Zwiększanie masy ciała dziecka

Syn jest wysoki, bardzo drobnej kości po mnie, bardzo szczupły.
Jak go “utuczyć”? Pracuję z nim nad budową tkanki mięśniowej, jak pomoc sobie żywieniem?

Dieta na przybór masy wbrew pozorom, nie jest łatwa, jeśli ma się skłonności do bardzo szczupłej sylwetki.

Jak się odżywiać, by ważyć więcej?

• Zwiększanie masy ciała
W diecie na zwiększenie masy nie wszystkie chwyty są dozwolone. Należy dobierać pokarmy, które nie tylko dostarczają wszystkie niezbędne składniki odżywcze (białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne), ale są również wysokokaloryczne. Spożywanie samych potraw wysokokalorycznych (słodycze, fast foody, tłuste mięso) może przyczynić się do rozwoju chorób cywilizacyjnych – otyłość, miażdczyca, nowotwory. Aby waga wskazywała kilka kilogramów więcej, należy stosować odpowiedną dietę oraz równocześnie uprawiać sport. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nadmiar kalorii przyczyni się do wzrostu tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej.

Aby przytyć, należy spożywać:

węglowodany złożone obecne w kaszach, ryżu, ziemniakach oraz produktach mącznych, jak makarony, pieczywo pełnoziarniste. Węglowodany te stanowią materiał energetyczny, są źródłem witamin z grupy B.

produkty bogate w tłuszcz (śmietana, śmietanka, sery żółte, tłusty twaróg, masło, oliwa z oliwek, jajka). Tłuszcz zawarty w pożywieniu stanowi materiał energetyczny oraz buduje błony komórkowe.

produkty zawierające pełnowartościowe białko, czyli mleko, sery białe, mięso drobiowe, cielęcina, ryby, nasiona roślin strączkowych (fasola biała, fasola szparagowa, soja, soczewica). Białko zużywane jest przez organizm do budowy mięśni.

owoce i warzywa, które dostarczają witamin i soli mineralnych, potrzebnych do prawidłowych przemian metabolicznych zachodzących w organizmie.
Warto też pamiętać o produktach, które pobudzają apetyt: sokach owocowych i warzywnych, najlepiej świeżo wyciśniętych. Szklankę soku najlepiej wypić tuż przed posiłkiem.

Ilość posiłków w diecie wysokokalorycznej jest właściwie nieograniczona, ale żeby nie rozregulować pracy organizmu i przemiany materii, warto wprowadzić do menu 5-6 posiłków. Przerwy między nimi nie powinny trwać dłużej niż 4 godziny, a ostatni posiłek należy zjeść na 2 godziny przed snem.

Pomiędzy posiłkami można konsumować przekąski w postaci suszonych owoców (morele, banany, jabłka) oraz orzechy, migdały, ziarna słonecznika.

Aneta Strelau, dietetyk
www.strelau.pl

Zobacz także:

Żywienie małego sportowca 

Plan na wymarzoną sylwetkę

 

Autor tekstu : Aneta Strelau