powrt
Dla rodzicow Wywiady Miasta Dzieci Wywiad z Grzegorzem i Mariol Ptak

Wywiad z Grzegorzem i Mariol Ptak

Tekst Joanna Sikorska

Z okazji wyjtkowej wystawy inspirowanej baniami i legendami skandynawskimi odbywajcej si w Galerii Sztuki BP prezentujcej prace Marioli i Grzegorza Ptak zapraszamy Pastwa do rozmowy z autorami.

Rozmow prowadzi: Galeria BP, Joanna Sikorska.

Na przestrzeni 10 lat wzilicie udzia w okoo 14 wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granic. Tegoroczny sezon rozpoczynacie od wystawy w warszawskiej Galerii BP. Od jak dawna z ni wspópracujecie i jakie obrazy wybralicie na marcow wystaw?

Odp.: Z galeri BP wspópracujemy od 2 lat. Obrazy, które zaprezentujemy na wystawie, bd pochodzi z cakiem nowych cykli nigdzie dotd nie prezentowanych. Dobieralimy prace z myl o jak najwikszej rónorodnoci, ale jednoczenie dbalimy o spójno caoci. Mariola zaprezentuje oprócz tradycyjnych obrazów take swoje obrazy – teatrzyki, odnoszce si do naszego projektu Teatr Ksiyc. Ja po raz pierwszy podzieliem cykle swoich obrazów na pory roku.

GBP: Wasza twórczo jest troch nietypowa… Na Pana obrazach „yj” trolle, elfy, skrzaty, u Pani z kolei pikne postaci z bajek oraz lalki w zwiewnych sukniach. Skd czerpiecie inspiracje? Czy jest to rodzaj ucieczki w banie?

Grzegorz: Ba jest dla mnie zagadk. Kilkanacie lat temu uoyem na syntezatorze utwór, gdzie jedynym wypowiedzianym tekstem byo zdanie „Oto moja ba …”. Nie potrafi do koca odpowiedzie, dlaczego jest ono dla mnie takie istotne. I moe dobrze. By moe lubi tajemnice i chciabym, eby takie te byy moje prace. Chciabym take, eby byo w nich troch melancholii, jakiego oczekiwania, spogldania z nadziej w dal, ponad wszystkim … Dla mnie najpikniejsza „ba” to widok ptaka, który szybuje nad rozlegym lasem i cz takiej wolnoci staram si przenie do moich prac.

Mariola: Moj najwiksz inspiracj s i zawsze byy balet i taniec. W tacu chodzi mi jednak o wymiar duchowy, a nie estetyczny. Elementy z moich historii o lalkach, o teatrzykach maych, papierowych oraz wycinanych cz z baletem. Uwielbiam take wpatrywa si w zabawy dzieci i podglda ich twórczo. T wieo i spontaniczno chciaabym zawrze w moich obrazach. Ucz si jej, obserwujc naszego syna Franka.

GBP: Autorzy tacy jak John Bauer ze Szwecji i Theodor Kittelsen – malarz norweski s raczej nieznani w Polsce. Prosz co o nich opowiedzie.

Grzegorz: Theodor Kittelsen w XIX wieku zilustrowa zbiór bani norweskich autorstwa Asbjörsena i Moe. Jest to wana ksika dla narodu norweskiego napisana w czasach, kiedy walczy on o niepodlego. Trolle Kittelsena wpisay si w norwesk kultur, stay si czci wizerunku kraju otoczonego przez wspania, monumentaln przyrod. John Bauer, natomiast, zasyn jako ilustrator bani szwedzkich m.in. znanego zbioru pt.: „Tomtar och Troll”. Stworzy swój indywidualny styl ilustracji, cho troszk wzorowa si na Arturze Rackhamie. Kolorystyka jest stonowana, jakby mglista. Wida w niej pewnego rodzaju patyn czasu, ale przede wszystkim to barwy ziemi, mchu, drewna….pótna. Malowa barwy „Pónocy”… Z drugiej strony tematy podejmowane na jego ilustracjach s niezwyke. Zagubione dzieci, które trolle spotykaj w lesie, zaklte ksiniczki i zwierzta – jest w tym wszystkim jaka tajemnica. Jednak trzeba podkreli, e Bauer nie przekroczy granic dobrego stylu, nie byo w jego pracach przesadnej fantazyjnoci. Raczej prostota.

GBP: Do jakiego odbiorcy kierujecie sw twórczo? Czy tym odbiorc s moe dzieci, czy jednak doroli, którzy wychowali si na przykad na Andersenie?

Grzegorz: Dobra ba, jak mówi Tolkien, powinna by skierowana do wszystkich. Chcielibymy, eby podejmowane przez nas tematy byy uniwersalne. I to si sprawdza.

Mariola: Nasz twórczo jest skierowana zarówno dla dorosych jak i dzieci. Tym bardziej, e w nas dorosych powinien zosta kawaek dziecistwa, eby prociej nam byo uwierzy w marzenia, ocali od zapomnienia wspomnienia z dziecistwa.

GBP: W czasie wernisau zaprezentujecie fragment jednej z waszych etiud zaoonego i prowadzonego przez Was Teatru Ksiyc. Skd wzi si pomys na rozszerzenie dziaalnoci artystycznej na obszar teatru?

Mariola: Teatr Ksiyc powsta bardzo naturalnie. Chciaam opowiada ciekawe historie, ale brakowao mi aktorów, wic zaczam wykorzystywa lalki, które z upywem lat zaczy przybiera coraz bardziej skomplikowane formy. Uczylimy si z Grzegorzem konstrukcji lalek. Inspirowalimy si lalkarzami takimi, jak Wendy Froud czy Bruce Schwartz.

GBP: Co chcecie powiedzie poprzez Wasze spektakle?

Grzegorz: Spektakl, etiuda to dla nas impuls. Nigdy nie zamierzalimy opowiada o rzeczywistoci, pozostawiamy w nich wolne miejsce do interpretacji. Tematy s zazwyczaj proste, ale „niedookrelone”. Opowiadamy o zwykych sytuacjach, nadajc im dopiero ton niezwykoci.

GBP: Czy w Waszych rodzinach byy moe tradycje teatralne, które przeoyy si na tworzenie przez Pani Mariol obrazów – teatrzyków?

Mariola: W mojej rodzinie byy tradycje teatralne, ale raczej amatorskie. Mój pradziadek Ignacy gra w wiejskim teatrze, a po kostiumy jedzi do Katowic. Obecnie moja modsza siostra jest aktork Teatru Ludowego w Krakowie.

Ale ja zawsze czuam teatr w swojej duszy – teatr plastyczny, cakiem mój, zupenie inny ni wszystkie.

GBP: Zostalicie wyrónieni jako Froudian Artists of the Month przez Brian’a i Wendy Froud znanych ze wspópracy z Jimem Henson’em. Jak doszo do ich poznania? Jak dowiedzieli si o Was i Waszej twórczoci?

Grzegorz: Brian i Wendy fascynowali nas od duszego czasu jako artyci. Postanowilimy wzi udzia w organizowanym przez nich comiesicznym konkursie na najlepszego twórc tzw. FEARIE ART. I zostalimy wyrónieni. Cieszymy si ze wzgldu na olbrzymi szacunek dla nich.

GBP: Kogo jeszcze ze „starych” mistrzów cenicie najbardziej? Jaki wpyw mieli na Was profesorowie z Instytutu Sztuki Uniwersytetu lskiego gdzie studiowalicie?

Mariola: Ogromnie ceni sobie Witolda Wojtkiewicza, Olg Boznask, Edgara Degasa, Marca Chagalla, Petera Bruegla starszego. Ucz si od nich prawdziwej sztuki. Na studiach ceniam sobie prof. Macieja Bieniasza (tworzcego niegdy w Krakowie grup Wprost) oraz prof. Jerzego Wroskiego (z Grupy Nowohuckiej), od których nauczyam si wiele z warsztatu malarskiego, ale take poezji, która ukrya si w malarstwie.

GBP: Paleta, któr si posugujecie jest z reguy dosy monochromatyczna, równie literatura z której czerpiecie opowiada o „Pónocy” kojarzcej si raczej z surowoci, mrokiem, pomimo tego obrazy wydaj si poetyckie, tajemnicze lecz ciepe i optymistyczne. Chcecie obali mit „zimnej, niedostpnej Pónocy”?

Grzegorz: Jeeli chodzi o moj twórczo, to staram si, by w tych obrazach zawsze byo co ciepego, jaka nadzieja. eby te wszystkie mae trolle i elfy nie byy tylko dekoracj, lecz pozostawiay w widzu jakie emocje. Oczywici dobre emocje.

Mariola: Dla mnie kraje Pónocy to przede wszystkim przyroda, ale taka, która niesie ze sob prawdziwe uczucia czowieka. Kocham drzewa nawet, gdy s mroczne i smutne. Uwaam, e smutek moe by tak samo pikny jak rado. Przytulam policzek do kory drzewa i czuj, e jestem jego czci.

Uwielbiam rozlege tereny, wielkie ki, gdzie niebo wydaje si duo wiksze ni zwykle, gdzie czuj spokój, wiatr, namitno, si pochodzc od Boga.

Ta cisza to dla nas prawdziwa opowie o czowieku…

Wywiad z artystami przeprowadzia Joanna Sikorska, Galeria BP,
ul. Grójecka 40a Warszawa

 

Szanowni Pastwo,

Zapraszamy Pastwa do GALERII SZTUKI BP na wystaw zatytuowan OTO MOJA BA

Wystawa stanowi prezentacj malarstwa Grzegorza i Marioli Ptak. Autorzy przedstawi zbiór prac inspirowanych bani i legend, gównie skandynawsk. Wystawa trwa bdzie do 6 kwietnia 2007 r. i jest poczona ze sprzeda prac artystów.

Katalog wystawy bdzie dostpny w Galerii w dniu wernisau i w czasie trwania wystawy.

Zdjcie pierwsze - praca Marioli Ptak

Zdjcie drugie - praca Grzegorza Ptak

 

 

 

 
Pom si nam rozwija. Podziel si tym artykuem na Facebooku:
zostaw komentarz
Twoje imi lub nick
CAPTCHA Image Przeaduj
Przepisz kod z obrazka
Twj komentarz Wylij komentarz
komentarze
Brak komentarzy
W każdy czwartek wysyłamy najświeższe wiadomości
o imprezach dla dzieci, pomysłach na zabawy i konkursach
z atrakcyjnymi nagrodami. Wśród czytelników losujemy bezpłatne zaproszenia! Zapisz się - to nic nie kosztuje!
wybierz region: 
wpisz email:
akceptuję politykę prywatności
zobacz, jak wygląda newsletter

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

zapisz się na newsletter


Konkursy
Zota Rczka - konkurs wielkanocny Zota Rczka - konkurs wielkanocny

Wszystkie mae i wiksze zote rczki zapraszamy do udziau w naszej wielkanocnej zabawie! Jeli przygotowujecie wasnorczne dekoracje/stroiki witeczne z papieru, filcu czy innych inspirujcych materiaw (oraz oczywicie wielkanocne smakoyki!), podzielcie si z Czytelnikami Miasta Dzeci swoimi pomysami!

wszystkie
Czytelnia
Jak zrobi stroiki wielkanocne?

Stroiki wielkanocne to niepowtarzalna ozdoba witecznego stou. Ich tworzenie wymaga odrobiny pracy i cierpliwoci, ale efekt nie zastpi nawet najdroszej ozdoby kupionej w sklepie. Zapraszamy do wsplnej zabawy w... stroiki wielkanocne!

Czy karmi dzieci nowalijkami?

Kiedy z utsknieniem oczekujemy pierwszych oznak wiosny, a w sklepach pojawiaj si kolorowe i pysznie wygldajce nowalijki, Fake Watches Online For Sale trudno oprze si pokusie, eby nie sign po, pene barw i wieoci, warzywa. Moe warto jednak chwil poczeka? Mimo, e warzywa maj zasuon opini prawdziwego rda witamin, co do nowalijek - sprawa nie jest tak oczywista.

Odbierz prezent od Miasta Dzieci!
Zakupy
dodaj produkt
Kreatywne zabawki, ktre wpyn pozytywnie na rozwj Twojego dziecka.
Internetowe warsztaty dla zestresowanych Mam
 
KALENDARZ WYDARZEŃ
kwiecie 
dzisiaj
Pn Wt r Cz Pt So Nd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
nasi eksperci
Wojciech Eichelberger
Psycholog, psychoterapeuta, współtwórca Instytutu Psychoimmunologii
Aneta Strelau
Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem
zadaj pytanie