zdrowsze niż dzieci matek pijących, palących i źle się odżywiających).

Powód piąty:
odkryto również, że aktywność mamy w ciąży wpływa na rozwój układu nerwowego, wzroku, koordynacji ruchowej dziecka.

Powód szósty:
sprawna mama szybciej wraca do formy po porodzie. Ma to znaczenie zarówno dla niej (ale o tym zgodnie z założeniem powziętym na początku nie mówimy), ale również dla dziecka. Mama w pełni sił może skupić całą uwagę na swoim potomku, zamiast zajmować się swoją poporodową „rehabilitacją”.

Powód siódmy:
niedawno w Wielkiej Brytanii wykazano, że dzieci kobiet, które uprawiały jakiś sport w czasie ciąży same chętniej uprawiają sport. Po prostu mamy aktywne w czasie ciąży w większości przypadków wracają do sportu wkrótce po porodzie. Dziecko obserwuje zachowanie mamy, może ćwiczy z nią, a kiedy dorasta samo chętnie podejmuje aktywność fizyczną. Rodzice dobre nawyki u dziecka kształtują głównie przez własną postawę, a nie nakazy, stąd wniosek, że jeśli np. chcemy wychować sportowca, to zamiast wozić dwumiesięczne dziecko na basen dla niemowlaków, lepiej samej pływać.

Powód ósmy:
osoby aktywne ruchowo mają na ogół lepsze samopoczucie (endorfiny!) niż zwolennicy wypoczywania na kanapie, a chyba każde dziecko woli mieć mamę szczęśliwą niż przygnębioną.

ĆWICZENIA W CIĄŻY

 

Wszelkie ćwiczenia zaczynaj od rozgrzewki, np. marszu lub tańca przy ulubionej muzyce. Liczbę powtórzeń i serii dostosuj do swojej kondycji i samopoczucia – możesz zrobić 5 powtórzeń, a możesz 15, w jednej lub 2-3 seriach. Nie ma uniwersalnych wskazań, inaczej ćwiczy sportsmenka, a inaczej dziewczyna, która dopiero w ciąży postanowiła się trochę pogimnastykować. Słuchaj swojego ciała, jeśli czujesz dyskomfort lub nadmierne zmęczenie zmień ćwiczenie lub przerwij gimnastykę. Trzy pierwsze ćwiczenia można wykonać również siedząc na krześle lub piłce.

Stań w lekkim rozkroku, ręce wzdłuż ciała. Wykonaj serię skłonów w bok, ciągle w tę samą stronę, następnie wyprostuj się i powtórz serię w drugą stronę. Ważne: skłony wykonujesz tylko w pasie, biodra nie zmieniają pozycji. Przechylaj się dokładnie w bok wzdłuż nogi, a nie lekko w przód! Ruch może być bardzo obszerny, ale łagodny, bez „szarpania”.

Pozostań w lekkim rozkroku, tym razem wyciągnij ręce przed siebie i połóż dłonie na łokciach. Skręcaj tułów wolno i płynnie w prawo, do pozycji wyjściowej, w lewo, itd. Ważne: jak w ćwiczeniu poprzednim, biodra nie zmieniają pozycji, skręcasz się wyłącznie w pasie. Skręt może być bardzo obszerny ale spokojny.

Nadal w lekkim rozkroku ręce wyciągnij w bok równolegle do podłogi. Nie opuszczając i nie zginając rąk złącz je przed sobą, jednocześnie chowając głowę między ramiona, wyginając mocno górną część pleców w łuk, uginając lekko kolana i wciągając brzuch. Wróć do pozycji wyjściowej. Kiedy opanujesz ćwiczenie powtórz je w serii płynnymi ruchami nie robiąc przerw. Ważne: Głowa znajduje się między ramionami, ani nie zwisa ku dołowi, ani nie jest zadarta. Zgięte kolana przesuwają się dokładnie nad stopami, nie na boki, ani do środka.

Jedna noga lekko zgięta z przodu, druga prosta z tyłu, ręce w bok równolegle do podłogi. Tylne kolano zginasz prawie do klęku, przednie automatycznie również się zgina. W tym czasie ręce łączą się luźno z przodu. Wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz w seriach na obie nogi. Ważne: w trakcie całego ćwiczenia miednica wysunięta w przód, plecy proste, inaczej mówiąc nie pochylaj się do przodu. Wykrok i głębokość końcowego „klęku” dostosuj do swojej kondycji. Jeśli kolana Cię bolą zaniechaj ćwiczenia.

Oprzyj się ręką o ścianę lub krzesło i rób wymachy luźną nogą, zacznij od małych wymachów, w miarę ćwiczenia zwiększając ich zakres (ale nie przesadzaj). Powtórz serię drugą nogą.

Nie siadaj od razu po gimnastyce. Pochodź jeszcze chwilę po pokoju głęboko oddychając. Możesz „strzepywać” kończynami, krążyć nimi lub unosić ręce akcentując oddychanie. Rozluźniasz się i relaksujesz.

Anna Wawrzyniak-Strzelińska, Studio Zdrowia „Dbamy o Mamy”

promotorka zdrowia, prowadzi w Poznaniu gimnastykę i taniec brzucha dla ciężarnych, www.dbamyomamy.poznan.pl

 
Pomóż się nam rozwijać. Podziel się tym artykułem na Facebooku:
zostaw komentarz
Twoje imię lub nick
CAPTCHA Image Przeładuj
Przepisz kod z obrazka
Twój komentarz Wyślij komentarz
komentarze
Doro
2014-04-18 01:48:17
Taaa, na pewno. Nie ćwiczyłam przed ciążą to w ciąży tym bardziej nie będę. Pierwsza ciąża bez komplikacji - do końca ciąży byłam w formie. Poród trwał 4,5 godziny od początku do końca. Ćwiczące koleżanki męczyły się dwie doby. Dziecko otrzymało 10 punktów Apg. Teraz druga ciąża i też nie zamierzam robić żadnych rewolucji. Tym bardziej,że zapowiada się cc. Któraś na innym forum pisała, dzięki gimnastyce i szkole rodzenia wiedziała którymi mięśniami się dźwigać po cesarce :D Toż przecież automatycznie się wybiera inne mięśnie i nie trzeba do tego cudów wianków. To samo ze szkołą rodzenia. Ćwiczenia oddechowe też pic na wodę. Nie chodziłam i jakoś sama z siebie widziałam kiedy i jak oddychać. Nie wyobrażam sobie siedzenia na sali z innymi osobami, wspólnego stękania i sapania :D Na prawdę uważam, że kobiety powinny trochę bardziej sobie zaufać i wsłuchać się w siebie a nie dać sobie wmawiać, że bez gimnastyki i szkoły rodzenia nie dadzą rady urodzić dziecka. Oczywiście każdy zrobi jak zechce :)

W każdy czwartek wysyłamy najświeższe wiadomości
o imprezach dla dzieci, pomysłach na zabawy i konkursach
z atrakcyjnymi nagrodami. Wśród czytelników losujemy bezpłatne zaproszenia! Zapisz się - to nic nie kosztuje!
wybierz region: 
wpisz email:
akceptuję politykę prywatności
zobacz, jak wygląda newsletter

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

zapisz się na newsletter


Darmowy e-book dla Ciebie
Konkursy
Świat wokół nas. Konkurs z ... owadami Świat wokół nas. Konkurs z ... owadami

Szanowni badacze owadziego świata, zapraszamy do udziału w konkursie! Sami zobaczycie ile owadów spotykacie na co dzień nie wiedząc nawet o tym jak się nazywają! Dużo przyjemności daje poznawanie ich w czasie zabawy. Dołączcie do niej koniecznie! To dopiero początek przygody.

wszystkie
Czytelnia
Pomysły na andrzejkowe wróżby

Listopad to miesiąc niezwykły. Wchodzimy w niego tanecznym, halloweenowym krokiem, żeby potem w ciszy i zadumie wspominać bliskich, którzy odeszli. Koniec listopada także jest wyjątkowy. Zbliżają się ANDRZEJKI! A jeśli Andrzejki, to zabawa, wróżby i swawole! Chcielibyście sobie przypomnieć wróżby z dzieciństwa? Szukacie pomysłów na nowe andrzejkowe wróżenie? Zapraszamy! jordan pas cher nike air max tn pas cher louboutin femme pas cher

Faworytki jesieni - gruszki na talerzu dziecka

Doskonałe na surowo, ale równie pyszne jako składnik deseru, sałatki, kompotu czy sosu. Klapsy, faworytki czy lukasówki – ich cudny aromat to wcale nie obietnica gruszek na wierzbie.

Zakupy
dodaj produkt
Oferujemy produkty wspomagające rozwój dziecka. Zapraszamy!
Te warsztaty internetowe są dla Ciebie!
Masz dość zmartwień, problemów i stresu? Te warsztaty internetowe uproszczą Ci życie
Długopisy, ołówki i inne przybory, które sprawią, że nauka stanie się przyjemnością.
Odbierz prezent od Miasta Dzieci!
 
KALENDARZ WYDARZEŃ
listopad 
dzisiaj
Pn Wt śr Cz Pt So Nd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
nasi eksperci
Wojciech Eichelberger
Psycholog, psychoterapeuta, współtwórca Instytutu Psychoimmunologii
Aneta Strelau
Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem
zadaj pytanie